Sobotní ePrix Říma opět ukázala, jak moc může být ochranný systém Halo neboli česky Svatozář účinný. Na toto téma již bylo vedeno nespočet diskuzí a popravdě nezáleží, jestli jste příznivci prvku nad hlavami jezdců, či jím opovrhujete. Na čem záleží, jsou lidské životy, a těch již zachránil několik. Dalším ze závodníků, kteří mohou poslat děkovný dopis na ústředí FIA (automobilová federace nařizuje používání systému v jimi pořádaných formulových sériích od roku 2018), je António Félix da Costa.
Když ještě před polovinou závodu došlo k hrůzostrašně vypadajícímu incidentu, zprvu nikdo pořádně nevěděl, co se stalo. Až opakované záběry odhalily příčinu i rozsah nehody. Jejím následkem nemohlo pokračovat šest aut, ale mnohá další si odnesla nějaký ten šrám a menší poškození. Jako zázrakem se nikomu nic nestalo, i když někteří si mohli gratulovat. Incident se totiž odehrál na nejrychlejším úseku trati, který je navíc notně zvlněný. Auta zde dosahují rychlosti okolo 240 km/h a přes hrboly doslova létají vzduchem. Zmiňovaný da Costa se na chvíli ocitl pod autem Sébastiana Buemiho. Všichni zúčastnění pak jen ztěžka oddychovali.
All the team radios from *that* multi-car collision 📻@Hankook_Sport #RomeEPrix pic.twitter.com/KNzRoFNvXS
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 15, 2023
„Kdyby neexistovalo Halo, pravděpodobně by to pro da Costu byla mnohem vážnější nehoda,“ komentoval situaci pro total-motorsport.com Lucas di Grassi. „Vím, že někteří piloti byli na začátku proti zavedení ochranného systému. Já jsem byl pro, ale zároveň proti současnému designu. Stále si myslím, že by to mělo být více spojeno s autem nebo ještě lepší by byl uzavřený kokpit, protože ten vás udrží v bezpečí. Ale bez ohledu na to, vždy podporuji změny, které auto udělají bezpečnější. FIA prosazuje velmi striktní standardy pro crash testy a jen díky tomu může každý odejít po svých,“ myslí si brazilský šampion.
Už při kvalifikaci na závod na stejném místě havaroval Jake Hughes z McLarenu. Ani jemu se nic nestalo, avšak jeho auto bylo prakticky na odpis. Došlo k vážnému poškození podvozku, který musel být vyměněn. Časově náročný úkol mechanici nezvládli, Hughes tak nestihl do závodu nastoupit. Mnozí piloti před možným nebezpečím varovali a domáhali se úpravy trati. Bez úspěchu. Operativní řešení nebylo možné. Podle di Grassiho by do příště stačilo trať rozšířit.
„V tom úseku trati je na levé straně velký náklon, což znamená, že v té stopě musíte být velice efektivní. Jestliže vám to uskočí, ztratíte kontrolu nad zádí vozu nebo se stane něco podobného, ocitnete se uprostřed dráhy a ztratíte veškerou přilnavost. Totéž se stalo i mně. Jak ukázala data, neudělal jsem nic moc jinak ani špatně. Musel jsem zkrátka narazit na nějakou nerovnost o pár centimetrů jinak, a to mě pak vyneslo doprava,“ popisoval příčiny vlastní nehody Hughes.