Divokou ePrix v Kapském Městě vyhrál neuvěřitelný da Costa s Porsche

3
Divokou ePrix v Kapském Městě vyhrál neuvěřitelný da Costa s Porsche
Fotografie: Formule E
  • Hodně divokou ePrix v Kapském Městě po startu z 11. místa vyhrál António Félix da Costa ve voze Porsche
  • Nečekaný vítěz kvalifikace sahal po premiérových stupních vítězů, v posledním kole ale havaroval
  • Do závodu nenastoupila hned pětice jezdců, většina kvůli problémům se zavěšením

Premiérový závod v Kapském Městě nabídl mnoho zajímavých a dramatických okamžiků. Ještě před začátkem kvalifikace se z dalšího programu závodního víkendu odhlásila Mahindra společně s týmem ABT Cupra – shodně kvůli obavám z možných problémů se zavěšením. To se nakonec ukázalo jako správné. Spousta ostatních jezdců na zdejší hrbolaté trati totiž stěží držela své monoposty v mezích závodní dráhy. V kvalifikaci se to nepovedlo dvojici Edoardo Mortara (Maserati) a Sam Bird (Jaguar), kteří v závěru měřených pokusů druhé skupiny těžce havarovali v témže místě i okamžiku. Na trať byl vyslán i medical car, ale naštěstí se nehoda obešla bez zranění. Auta však vypadala značně poškozena, což se potvrdilo před samotným závodem. Jaguar nestihl opravné práce a Bird do závodu ani nenastoupil.


Kvalifikace po úklidu dráhy pokračovala vyřazovacím pavoukem, v němž si po chybách favoritů nejlépe počínal ten nejméně zkušený. Na premiérovou pole position dosáhl aktuálně nejmladší pilot ve startovním poli Sacha Fenestraz se „sakurovým“ vozem Nissanu. Ve finále porazil Maxmiliana Günthera s obrovským náskokem 0,5 s. Startovní pozice však s ohledem na charakter trati, která je jedna z nejrychlejších a nejpřímějších v kalendáři, nebyla příliš velkou výhodou jako třeba v Indii.

Sestřih kvalifikace

Nastínily to hned úvodní metry závodu. Se studenými pneumatikami i brzdami nedokázal zkrotit auto lídr seriálu Pascal Wehrlein. Zezadu navíc nabral takříkajíc na vidle Sébastiena Buemiho. Německý závodník při tomto momentu utrhl zavěšení levého předního kola, a to znamenalo předčasný konec. Švýcar byl s mírnými obtížemi schopen pokračovat. Situace si však vyžádala výjezd zpomalovacího vozu. Než se ale dostal na dráhu, byl mimo závod po kontaktu se zdí i Edoardo Mortara.


Do čela se mezitím dostal druhý vůz Maserati pilotovaný Maxmilianem Güntherem. Jenomže italský tým neprožil vůbec povedený víkend, když ani Günther nedokázal dojet do cíle. I jemu se stala osudnou betonová bariéra, a to necelých 10 kol před koncem závodu. Do vedení se rázem dostal Nick Cassidy, který už si před tím dokázal poradit s vítězem kvalifikace Sachou Fenestrazem. S přibývajícími časem to ale začalo na čele pořádně vřít, neboť do soubojů o stupně vítězů vlétl jako uragán António Félix da Costa s Porsche.

V průběhu několika málo minut ukázal záda hned čtveřici jezdců před ním. Své tažení na první místo navíc uzavřel neuvěřitelným manévrem v rychlé a hrbolaté pasáži trati. Oproti ostatním jezdcům ale musel ještě jednou aktivovat útočný mód. Na první pokus se netrefil do všech průjezdních bodů aktivace, proto musel pokus zopakovat. Vlivem tohoto vyjetí mimo ideální závodní stopu pak přišel 4 kola před koncem o průběžné vedení ve prospěch Jeana–Érica Vergne.

V podání Portugalce to však nebylo vše. Obrovskou touhu po vítězství zpečetil znovu neskutečným předjížděcím manévrem necelá 2 kola před cílovou páskou. Vergne se ještě vzápětí snažil úder vrátit zpět, ale všechny ataky už da Costa odvrátil a získal po přestupu do Porsche první letošní vítězství. Před kamerou v oficiálním pozávodním rozhovoru byl pak hodně dojatý. „Vůbec jsem tě neviděl v zrcátkách. To od tebe bylo fakt skvělý,“ narušil jeho řeč velmi kamarádským způsobem bývalý kolega Vergne.


Ani dvojnásobný šampion z předešlých let nebyl evidentně z druhého místa zklamaný. Po bodovém výpadku svých nejbližších soupeřů Wehrleina a Dennise, který vlivem penalizace dokončil až jako 13., totiž dokázal umazat 19 bodů ze své ztráty. Ještě v posledním kole byl na skvělém třetím místě Fenestraz, jenomže i on nakonec opřel svůj vůz do bariéry, přepustil tím premiérové stupně vítězů Cassidymu.

Čelo šampionátu jezdců zůstává i po ePrix v Kapském Městě neměnné. S pohodlným náskokem 18 bodů vede Wehrlein před Dennisem. Na něho dalších 12 bodů ztrácí Vergne. Dnešní vítěz da Costa se po slabším začátku dostal už na čtvrtou příčku. Mezi týmy situaci nadále kontroluje Porsche následováno Envisionem a Andretti.

Nadcházející ePrix se pojede 25. března v brazilském São Paulo. I tam půjde o premiérový závod Formule E.

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 9/10
Nejlepší pilot: António Félix da Costa
Největší smolař: Sacha Fenestraz
Číslo závodu: 5 , tolik aut vůbec neodstartovalo do závodu
Nejlepší nováček: Norman Nato, 8. místo
Za očekáváním: Avalanche Andretti

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche - 25
2. Jean-Éric Vergne DS Penske +0,281 s 19
3. Nick Cassidy Envision Racing +1,808 s 15
4. René Rast NEOM McLaren +2,208 s 12
5. Sébastien Buemi Envision Racing +2,656 s 10
6. Dan Ticktum Nio 333 Racing +3,209 s 8
7. Stoffel Vandoorne DS Penske +4,210 s 6
8. Norman Nato Nissan Formula E +8,582 s 4
9. André Lotterer Avalanche Andretti +8,755 s 2
10. Jake Hughes NEOM McLaren +10,475 s 1
11. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +14,183 s
12. Sérgio Sette Camara Nio 333 Racing +14,914 s
13. Jake Dennis Avalanche Andretti +38,846 s
14. Sacha Fenestraz Nissan Formula E - 3
15. Maxmilian Günther Maserati Racing DNF
16. Edoardo Mortara Maserati Racing DNF
17. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche DNF
18. Sam Bird Jaguar TCS Racing DNS
19. Oliver Rowland Mahindra Racing DNS
20. Lucas di Grassi Mahindra Racing DNS
21. Nico Müller ABT Cupra DNS
22. Kelvin Van der Linde ABT Cupra DNS
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 25. 2. 2023 21:10
To je husty jak tam litaj.
To prece neni mozny aby to takhle jezdilo na baterky. To je nejakej podvod. Urcite maji schovanej pod kapotou spalovaci motor, bez nej prece nemuze bejt motorsport takovahle zabava.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze