Indická automobilka z ePrix v Kapském Městě odstoupila ze zbytku závodního programu předčasně po druhém volném tréninku. Na možný problém se systémem zavěšení zadních kol upozornil jeden z mechaniků, jemuž se nezdála míra prohýbání ramen zavěšení. Ještě před tím, než ale Mahindra začala balit kufry, provedla detailnější analýzu problému. Na základě ní se rozhodla odstavit své vozy a totéž doporučila zákaznickému týmu ABT Cupra.
A thorough investigation on the suspension elements of the Mahindra M9Electro race cars will take place on the team’s return to the UK.
— Mahindra Racing (@MahindraRacing) February 25, 2023
This decision also affects their customer team @abtmotorsport
The safety of our drivers and extended teams is of utmost importance. (2/2)
„Po návratu týmu do Velké Británie proběhne důkladné šetření všech prvků zavěšení monopostů Mahindra M9Electro. Toto rozhodnutí se týká i zákaznického týmu ABT Motorsport. Bezpečnost našich jezdců a týmů je pro nás nejdůležitější,“ stálo v oficiálním prohlášení Mahindry. V podobném duchu se neslo i oznámení týmu Cupra. Paradoxně byla hrozba prvně zaregistrována na voze Nica Müllera, tedy u týmu ABT Cupra. Předpokládalo se ale, že se jednalo o následek drobného kontaktu s betonovou bariérou. Detailnější pohled technického ředitele Mahindry Lewise Butlera a ostatních inženýrů na zavěšení odhalil narušení strukturální integrity systému. V důsledku toho by na extrémně hrbolaté trati mohlo dojít k velkému poškození a následné ztráty kontroly nad vozem.
Zadní zavěšení je jednou z oblastí, které jsou otevřeny volnému vývoji. Každý tovární tým jeho design dělá na míru a přizpůsobuje jej požadavkům elektromotoru. Mahindra výrobu těchto konstrukčních dílů outsourcuje, sama je nevyvíjí. Poté, co se problém vyskytl, byl konzultován s dodavatelem. Bez provedení zátěžových testů a dalších analýz však tým přesto nechtěl riskovat riziko havárie na nejrychlejší trati v kalendáři.
„Není to něco, co bychom tady vůbec nečekali. Pravděpodobně je to způsobeno více parametry najednou. Navíc na velmi specifické trati a v zatáčkách, které jsou hodně hrbolaté. Je to obzvlášť škoda, protože se to stalo na standardizovaném dílu. Není to žádná složitá technika, takže o to je to bolestivější. Nemyslím si, že je to z inženýrského pohledu nějaký složitý problém. Do závodu v Sao Paulo to bude vyřešeno a probereme to i s FIA,“ sdělil později šéf Mahindry Frederic Bertrand v rozhovoru pro the-race.com.
Na odstranění problému má indický tým čtyři týdny před dalším podnikem v Brazílii. Zřejmě bude nevyhnutelná úprava systému zavěšení, který bude muset být následně re-homologován ze strany FIA. Za dodatečné modifikace mohou následně oba týmy očekávat penalizace.