Příběh Formule E

Příběh Formule E
Fotografie: Formule E

Formule E vznikala prakticky na koleni. Zpočátku čítala jen houf nadšenců, který ovšem dokázal vtisknout prvotnímu nápadu reálnou filozofii a s ní posléze oslovit a přesvědčit důležité lidi z branže. První sezóna byla zkušební. Nikdo neviděl dál než za cíl závodu v Londýně. S propagací v těchto nejtěžších dobách ale hodně pomohly i známé tváře z Hollywoodu. Spirála navazujících úspěchů se díky tomu roztočila na plné obrátky a seriálu začaly věnovat pozornost i světové automobilky. Ačkoli nikdo zpočátku nevěřil, že přežije první dvě sezóny, je právě na prahu již své osmé epizody a těší se obrovskému boomu. Už nyní chystá třetí, nejvyspělejší, generaci aut a hledí ještě dále.

Píše se začátek března roku 2011, kdy se schyluje k neformální schůzce, kterou svolal současný prezident Mezinárodní automobilové federace FIA a bývalý šéf Ferrari F1 Jean Todt. Mezi přísedícími jsou i lidé z politických kruhů Alejandro Agag a Antonio Tajani (člen evropského parlamentu), ale také třeba italský herec Teo Teocoli. Setkání probíhá v podvečerních hodinách v přátelské atmosféře a zmiňovaná čtveřice se schází na večeři v jedné malé italské restauraci v centru Paříže. Předmětem diskuze je grandiózní myšlenka na vznik nové závodní série – projekt elektrických formulí neboli Formule E. Myšlenka do té doby těžko uchopitelná. Přeci jen si stačí představit, jak utopicky se v daném roce 2011 musela jevit. S nápadem údajně přišel sám Todt a touto formou jej chtěl představit lidem, o kterých byl přesvědčený, že jej podpoří.

První koncept Formule E z roku 2012
První formule vypadala „klasicky“, ale se závodním autem z roku 2014 měla pramálo společného.

Ostatně Antonio Tajani byl od roku 2008 viceprezidentem Evropské komise a jako takový zodpovídal za oblast dopravy. Soustředil se především na elektrifikaci automobilového průmyslu zaváděním hybridních a elektrických systémů, tedy i na snižování emisí oxidu uhličitého. Zcela jistě tudíž ve své funkci měl přístup k chystaným plánům. V době schůzky již nicméně zastával funkci místopředsedy Evropské komise a byl komisařem pro průmysl a podnikání. Alejandro Agag je bývalým politikem a velmi schopným byznysmenem. Todtův návrh ale podpořil poté, co FIA zveřejnila tender na uspořádání soutěže. Následně se nabídl zhostit se úlohy „ředitele“ celé soutěže. V jeho prospěch při výběrovém řízení hrály i předešlé zkušenosti s vyjednáváním smluv s televizními stanicemi, sponzory a propagací. Nakonec příležitost dostal.


Od nápadu naškrábaného fixou na ubrousku až do nynějška, jak již víme, ušla Formule E pořádný kus cesty. Ačkoli projektu od počátku příliš mnoho lidí nevěřilo a světem vládl všeobecný skepticismus, tak nejenže dokázal přežít, dokonce se po několika letech dostal do fáze uznávaného a prestižního odvětví motorsportu. Na tomto místě je možné lamentovat, zda by tomu tak bylo i bez aféry dieselgate a následného mohutného nástupu elektromobility. Minimálně na počátku ale byla Formule E na všechno sama. A právě zde vynikla osobnost schopného byznysmena Agaga, jenž v kombinaci s mnohaletými zkušenostmi z oblasti motorsportu, ale i fotbalového prostředí, hrál klíčovou roli. I proto mu nyní mnozí přisuzují titul zakladatele.

„Dokud budou lidé typu Donalda Trumpa u kormidla, budou se opatření v boji proti změně klimatu odkládat.“
Alejandro Agag

Alejandro Agag byl od samého počátku přesvědčen o potenciálu myšlenky skloubit motorsport a udržitelnost. Zdánlivá protichůdnost obou oblastí je dodnes třecí plochou, na níž Formule E stojí. Agagovi první podnikatelské kroky v motorismu vedly rovnou přes královnu motorsportu – Formuli 1. Nejen tedy, že viděl jak věci fungují a měl reálnou vizi toho, jak šampionát uspořádat, ale navázal i důležité kontakty z blízkého prostředí. Mnoho z nich později dokázal přesvědčit o potenciálu Formule E a přetáhnout je na svou stranu. Málo nebylo ani těch, kteří se mu myšlenku snažili vyvrátit.

„Na začátku jsme neměli vůbec nic. Žádný tým, žádného pilota, auto ani kde závody pořádat,“ přibližuje období vzniku Formule E jeden z Agagových přátel a nynější šéf seriálu Alberto Longo. „To, co jsme měli, byla vize. Chtěli jsme dělat závody elektrických aut, které by se mohly konat přímo v centru měst. Přímo tam, kde lidé bydlí a žijí. Podmínkou bylo, aby závody byly zábavné,“ vysvětluje.

Premiérový závod se uskutečnil o pouhé 3 roky později v roce 2014. Před první E–Prix v Pekingu neměl nikdo tušení, co s Formulí E bude po odjetí všech naplánovaných událostí ročníku. Jestli ale něco sérii vystihuje, pak je to systematický přístup zaměřený na inovace v elektromobilním průmyslu. Po sedmi sezónách (při vzniku tohoto textu se píše konec roku 2021) jsme byli svědky mnoha dramatických pokroků. Piloti už během závodů nemusí přesedat z jedné formule do druhé, kdy se „opticky“ zdvojnásobila kapacita baterií. Závodní výkon vozů vzrostl ze 180 kW na 250 kW. Maximální rychlost poskočila na 280 km/h. Byl implementován brzdný systém brake–by–wire. Představen byl pozměněný formát závodů. A především se ve startovním poli nachází i velké světové automobilky – Porsche, Mercedes, Jaguar, Nissan. Firmy Audi i BMW se rozhodly vystoupit a investovat prostředky do jiných sérií. O vstup se ale hlásí další. Osmá sezóna čítá 11 týmů.

Poslání Formule E

Všechno se točí kolem změny klimatu. Škarohlídové jistě namítnou, že Formule E nás jistě nespasí. Obzvláště, když sama není stoprocentně „čistá“. Pravda. Doposud je ale Formule E jedinou závodní sérií s certifikátem ISO, který deklaruje vlastní udržitelnost. Navíc, jak praví jedno přísloví, když chcete udělat omeletu, musíte rozbít pár vajec. A minimálně do určité chvíle totéž platí o elektrických formulích. Abychom se mohli vzdát závislosti na fosilních palivech, musíme se zasadit o vývoj technologií, které nás přiblíží tomuto cíli. Fosilií si to jistě vyžádá ještě spoustu. Snahu snižovat uhlíkovou stopu by však měl mít každý jednotlivec. Podobně i každá jednotlivá společnost, kterou k akci donedávna motivoval leda dobrý pocit. Nyní přebírají otěže jednotlivé vlády, i když v některých případech ani to ne. Jak jednou řekl Alejandro Agag: „Dokud budou lidé typu Donalda Trumpa u kormidla, budou se opatření v boji proti změně klimatu odkládat. Evropa proto musí převzít vedoucí postavení v tomto boji.


Automobilový průmysl je jednou z mnoha oblastí pomyslného boje. Kapkou v moři, odkud se však lidstvo může odrazit. Právě dopravní prostředky ovlivňují život každého z nás, a proto přechod na čistou energii může vyvolat lavinu pozitivních změn. Ty nás posléze mohou dovést k vytčenému cíli. I kdybyste proto jakkoliv nemohli přijít na jméno americké automobilce Tesla, pak alespoň za jedno jí můžeme vděčit všichni. S tím, jak je automobilový průmysl těžce konkurenčním prostředím, poměřuje se většina automobilek právě s Teslou. Důsledkem toho se pak vývoj v celém odvětví prakticky exponenciálně zrychluje.

A zde se o slovo hlásí znovu Formule E. Podobně jako fungovala Formule 1 coby pískoviště velkých automobilek pro vývoj komponent konvenčních aut, Formule E se pasuje do téže role v oblasti elektromobility. Ten hlavní rozdíl je ale v prostředí. Zatímco Formule E účastníkům servíruje rovnocenné podmínky, v F1 panuje až žlučovitá atmosféra. Jen málo týmů má na to promluvit do vítězství v závodě. Natož v šampionátu. To zvyšuje zájem o elektrické formule nejen u automobilek, které jsou lačné po úspěších, ale i u jezdců a v neposlední řadě u fanoušků prahnoucích po zábavě. Obliba šampionátu tak neustále roste po celém světě, čímž se zvyšuje povědomí o problému.

Agag a „jeho“ lidé z oboru už proto spustili další sérii. Tentokrát rallyovou. Jmenuje se Extreme E a nabízí prostor větším elektroautům typu SUV. V premiérové sezóně 2021 se odjelo pouze pět závodů. Ty se uskutečnily na odlehlých místech postižených dopady klimatické změny. Na projektu spolu s pořadateli pracují i vědci z Oxfordské a Cambridgeské univerzity. A ani u tohoto projektu nejspíše nezůstane. Problémů a možností, jak na ně upozornit, je spousta. Na to ostatně poukazují samotní aktéři Formule E v dokumentu „And We Go Green“ pod taktovkou oscarového režiséra Fishera Stevense, který pojednává detailněji o tématu poslání nejen závodních sérií, ale nás všech.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze