Britský závodník Jake Dennis ve službách týmu Andretti dokázal suverénně ovládnout sobotní ePrix, když vyhrál kvalifikaci i závod. Na domácí trati v Londýně navíc nedal ani na moment příležitost žádnému ze soupeřů, a vyhrál tak stylem start–cíl. Recept na něj nenašel ani dosavadní lídr šampionátu Stoffel Vandoorne z Mercedesu. Oba svedli krásný souboj už ve finále kvalifikačních duelů. K radosti početného domácího publika se ale v cíli radoval Dennis.
A thriller in London!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 30, 2022
It was a home race win for @jakedennis19, whilst out of the top four, only @svandoorne was able to pick up a podium place.
Head over to our YouTube channel to watch the FULL race highlights!
🇬🇧 2022 @sabic #LondonEPrix
Samotná kvalifikace přinesla několik překvapení. Tím hlavním bylo nepostoupení hned všech tří vyzyvatelů Vandoorna v boji o celkové prvenství v šampionátu. Ze skupinové fáze neproklouzl Mitch Evans, Edoardo Mortara ani Jean–Éric Vergne. O to uvolněnější jízdou se prezentoval belgický rychlík, nicméně sklonit se ve finále musel před výjimečným výkonem Dennise. Do duelů nezasáhl ani vítěz z minulého kola z New Yorku da Costa. Parádními časy se v kvalifikaci netradičně prezentovali i Sergio Sette Câmara nebo Oliver Askew. Ti se na start závodu postavili na čtvrté, respektive páté místo.
Bezprostřední úvod závodu poznamenal incident. Edoardo Mortara se po kolizi se Samem Birdem vrátil až na 18. pozici. Do souboje se připletl i Vergne, který se v důsledku toho propadl do prostředku pole. Pro domácí Jaguar a Birda to byla konečná zastávka a v závodě dál nepokračoval.
Ready to do it all again tomorrow? 🍾
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 30, 2022
🇬🇧 2022 @SABIC #LondonEPrix pic.twitter.com/SUHCPCbRJr
To Dennis měl o něco příjemnější starosti. Podařilo se mu dobře odstartovat a v zrcátkách už si hlídal dotírajícího Vandoorna. Ten však byl svým týmem motivován k tomu, aby neudělal chybu, která by v této fázi sezóny mohla zásadně změnit vývoj v celkovém zúčtování. Vandoorne tlačil, ale vědom si zaváhání soupeřů, nehrnul se do souboje s Dennisem bezhlavě. Britský jezdec si díky tomu budoval mírný náskok a do cíle dorazil s více jak dvousekundovým odstupem na Vandoorna. Pro Andretti jde o první vítězství od odchodu BMW.
O třetí příčku se zpočátku bojovalo mezi Nyckem de Vriesem a Câmarou. Jeho vůz Dragon se v úvodu závodu prezentoval jako velmi silný. Câmara se dokonce prosmýkl na třetí pozici, nicméně už několikrát v letošní sezóně jsme byli svědky následného úbytku sil v závodním režimu. Tento úpadek nastal znovu. Během závěrečné čtvrthodiny se Brazilec propadal hlouběji a hlouběji a nakonec ani nebyl v cíli klasifikován. Třetí příčku tak nakonec bral Mercedes a de Vries.
Round 13 race classification* ⚡️@JakeDennis19 was the local hero in our first race in London town. Get ready to do it all again tomorrow!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 30, 2022
🇬🇧 2022 @SABIC #LondonEPrix
*Provisional, subject to FIA approval. pic.twitter.com/tZ8kjvw5WX
O ni v závěru sváděli boj ještě Nick Cassidy z Envisionu a nováček Oliver Askew s druhým vozem Andretti. Obzvláště Cassidy byl při chuti a několikrát na de Vriese zaútočil. Nizozemec mohutně bránil, možná někdy až za hranou. Stejného závěru bylo i ředitelství závodu, a proto de Vries po skončení vyfasoval penalizaci 5 sekund a jeho místo na stupních vítězů přepadlo na Cassidyho. Askew v závěru neměl dostatek energie, aby mohl vyvinout tlak na Cassidyho. Na druhou stranu měl časový polštář na dalšího v pořadí, jímž byl Mitch Evans. I proto závod dojel v poklidu a připsal si nejlepší výsledek dosavadního působení ve Formuli E.
Sestřih závodu
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 9/10
Nejlepší pilot: Sérgio Sette Câmara
Největší smolař: Sérgio Sette Câmara
Číslo závodu: 1, první vítězství týmu Andretti po odchodu BMW
Nejlepší nováček: Oliver Askew, 4. místo
Za očekáváním: Porsche
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | - | 29 |
2. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | +2,223 s | 18 |
3. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | +12,367 s | 15 |
4. | Nick Cassidy | Envision Racing | +12,663 s | 12 |
5. | Oliver Askew | Avalanche Andretti | +14,904 s | 10 |
6. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +17,128 s | 8 |
7. | António Félix da Costa | DS Techeetah | +17,733 s | 6 |
8. | Maximilian Günther | Nissan e.Dams | +22,067 s | 4 |
9. | Lucas di Grassi | Rokit Venturi Racing | +32,139 s | 2 |
10. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +34,347 s | 1 |
11. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | +35,307 s | |
12. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche | +35,508 s | |
13. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | +36,057 s | |
14. | Alexander Sims | Mahindra Racing | +40,345 s | |
15. | Oliver Turvey | NIO 333 Racing | +41,293 s | |
16. | Robin Frijns | Envision Racing | +44,023 s | |
17. | Dan Ticktum | NIO 333 Racing | +51,947 s | |
18. | Edoardo Mortara | RokIt Venturi Racing | +68,976 s | |
19. | Sérgio Sette Camara | Dragon / Penske Autosport | DNC | |
20. | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | DNF | |
21. | Oliver Rowland | Mahindra Racing | DNF | |
22. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | DNF |
* Poznámky
Nyck de Vries – pozávodní penalizace 5 sekund
António Giovinazzi – pozávodní penalizace 5 sekund
Sébastien Buemi – pozávodní penalizace 5 sekund
Robin Frijns – pozávodní penalizace 5 sekund
Lucas di Grassi – pozávodní penalizace 5 sekund
Jean-Éric Vergne – pozávodní penalizace 5 sekund
Nyck de Vries – pozávodní penalizace 5 sekund
V Londýně vykročil za ziskem titulu Stoffel Vandoorne. V celkovém hodnocení mu patří první pozice (173), kterou bude hájit zejména před Evansem (149). Mortara na třetím místě ztrácí dalších pět bodů (144). Čtvrtý je aktuálně Vergne (128). Týmové klasifikaci nadále vévodí Mercedes (264). Zaváhání Venturi (234) využil DS Techeetah, který se tak posunul na druhou příčku (234).
Další závody v areálu ExCeL v Londýně se uskuteční už v neděli odpoledne. Dokáže Vandoorne navázat na sobotní úspěch a zasadí soupeřům finální ránu?