Pravidla a formát závodů Formule E

Pravidla a formát závodů Formule E
Fotografie: Formule E

Podobně, jako je obtížné adaptovat se na nové a neznámé prostředí, je nesnadné pustit si závod Formule E a všemu ihned porozumět. Níže jsme pro vaši lepší orientaci proto sestavili výčet nejdůležitějších sportovních a technických pravidel a občas přidali i další zajímavé informace. Hodit se mohou obzvláště v případě, že máte zájem o navštívení některého ze závodů.

Nesmělý název „Mistrovství světa vozů Formule E“ přímo vybízí k připodobnění k závodům F1. Jenomže progresivně naladěné vedení elektrických formulí se snaží bourat dávno zavedené hranice motorsportu, a proto existuje nespočet bodů, v nichž se světy Formule E a F1 rozcházejí. Obě disciplíny tudíž nelze porovnávat či libovolně zaměňovat. Platí to i o pravidlech a způsobu pořádání závodů.

1. Období sezóny

Jedna závodní sezóna, po kterou jsou pořádány závody Formule E (dále též ePrix), trvá maximálně 7 měsíců. Rozděluje ji zpravidla přelom dvou let, nicméně v průběhu celosvětové pandemie COVID-19 byl zavedený formát narušen z důvodu častého posouvání termínů konání závodů. V současnosti se jezdí od ledna do srpna. Aby byla sezóna uznána za úplnou, musí se uskutečnit minimálně 6 závodů. Maximální počet závodů je pro 8. ročník stanoven na 16.

Sezóně předchází oficiální testování, většinou konané ve španělské Valencii na přelomu listopadu a prosince. Rozloženo je do 3 dnů a 5 testovacích sekcí.

Výběr nejlepších snímků z oficiálního testování ve Valencii

2. Bodovací systém

Dodržován je standardní systém rozdělování bodů v závodě, jenž je obvyklý i pro jiné závodní série pořádané pod hlavičkou FIA. Bodováno je nejlepších 10 v cíli každého závodu dle následujícího schématu.

Pořadí 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Počet bodů 25 18 15 12 10 8 6 4 2 1

Mimo výše uvedené schéma jsou udělovány extra body v dalších třech kategoriích. Největší dotace je poskytována vítězi kvalifikace, na jehož konto přibývají +3 body. Zároveň je ohodnoceno +1 bodem i nejrychlejší kolo kvalifikace. Jeden pilot při splnění obou podmínek tedy může jen v kvalifikační části získat až +4 body do celkového hodnocení. Za nejrychlejší kolo je udělován +1 bod i v hlavním závodě. Nárokovat si jej ale může pouze pilot, který je v cíli do 10. místa. Pokud nejrychlejší kolo závodu stanovil pilot mimo bodovanou desítku, není na jeho dosažený čas při udělování extra bodu brán zřetel.

Za příznivých okolností, při součtu všech bodových zisků, může jeden pilot v rámci jedné ePrix získat maximálně 30 bodů. Body jsou sčítány a kumulovány ve dvou separátních kategoriích – v Poháru jezdců a Poháru týmů. Stejně jako ve všech ostatních odvětvích motorsportu, vítězem se na konci sezóny stává ten s nejvyšším počtem získaných bodů.


3. Formát závodního víkendu

Shakedown – testovací jízdy

V motorsportu poměrně již zavedený pojem. Jde o první oficiální jízdy na daném okruhu trvající pouze 15 minut. Ve volném překladu se jedná o pasáž sloužící týmům pro různá technická nastavení formulí a dalších elektronických systémů majících vliv na spolehlivost aut. Jezdci mají k dispozici omezený výkon na 110 kW. Pořádány jsou den před hlavním závodem, většinou v pátek. Tím, že jsou ale ePrix konané v centrech velkých měst, kladou si jednotlivé radnice různé podmínky, a tak i termíny shakedownu mohou být značně volné. Například v Monaku se shakedown vůbec nekoná.

FIA a vedení seriálu na následném briefingu dostává od účastníků zpětnou vazbu a přistupuje k drobným úpravám trati. Často se jedná o posunutí obrubníků, kontrole ochranných bariér apod.

Volné tréninky

Každý závod má 2 tréninkové části, každá trvá 30 minut. Pokud se jede v jednom víkendu dvojí závod, je přidán 1 trénink před kvalifikací na daný závod. Z pohledu týmů a pilotů jde o první možnost vyzkoušet si trať a správně nastavit auto na následující kvalifikaci a závod. Výkon aut je neomezený, tedy plných 250 kW. Za účast nejsou udělovány žádné body, ale naopak ředitelství závodu může udělit penalizaci za nedodržení pravidel pohybu na dráze. Účast v alespoň jednom tréninku je vyžadována pro to, aby se mohl pilot postavit na start závodu. Z hlediska termínu konání (sobota/neděle) opět záleží na tom, co pořadatelům dovolí jednotlivá hostitelská města.

Kvalifikace

Pro 8. sezónu 2021/22 došlo k radikální úpravě formátu kvalifikace. Jezdci budou nově rozdělováni pouze do dvou skupin, vždy ob jednoho podle pořadí v šampionátu. Na trati se představí vždy jen jedna skupina 11 jezdců a k dispozici bude mít 10 minut na zajetí rychlého pokusu. Po uplynutí času postoupí z každé skupiny čtveřice nejrychlejších pilotů. Ta se následně utká ve vyřazovacích duelech. Takto bude postupováno až do doby, než bude znám vítěz kvalifikace. Jemu připadne pole position a poraženému finalistovi druhá příčka.

Kvalifikační formát 2021/22
Upravený kvalifikační formát má nastolit větší rovnost v závodních podmínkách

Semifinalisté si rozdělí startovní pozice 3 a 4 podle zajetého času kola. Nepostoupivším ze čtvrtfinále náleží startovní pozice 5 až 8, přičemž rozděleny budou rovněž na základě hodnoty času kola od nejrychlejšího. Piloti, kteří nepostoupili ze základní skupiny celkového vítěze kvalifikace (například skupina 1), obsadí liché pozice 9 až 21 na startu závodu. Nepostupující ze skupiny 2 pak dostanou sudé pozice 10 až 22. Po dobu základních skupin mohou jezdci využívat omezený výkon 220 kW, pro duely pak plných 250 kW.

Závod

Závody neboli ePrix jsou startovány z pevných pozic dle pořadí z kvalifikace a konají se nejpozději 3 hodiny po kvalifikaci. Na rozdíl od F1 zde neexistují zahřívací kola. Jezdci mají na přípravu pouze pár metrů mezi falešným startovním roštem a tím skutečným. Trvání samotného závodu je ohraničeno nikoliv počtem kol, ale časovým limitem 45 minut. Jakmile lídr závodu protne cílovou pásku po uplynutí tohoto limitu, je k závodní distanci přidáno +1 kolo. Po odjetí extra kola je závod považován za ukončený. Novinkou sezóny 2021/22 je náhrada čistého času závodu v případě, že jeho část probíhala za safety carem nebo došlo na vyvěšení žlutých vlajek. Pravidla hovoří o 45 sekundách navíc za každou 1 minutu času stráveného za zpomalovacím vozem nebo žlutými vlajkami, v souhrnu však maximálně o 10 minutách. Výpočet bude probíhat pro každou žlutou fázi závodu zvlášť. K náhradě času nebude přistupováno po 40. minutě závodu, i přestože dojde uvedeným způsobem k jeho narušení. Nastavený čas bude oznámen ve 41. minutě.

Každý závodník dle pravidel musí dvakrát v závodě použít takzvaný „attack mode“, jenž po stanovený časový limit 2 minut zvyšuje výkon vozu o 30 kW na 250 kW. Aktivace útočného módu probíhá vyjetím z ideální závodní stopy v předem vyznačeném úseku trati. Zónu aktivace určuje Mezinárodní automobilová federace FIA a její umístění se liší okruh od okruhu. O jejím umístění jsou týmy informovány pouze 1 hodinu před startem závodu. Pravidly není stanoveno, v jaké fázi závodu smí být útočný mód využit. Zakázán je pouze v úvodních 2 kolech a při fázi pod safety carem či plnou žlutou vlajkou. Jedná se tak o uměle vytvořený strategický prvek, který se od svého uvedení v sezóně 2018/19 skvěle osvědčil. Pilot s aktivovaným útočným módem má rozsvícený LED pásek na systému Halo.

Šanci ovlivnit závody mají i samotní fanoušci. Ti mohou v rámci ankety Fanboost hlasovat pro oblíbeného jezdce a poskytnout mu výhodu vyššího výkonu. Hlasování začíná 3 dny před začátkem závodu a končí 15 minut před startem. Prvních 5 pilotů v anketě získá energetickou výhodu v podobě 100 kJ navíc. Pilot smí boost využít až ve druhé půli závodu a pouze jedenkrát. Výhoda boostu končí v momentě, kdy dojde k poklesu energie (například při zpomalování do zatáčky). Jeho využití je signalizováno blikajícími LED na ochranném systému Halo. Dát hlas svému oblíbenci můžete i vy, a to na oficiálních stránkách ankety.


4. Jiné

Pneumatiky

Oficiálním dodavatelem pneumatik pro Formuli E je dlouhodobě firma Michelin. Dle regulí je používán pouze jeden typ pneumatiky, a to přechodná guma s dezénem. Vedení série takto nastavilo rovné závodní podmínky pro všechny, zároveň udržuje finanční vitalitu týmů i sebe sama. Alokační limit pro jednotlivé závodní víkendy se v osmé sezóně vrací na 4 přední a 4 zadní pneumatiky. Od shakedownu po cílovou pásku závodu smí tým nasadit tedy pouze 2 sady gum. Když jde o dvojitý závod, mají účastníci k dispozici sadu navíc.

Nabíjení

Nabíjení aut je povoleno pouze ze schváleného zdroje energie ze strany FIA. Ten může být napojen pouze na elektrickou síť organizátora akce. Tatáž pravidla platí pro dobíjecí kabely. Za jejich porušení hrozí diskvalifikace. Nabíjení je zakázáno v průběhu kvalifikace, závodu a v době, kdy auto stojí v parc fermé. Povoleno je pouze dobíjení v průběhu tréninků a v mezidobí tréninků, kvalifikace a závodu. Na závod musí být všechna auta nabita shodně na 97 % kapacity.

eLICENCE

Účast ve Formuli E je podmíněna ziskem eLicence. Její udělování je plně v jurisdikci FIA a udělena může být pouze na základě splnění následujících podmínek:

  1. Závodník musí absolvovat školení zaměřené na bezpečnost, znalost technologií elektroformule a technických a sportovních regulí.
  2. Závodník v minulých třech letech získal minimálně 20 bodů dle bodového systému FIA používaného pro udělování superlicence.
  3. Závodník již v minulosti byl držitelem superlicence, nebo v minulosti absolvoval minimálně tři závody Formule E.

Pokud nejsou výše zmíněné body splněny, může FIA k závodníkovi žádajícímu o eLicenci přistoupit individuálně a na základě jeho zkušeností z formulových kategorií mu udělit výjimku. Automaticky schváleným držitelem eLicence je šampion z předešlé sezóny.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze