Proč Mahindra stáhla všechna 4 auta z ePrix v Kapském Městě?

 Proč Mahindra stáhla všechna 4 auta z ePrix v Kapském Městě?
Fotografie: Formule E
  • Mahindra Racing odstoupila ze závodu v Kapském městě kvůli obavám o bezpečnost pilotů
  • Potenciální riziko ztráty kontroly nad vozem mělo na svědomí zavěšení zadních kol
  • Stejný systém společně s elektromotory odebírá i tým ABT Cupra, pro něhož skončil závod rovněž předčasně

Indická automobilka z ePrix v Kapském Městě odstoupila ze zbytku závodního programu předčasně po druhém volném tréninku. Na možný problém se systémem zavěšení zadních kol upozornil jeden z mechaniků, jemuž se nezdála míra prohýbání ramen zavěšení. Ještě před tím, než ale Mahindra začala balit kufry, provedla detailnější analýzu problému. Na základě ní se rozhodla odstavit své vozy a totéž doporučila zákaznickému týmu ABT Cupra.


„Po návratu týmu do Velké Británie proběhne důkladné šetření všech prvků zavěšení monopostů Mahindra M9Electro. Toto rozhodnutí se týká i zákaznického týmu ABT Motorsport. Bezpečnost našich jezdců a týmů je pro nás nejdůležitější,“ stálo v oficiálním prohlášení Mahindry. V podobném duchu se neslo i oznámení týmu Cupra. Paradoxně byla hrozba prvně zaregistrována na voze Nica Müllera, tedy u týmu ABT Cupra. Předpokládalo se ale, že se jednalo o následek drobného kontaktu s betonovou bariérou. Detailnější pohled technického ředitele Mahindry Lewise Butlera a ostatních inženýrů na zavěšení odhalil narušení strukturální integrity systému. V důsledku toho by na extrémně hrbolaté trati mohlo dojít k velkému poškození a následné ztráty kontroly nad vozem.

Zadní zavěšení je jednou z oblastí, které jsou otevřeny volnému vývoji. Každý tovární tým jeho design dělá na míru a přizpůsobuje jej požadavkům elektromotoru. Mahindra výrobu těchto konstrukčních dílů outsourcuje, sama je nevyvíjí. Poté, co se problém vyskytl, byl konzultován s dodavatelem. Bez provedení zátěžových testů a dalších analýz však tým přesto nechtěl riskovat riziko havárie na nejrychlejší trati v kalendáři.

„Není to něco, co bychom tady vůbec nečekali. Pravděpodobně je to způsobeno více parametry najednou. Navíc na velmi specifické trati a v zatáčkách, které jsou hodně hrbolaté. Je to obzvlášť škoda, protože se to stalo na standardizovaném dílu. Není to žádná složitá technika, takže o to je to bolestivější. Nemyslím si, že je to z inženýrského pohledu nějaký složitý problém. Do závodu v Sao Paulo to bude vyřešeno a probereme to i s FIA,“ sdělil později šéf Mahindry Frederic Bertrand v rozhovoru pro the-race.com.

Lucas di Grassi, Mahindra, Formule E
Lucas di Grassi si trať načetl zbytečně, do závodu kvůli problémům se zavěšením ani nezasáhl

Na odstranění problému má indický tým čtyři týdny před dalším podnikem v Brazílii. Zřejmě bude nevyhnutelná úprava systému zavěšení, který bude muset být následně re-homologován ze strany FIA. Za dodatečné modifikace mohou následně oba týmy očekávat penalizace.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze