Velké strádání pro týmy v popředí celkového pořadí pokračovalo i v neděli. Stejně jako o den dříve nepostoupil z kvalifikačních skupin ani jeden vůz Porsche a DS Penske. Frustrace z výsledků byla cítit zejména z Pascala Wehrleina a Jeana–Érica Vergneho, kteří i nadále bojují o mistrovský titul. O překvapení se tentokrát postaral Dan Ticktum ve voze Nio 333, který na poslední pokus ze skupiny vyprovodil právě jedno Porsche. Podobně se o senzaci na účet největších favoritů postaral i Norman Nato z Nissanu, jenž se pravidelně řadí spíše k výkonnostnímu podprůměru.
Velmi zajímavý mix jezdců se setkal ve vyřazovacích duelech. Ve čtvrtfinále na sebe narazili jezdci Jaguaru. Vítězně z vnitrotýmového souboje vyšel Mitch Evans, který ale v semifinále výrazně nestačil na Nicka Cassidyho. Ten sice chyboval v nájezdu do jedné ze zatáček, svůj náskok si však ve zbytku měřeného pokusu pohlídal. Z druhé strany pavouka si nejlépe vedl Jake Dennis, ve finále tudíž na sebe narazila aktuální jednička a dvojka šampionátu. Mírným favoritem před startem rozjížďky byl Cassidy, nicméně Dennis se předpokladům vzepřel absolutně dokonale zajetým kolem. Rozdíl mezi nimi v cíli činil pouze 7 setin sekundy. Důležité 3 body za pole position si ale připsal Dennis a přiblížil se na pouhé 2 body právě Cassidymu.
Sestřih kvalifikace
Boj o mistrovský primát dostal hned zpočátku závodu novou zápletku. Po startu se vpředu objevilo trio hlavních adeptů na titul v pořadí Dennis–Cassidy–Evans. Trojice nasadila zběsilé tempo a na trati si nedarovala ani centimetr asfaltu navíc. Už ve třetím kole přišel další velký zvrat. Pilot Jaguaru se vřítil do 7. zatáčky bokem a nabral přitom před sebou jedoucího Cassidyho. Zelený vůz Envisionu byl po zásahu viditelně hodně poškozený, ale jako zázrakem mohl Novozélanďan pokračovat. Totéž neplatilo pro Evanse, jenž musel do boxů a po chvíli oprav ze závodu odstoupil. K úhoně během incidentu přišlo i několik dalších aut. Přední křídlo postrádal Vergne nebo Wehrlein. Do boxů musely i oba McLareny. Na dráhu byl v důsledku velkého množství úlomků povolán zpomalovací vůz.
Off the start Nato puts pressure on Cassidy! @Hankook_Sport #RomeEPrix pic.twitter.com/buBq8ZWo3a
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 16, 2023
Celá situace pochopitelně nahrála do karet Dennisovi, který si za safety carem mohl na chvíli oddechnout. Osamocený na čele a nikde okolo žádný z vážných rivalů. Komfortní pozice pro to, vrátit se zpět do vedení v šampionátu a vytvořit si před posledním víkendem náskok. Po restartu sice musel britský pilot odolávat útokům za ním jedoucí dvojice Sam Bird a Norman Nato, ale ani jeden jej v tento moment pokořit nedokázal. Následně si Dennis vyjel rozhodující odstup na své pronásledovatele a po startu z pole position si dojel pro důležité vítězství. Na stupně vítězů, své první ve Formuli E i pro značku Nissan, dosáhl po zisku druhého místa Nato. Ten v závěru nepodlehl tlaku Birda a vyjel fantastický výsledek.
Smutným hrdinou dne byl Cassidy. Nezaviněně přišel o možnost bojovat o další body a v cíli mu patřila až 14. příčka. Přesto zůstává nejbližším pronásledovatelem v honbě za titul. Totéž neplatí pro Pascala Wehrleina, který má po zisku 7. místa již jen teoretickou šanci na trofej. Němec se víkendem doslova protrápil. Už polovině závodu odstoupily oba vozy Mahindry. Lucas di Grassi po kontaktu s bariérou, nováček Roberto Merhi nejspíše pro technické problémy. Velmi smolný moment pak v posledním kole potkal opět Andrého Lotterera. Po lehkém doteku od Cassidyho závod opět nedokončil. Velký výsledek si na domácí půdě připsalo Maserati. V sobotu těžce havarující Mortara skončil čtvrtý, Günther na stupně vítězů navázal šestým místem.
OH NO!!!!! 🤯
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 16, 2023
Mitch Evans goes into the back of Nick Cassidy and ends up ON TOP of the Envision Racing driver!
Both drivers escape unhurt - thank goodness for the halo!@Hankook_Sport #RomeEPrix pic.twitter.com/NnvJdmf1l4
Před velkým finále v Londýně tedy vede Jake Dennis se 195 body. Druhý v pořadí figuruje Nick Cassidy, který ztrácí 24 bodů. Třetí Mitch Evans ztrácí již 44 bodů. V týmové soutěži převzal štafetu Envision Racing, který se s náskokem 14 bodů dostal před Porsche. Třetí příčku nadále jistí tým Jaguar TCS Racing. Na vedoucí příčku ztrácí pouze 25 bodů a bez šance stále není ani čtvrtý Avalanche Andretti.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 9/10
Nejlepší pilot: Jake Dennis
Největší smolař: Nick Cassidy
Číslo závodu: 3, tolik pilotů zůstalo v boji o titul
Nejlepší nováček: Jake Hughes, 11. místo
Za očekáváním: NEOM McLaren
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | - | 29 |
2. | Norman Nato | Nissan Formula E | +3,105 s | 18 |
3. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | +3,633 s | 15 |
4. | Edoardo Mortara | Maserati Racing | +4,357 s | 12 |
5. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +5,004 s | 10 |
6. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +5,403 s | 8 |
7. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +11,586 s | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +11,951 s | 4 |
9. | Dan Ticktum | Nio 333 Racing | +12,563 s | 2 |
10. | Nico Müller | ABT Cupra | +13,313 s | 1 |
11. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +14,507 s | |
12. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +18,034 s | |
13. | René Rast | NEOM McLaren | +21,029 s | |
14. | Nick Cassidy | Envision Racing | +28,475 | |
15. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +86,623 | |
16. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +1 kolo | |
17. | André Lotterer | Avalanche Andretti | DNF | |
18. | Sérgio Sette Camara | Nio 333 Racing | DNF | |
19. | Robin Frijns | ABT Cupra | DNF | |
20. | Roberto Merhi | Mahindra Racing | DNF | |
21. | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | DNF | |
22. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | DNF |