Nesmělý název „Mistrovství světa vozů Formule E“ přímo vybízí k připodobnění k závodům F1. Jenomže progresivně naladěné vedení elektrických formulí se snaží bourat dávno zavedené hranice motorsportu, a proto existuje nespočet bodů, v nichž se světy Formule E a F1 rozcházejí. Obě disciplíny tudíž nelze porovnávat či libovolně zaměňovat. Platí to i o pravidlech a způsobu pořádání závodů.
1. Období sezóny
Jedna závodní sezóna, po kterou jsou pořádány závody Formule E (dále též ePrix), trvá maximálně 7 měsíců. Rozděluje ji zpravidla přelom dvou let, nicméně v průběhu celosvětové pandemie COVID-19 byl zavedený formát narušen z důvodu častého posouvání termínů konání závodů. V současnosti se jezdí od ledna do srpna. Aby byla sezóna uznána za úplnou, musí se uskutečnit minimálně 6 závodů. Maximální počet závodů je pro 8. ročník stanoven na 16.
Sezóně předchází oficiální testování, většinou konané ve španělské Valencii na přelomu listopadu a prosince. Rozloženo je do 3 dnů a 5 testovacích sekcí.
2. Bodovací systém
Dodržován je standardní systém rozdělování bodů v závodě, jenž je obvyklý i pro jiné závodní série pořádané pod hlavičkou FIA. Bodováno je nejlepších 10 v cíli každého závodu dle následujícího schématu.
Pořadí | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
Počet bodů | 25 | 18 | 15 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 |
Mimo výše uvedené schéma jsou udělovány extra body v dalších třech kategoriích. Největší dotace je poskytována vítězi kvalifikace, na jehož konto přibývají +3 body. Za nejrychlejší kolo je udělován +1 bod v hlavním závodě. Nárokovat si jej ale může pouze pilot, který je v cíli do 10. místa. Pokud nejrychlejší kolo závodu stanovil pilot mimo bodovanou desítku, není na jeho dosažený čas při udělování extra bodu brán zřetel. Jeden pilot při splnění obou podmínek tedy může získat až 4 body do celkového hodnocení.
Za příznivých okolností, při součtu všech bodových zisků, může jeden pilot v rámci jedné ePrix získat maximálně 29 bodů. Body jsou sčítány a kumulovány ve dvou separátních kategoriích – v Poháru jezdců a Poháru týmů. Stejně jako ve všech ostatních odvětvích motorsportu, vítězem se na konci sezóny stává ten s nejvyšším počtem získaných bodů.
3. Formát závodního víkendu
Shakedown – testovací jízdy
V motorsportu poměrně již zavedený pojem. Jde o první oficiální jízdy na daném okruhu trvající 45 minut. Ve volném překladu se jedná o pasáž sloužící týmům pro různá technická nastavení formulí a dalších elektronických systémů majících vliv na spolehlivost aut. Většinou mají jezdci k dispozici pouze omezený výkon na zhruba na polovinu závodního. Pořádány jsou den před hlavním závodem, většinou v pátek. Tím, že jsou ale ePrix konané v centrech velkých měst, kladou si jednotlivé radnice různé podmínky, a tak i termíny shakedownu mohou být značně volné. Například v Monaku se shakedown vůbec nekoná.
FIA a vedení seriálu na následném briefingu dostává od účastníků zpětnou vazbu a přistupuje k drobným úpravám trati. Často se jedná o posunutí obrubníků, kontrole ochranných bariér apod.
Volné tréninky
Každý závod má 2 tréninkové části, každá trvá 30 minut. Pokud se jede v jednom víkendu dvojí závod, je přidán 1 trénink před kvalifikací na daný závod. Z pohledu týmů a pilotů jde o první možnost vyzkoušet si trať a správně nastavit auto na následující kvalifikaci a závod. Výkon aut je neomezený, tedy plných 350 kW. Za účast nejsou udělovány žádné body, ale naopak ředitelství závodu může udělit penalizaci za nedodržení pravidel pohybu na dráze. Účast v alespoň jednom tréninku je vyžadována pro to, aby se mohl pilot postavit na start závodu. Z hlediska termínu konání (sobota/neděle) opět záleží na tom, co pořadatelům dovolí jednotlivá hostitelská města.
Kvalifikace
Pro 8. sezónu 2021/22 došlo k radikální úpravě formátu kvalifikace. Jezdci jsou rozdělováni pouze do dvou skupin, vždy ob jednoho podle pořadí v šampionátu. Na trati se představí vždy jen jedna skupina 11 jezdců a k dispozici má 10 minut na zajetí rychlého pokusu. Po uplynutí času postupuje z každé skupiny čtveřice nejrychlejších pilotů. Ta se následně utká ve vyřazovacích duelech. Takto je postupováno až do doby, než je znám vítěz kvalifikace. Jemu připadne pole position a poraženému finalistovi druhá příčka.
Semifinalisté si rozdělují startovní pozice 3 a 4 podle zajetého času kola. Nepostoupivším ze čtvrtfinále náleží startovní pozice 5 až 8, přičemž rozděleny jsou rovněž na základě hodnoty času kola od nejrychlejšího. Piloti, kteří nepostoupili ze základní skupiny celkového vítěze kvalifikace (například skupina 1), obsadí liché pozice 9 až 21 na startu závodu. Nepostupující ze skupiny 2 pak dostávají sudé pozice 10 až 22. Po dobu základních skupin mohou jezdci využívat omezený výkon 300 kW, pro duely pak plných 350 kW.
Závod
Závody neboli ePrix jsou startovány z pevných pozic dle pořadí z kvalifikace a konají se nejpozději 3 hodiny po kvalifikaci. Na rozdíl od F1 zde neexistují zahřívací kola. Jezdci mají na přípravu pouze pár metrů mezi falešným startovním roštem a tím skutečným. Trvání samotného závodu je ohraničeno počtem kol. Novinkou od sezóny 2021/22 je náhrada času závodu, kdy jeho část probíhala za safety carem nebo došlo na fázi plných žlutých vlajek. Výpočet skutečně nahrazovaného času probíhá pro každou žlutou fázi závodu zvlášť. K náhradě času není přistupováno těsně před koncem závodu, i přestože dojde uvedeným způsobem k jeho narušení. Nastavený čas je oznámován týmům s předstihem tak, aby mohly přepočítat energetickou bilanci vozu.
Každý závodník dle pravidel musí dvakrát v závodě použít takzvaný „attack mode“, jenž po stanovený časový limit 2 minut zvyšuje výkon vozu o 50 kW z 300 kW na 350 kW. Aktivace útočného módu probíhá vyjetím z ideální závodní stopy v předem vyznačeném úseku trati. Zónu aktivace určuje Mezinárodní automobilová federace FIA a její umístění se liší okruh od okruhu. O jejím umístění jsou týmy informovány pouze 1 hodinu před startem závodu. Pravidly není stanoveno, v jaké fázi závodu smí být útočný mód využit. Zakázán je pouze v úvodních 2 kolech a při fázi pod safety carem či plnou žlutou vlajkou. Jedná se tak o uměle vytvořený strategický prvek, který se od svého uvedení v sezóně 2018/19 skvěle osvědčil. Pilot s aktivovaným útočným módem má rozsvícený LED pásek na systému Halo.
Šanci ovlivnit závody do 8. sezóny měli i samotní fanoušci. Ti mohli v rámci ankety Fanboost hlasovat pro oblíbeného jezdce a poskytnout mu výhodu vyššího výkonu. S uvedením nové generace aut Gen3 byl tento prvek ze sportovních pravidel odebrán bez náhrady.
4. Jiné
Pneumatiky
Oficiálním dodavatelem pneumatik pro Formuli E je od 9. sezóny firma Hankook, která nahradila Michelin. Dle regulí je používán pouze jeden typ pneumatiky, a to přechodná guma s dezénem. Vedení série takto nastavilo rovné závodní podmínky pro všechny, zároveň udržuje finanční vitalitu týmů i sebe sama. Alokační limit pro jednotlivé závodní víkendy byl stanoven na 4 přední a 4 zadní pneumatiky. Od shakedownu po cílovou pásku závodu smí tým nasadit tedy pouze 2 sady gum. Když jde o dvojitý závod, mají účastníci k dispozici sadu navíc.
Nabíjení
Nabíjení aut je povoleno pouze ze schváleného zdroje energie ze strany FIA. Ten může být napojen pouze na elektrickou síť organizátora akce. Tatáž pravidla platí pro dobíjecí kabely. Za jejich porušení hrozí diskvalifikace. Nabíjení je zakázáno v průběhu kvalifikace, závodu a v době, kdy auto stojí v parc fermé. Povoleno je pouze dobíjení v průběhu tréninků a v mezidobí tréninků, kvalifikace a závodu. Na závod musí být všechna auta nabita shodně na 97 % kapacity.
eLICENCE
Účast ve Formuli E je podmíněna ziskem eLicence. Její udělování je plně v jurisdikci FIA a udělena může být pouze na základě splnění následujících podmínek:
- Závodník musí absolvovat školení zaměřené na bezpečnost, znalost technologií elektroformule a technických a sportovních regulí.
- Závodník v minulých třech letech získal minimálně 20 bodů dle bodového systému FIA používaného pro udělování superlicence.
- Závodník již v minulosti byl držitelem superlicence, nebo v minulosti absolvoval minimálně tři závody Formule E.
Pokud nejsou výše zmíněné body splněny, může FIA k závodníkovi žádajícímu o eLicenci přistoupit individuálně a na základě jeho zkušeností z formulových kategorií mu udělit výjimku. Automaticky schváleným držitelem eLicence je šampion z předešlé sezóny.