Malé sobotní finále rozhodlo o titulu mezi jezdci. Šampionem Formule E se stal Dennis

Malé sobotní finále rozhodlo o titulu mezi jezdci. Šampionem Formule E se stal Dennis
Fotografie: Formule E
  • Mistrem světa vozů Formule E 9. sezóny se stal pilot Andretti Jake Dennis
  • Titul si zajistil s předstihem jednoho závodu před koncem sezóny
  • První závod v Londýně vyhrál Mitch Evans, Nick Cassidy po kolizi nedojel
  • Týmová soutěž zůstala nerozhodnutá, o první místo se dělí Jaguar a Envision

Do finálového bloku nejlépe vstoupil Mitch Evans. V novozélandském finálovém rozstřelu si zajistil pole position a důležité 3 body jej udržely v naději na zisk premiérového titulu. Už předem ale bylo jasné, že se Evans na první místo na startu nepostaví. Za incident z předchozího závodu v Římě si totiž vysloužil penalizaci v podobě poklesu 5 míst na startovním roštu příští ePrix. Z nejvýhodnější pozice tak odstartoval Nick Cassidy. Bohužel pro něho však už bez veledůležité bodové bonifikace a navíc s Jakem Dennisem v zádech. Trio nejlepších letošních pilotů tak opět ukázalo své kvality.


V duelové části se překvapivě ocitl i Daniel Ticktum a loučící se René Rast. Oba piloti skončili již ve čtvrtfinále, nicméně při svých pokusech zapsali nejrychlejší časy mezi vyřazenou čtveřicí. Na startu se tak zařadili na páté, respektive šestí místo. Až sedmý skončil v kvalifikaci Pascal Wehrlein, který měl již jen teoretickou šanci na titul a s ohledem na pořadí před ním se vidina trofeje opět o něco vzdálila.

Sestřih kvalifikace

Snový start do závodu měl tým Envision Racing. Nick Cassidy udržel vedení a navíc týmový kolega Sébastien Buemi dokázal v první zatáčce pokořit Jakea Dennise. V pokračujícím souboji došlo i k drobnému kontaktu. Vše se však obešlo bez dalších následků. Celé pole zůstalo v úvodních kolech kompaktní. Buemi následně sehrál důležitou roli, když nechal Cassidyho poodjet na rozdíl 2,7 sekundy, umožnil mu tak pohodlně aktivovat útočný mód a zůstat ve vedení. Krátce po první aktivaci Novozélanďan aktivoval útočný mód podruhé a tentokrát se propadl až na třetí příčku za Buemiho a Evanse. V tomto bodě se začal dobře rozjetý závod Envisionu rozpadat.

V Cassidyho zpětných zrcátkách se objevil Dennis a začal si nárokovat zpět třetí pozici. Povedlo se mu to v nájezdu do poslední zatáčky a ze vzájemného souboje nakonec těžil i Rast, který dokázal předjet dvojici pilotů na cílové rovince. Cassidy se zanedlouho dokázal dostat zpět před Dennise, avšak při útoku si poškodil přední křídlo o záď Buemiho vozu. Poškození se ukázalo být natolik vážné, že musel ke svým mechanikům pro nové křídlo, přičemž cestou do boxů si frustrovaně ulevoval do rádia. Pod jeho vozem ale zůstaly karbonové úlomky, což zapříčinilo jeho následné odstoupení ze závodu. Po návratu do garáže pak Cassidy dvakrát žádal kameramany, aby jej nezabírali a nechali mu prostor na vyrovnání se s nastalou situací.


Jeho rivalovi totiž rázem stačilo dokončit na sedmém místě, aby se stal novým mistrem světa Formule E. Cesta za titulem se začala lehce komplikovat, když se britskému pilotovi nedařilo aktivovat útočný mód. Zadařilo se až na třetí pokus, ale rázem se Dennis ocitl na pátém místě. Následně závod přerušila havárie Sachy Fenestraze, po níž ředitelství raději vyvěsilo červené vlajky, a dalo tak traťovým maršálům klid na opravu tecpro bariéry. Ještě před tím, než byl závod pozastaven, spolu nešikovně bourali i Pascal Wehrlein a René Rast. Na obou vozech se v průběhu nucené pauzy pracovalo a oba piloti se oproti svým původním pozicím propadli hluboko dolů.

Závod byl restartován asi po 20 minutách, nicméně do cíle již nezbývalo příliš kol. Do vedení se dostal Evans před Buemiho a na třetí místo se vyšplhal António Félix da Costa. Poté, co Buemi aktivoval útočný mód, ocitl se v souboji s vysoko jedoucím Normanam Natem. Výsledkem byla kolize, která zablokovala celou šíři trati, jezdci tak neměli kudy projet. Nakonec se vytvořila velká fronta, následkem čehož byla vyvěšena byla druhá červená vlajka. Ta byla o poznání kratší, protože stačilo pouze zprůchodnit cestu. Restartováno bylo tři kola před koncem a pořadí na čele se již nezměnilo.


Pro vítězství si dojel Evans před da Costou a Dennisem. Evansovi vítězství k vyřešení matematické rovnice nestačilo, protože Dennis navíc po závodě poskočil o pozici výše kvůli penalizaci, kterou obdržel da Costa za porušení technických pravidel. Portugalský závodník byl odsunut na úplný konec pole. Třetí příčka tak připadla Buemimu. Ten po nehodě s Natem byl schopen zůstat na své pozici a zaznamenal solidní výsledek. I Nato se v závěru pohyboval na pátém místě, ale od vedení závodu dostal 5sekundovou penalizaci, jenž jej odsunula na devátou příčku.


Tajenka 9. sezóny byla v důsledku těchto událostí jednu ePrix před jejím koncem rozluštěna. Mistrem světa vozů Formule E se po sobotním výsledku stal Jake Dennis a tým Andretti. V týmové soutěži zůstalo pořadí šampionátu nejasné a o výsledcích se rozhodlo až v nedělním závodě. O první pozici se přitom se stejným ziskem bodů dělily týmy Jaguar a Envision.

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 9/10
Nejlepší pilot: Mitch Evans
Největší smolař: Nick Cassidy
Číslo závodu: 268, tolik bodů mají Jaguar a Envision po 15 závodech
Nejlepší nováček: Jake Hughes, 11. místo
Za očekáváním: DS Penske

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Mitch Evans Jaguar TCS Racing - 28
2. Jake Dennis Avalanche Andretti +1,116 s 18
3. Sébastien Buemi Envision Racing +1,668 s 15
4. Sam Bird Jaguar TCS Racing +3,054 s 12
5. Sérgio Sette Camara Nio 333 Racing +3,782 s 10
6. Edoardo Mortara Maserati Racing +4,263 s 8
7. Lucas di Grassi Mahindra Racing +4,769 s 6
8. Dan Ticktum Nio 333 Racing +5,118 s 4
9. Norman Nato Nissan Formula E +7,527 s 2
10. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +8,725 s 1
11. Jake Hughes NEOM McLaren +9,128 s
12. Stoffel Vandoorne DS Penske +10,231 s
13. Maxmilian Günther Maserati Racing +10,568 s
14. André Lotterer Avalanche Andretti +11,049 s
15. René Rast NEOM McLaren +11,789 s
16. Roberto Merhi Mahindra Racing +13,472 s
17. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche +180,666 s
18. Sacha Fenestraz Nissan Formula E DNF
19. Nick Cassidy Envision Racing DNF
20. Nico Müller ABT Cupra DNF
21. Jean-Éric Vergne DS Penske DNF
22. Robin Frijns ABT Cupra DNF

Sestřih závodu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze