Mahindra představila recept na úspěch. Do 3 let chce být zpátky na vrcholu

Mahindra představila recept na úspěch. Do 3 let chce být zpátky na vrcholu
Fotografie: Mahindra Racing
  • Nový šéf indické Mahindry, Frederic Bertrand, představil plán, jak tým vyvést z výsledkové krize
  • Pomoci má strukturovaný přístup k závodům i technické a personální změny
  • Vrcholné představitele automobilky zaujal, neslíbil jim však okamžitý úspěch
  • Boj o titul a přední pozice slibuje do tří let

Indickou značku Mahindra většinou znají jen automobiloví nadšenci. V našich končinách se automobilce nedařilo, načež zavelela k ústupu a v současné době své úsilí zaměřuje na jihovýchodní část Evropy. Nejblíže od nás tohoto tradičního výrobce terénních automobilů najdeme u našich sousedů – tedy na Slovensku. Od roku 2014 mimo jiné Mahindra působí také jako základní stavební kámen seriálu Formule E. Za tu dobu zažila vzestupy i pády. Od sezóny 2016/17, kdy se umístila na celkovém 3. místě, ale setrvale míří k výsledkovému dnu. Aktuálně se na křivce nachází hluboko pod svými standardy a možnostmi. Patří jí nelichotivé předposlední 10. místo v Poháru konstruktérů. Minulý rok v listopadu proto přišel očekávaný reorganizační krok na manažerských postech. Roli lídra týmu, jenž mu má znovu vtisknout tvář a nastartovat jej k lepším zítřkům, převzal Frederic Bertrand. Pro britský autosport.com popsal přesný plán, s nímž chce znovu Mahindru dovést na výsluní.

„Svým způsobem je to těžké, protože každý je netrpělivý a chce vidět výsledky. Já jsem ten první, kdo by je rád viděl. Ale motorsport je náročná disciplína a Formule E obzvlášť,“ začíná vysvětlovat Bertrand, který před nástupem do Mahindry zastával vysokou funkci ve FIA právě ve Formuli E. Jeho předchozí pracovní pozice, kdy měl zajištěn přístup k informacím i o ostatních týmech, vybízí k dojmu, že výsledky se musí dostavit okamžitě. Bertrand však před okamžitými úspěchy varuje a volí spíše metodičtější přístup, který bude trvale udržitelný. O problémech s vývojem elektromotorů, k němuž tým přistoupil laxně, věděl, přesto francouzský lodivod objevil i další úskalí, jimž nyní musí čelit.

„Byl jsem si vědom, že vývoj je opožděn. Těžší však bylo zajistit, aby všichni věřili, že podnikáme něco, co je dlouhodobé, má to jasnou strukturu a je bezvýhradně podporováno společností Mahindra. Znamená to spoustu interní komunikace uvnitř týmu, abychom všechny přesvědčili a přiměli k myšlence, že zase můžeme být sebevědomí, můžeme věřit tomu, co děláme, můžeme se pozitivně naladit a pokaždé mohli tlačit na pilu. Takže chceme být opravdu pozitivní, konstruktivní a chceme do týmu přivést zpět bojovného ducha. Tohle je věc, která pro mě byla velkým překvapením. Sebevědomí bylo tak nízko a chvíli trvalo, než se každého podařilo naladit na pozitivní myšlení. Není to jen o tom, že do auta posadíte dva silné piloty a je to. Jde o globální projekt, kde si musíte být jistí, že nejde o nahodilý výstřel, ale o trvalou cestu,“ popisuje Bertrand prvotní problémy týmu po svém nástupu.

Plány na obnovu dříve úspěšného týmu musel představit nejen v továrně Brackley, ale výlet si musel udlět i do ústředí v Indii, kde o svých plánech přesvědčoval vrcholné představitele automobilky. Je připravoval především na to, proč nemůže zaručit okamžité výsledky. Namísto toho nabídl tříletý „revitalizační“ program, při jehož dodržování se úspěchy dříve či později dostaví. Jak sám totiž věří, dlouhodobé plány se v motorsportu vyplácí, což je důvod, proč nad sestavováním svého roadbooku z krize strávil hodně času. Mimo restart psychického rozpoložení týmu se rozhodl učinit i strukturální změny.

„Druhou velkou slabinou je pravděpodobně samotná struktura týmu. Stáj byla spravována jen jako tým a nevyvíjela se jako konstruktér. Možná díky tomu dokážete vyhrát pár závodů, na trati jste docela konkurenceschopní, ale nejtěžší bylo být konzistentní. Takže někdy sezóna začala dobře, ale s tím, jak pokračovala, přicházel pomalý výkonnostní pokles, protože neexistovala žádná podpora. Jde přitom o neustálý vývoj, permanentní tlak na nová řešení. S přípravami do budoucna se příliš nepočítalo.“

Jak tedy budou vypadat následující ročníky z pohledu zmiňovaného 3letého programu, pod nímž je Bertrand podepsaný? „Devátou sezónu se pokusíme auto dostat tam, kde by mělo být. Následující ročník si upevníme pozici díky aplikaci znalostí, jež jsme se naučili, a zavedeme lépe strukturovaný a konzistentnější přístup. Někde na přelomu sezón 11 a 12 chceme tohle všechno zužitkovat – pravděpodobně i s nějakými technickými a organizačními změnami z předešlé 10. sezóny. Když se podíváte na prozatímní vývoj šampionátu, prvním krokem bude pravidelný postup ze skupinové fáze kvalifikace do duelové části a následně umístění v nejlepší osmičce. Odtud budeme schopni pravidelněji bodovat. Sezóny 10 a 11 bychom měli být blíže pódiovým umístěním. V dalších letech už definitivně potřebujeme být kolem těchto pozic. Takový je cíl.“



K naplnění plánu mají pomoct i zdroje mateřské společnosti Mahindra Group, jež závodní tým přesunula do své automobilové divize. Odtud by měla směrem k týmu lépe proudit finanční i technická podpora, než tomu bylo doposud. I proto je Bertrand velkým optimistou při pohledu do budoucna. „Z pohledu silných stránek myslím, že první z nich je samotná Mahindra. Lidé mají tendence skupinu podceňovat. Ta je přitom obrovská a má velké znalosti v oblasti elektromobilů. Máte za sebou velké nadšení pro projekt. To je teď o to silnější, když přechází do automobilového byznysu. Druhou silnou stránkou, která se mi líbí, je, že se do všeho můžeme pustit hned. Nikdo od nás moc neočekává, a to se mi líbí. Děláme věci ve správném pořadí, což je pro mě v tuto chvíli ta největší síla. Navíc se to kumuluje s nadšením a mírou pochopení u skupiny Mahindra,“ uzavírá své vize Bertrand.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze