Nová éra Formule E se nese ve znamení změn. Nejenže se v akci představí zcela nová třetí generace aut, ale rušno bylo také na trhu s jezdci. Pouze Jaguar si ponechal dvojici závodníků z minulé sezóny, ostatní více či méně obměňovali své sestavy. Na startu se objeví rovněž tři nové týmy – McLaren, Maserati a Cupra. Níže si můžete projít základní informace o jednotlivých účastnících 9. ročníku šampionátu elektrických formulí.
- ABT Cupra
- Avalanche Andretti
- DS Penske
- Envision Racing
- Jaguar TCS Racing
- Mahindra Racing
- Maserati MSG Racing
- NEOM McLaren
- Nio 333 Racing
- Nissan Formula E Team
- TAG Heuer Porsche
ABT Cupra
Továrna: Kempten, Německo
Šéf týmu: Thomas Biermaier
Motor: Mahindra M9Electro
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 1
Vítězství celkem: 14
Pódiová umístění: 47
Pole positions: 5
Bodů celkem: 1 380
Značka ABT Sportsline ve Formuli E působí od samého začátku série. Vždy pro ni platilo neodmyslitelné spojení s Audi. Jenomže po jejím odchodu na konci 7. sezóny si musela společnost zabývající se tuningovými úpravami hledat nového partnera. Společnou řeč nakonec našla se španělskou Cuprou z koncernového molochu Volkswagenu, pod něhož spadá i Audi. Společně nejsou továrním týmem, avšak i to by se mohlo do budoucna změnit. V 9. sezóně odebírají pohonné ústrojí od Mahindry. Letos se však namísto přehnaných výsledků očekává především konsolidace vnitrotýmových procesů. Vedení nově vzniklého týmu vsadilo na piloty se zkušenostmi – Robina Frijnse a Nica Müllera. Především Frijns v minulých ročnících patřil k nejrychlejším ve startovním poli a usiloval i o mistrovský titul.
Avalanche Andretti
Továrna: Indianopolis, USA
Šéf týmu: Roger Griffiths
Motor: Porsche 99X Electric Gen3
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 9
Pódiová umístění: 24
Pole positions: 10
Bodů celkem: 885
Legendární americký tým nesoucí v názvu nehynoucí jméno Andretti po svém zakladateli, synovi legendy F1 Michaelovi Andretti. Jeho příběh ve Formuli E je podobný jako ten společnosti ABT. V prostředí se pohybuje od premiérové sezóny 2014/15 a vždy tým pojilo technické partnerství s německou automobilkou BMW. To přerostlo ve víc, když se BMW rozhodlo vstoupit do Formule E na začátku 5. sezóny. Zájem ale brzy ochladnul a o 3 roky později už bylo BMW zase pryč. Naštěstí pro Andretti se našel nový partner – firma Avalanche. Ta se zabývá vývojem a provozováním blockchainové platformy umožňující vytváření decentralizovaných aplikací a digitálních aktiv. V současnosti je tým znovu netovární, elektromotory odebírá od Porsche. Už vloni se tým prezentoval jako konkurenceschopný a díky motorům Porsche lze očekávat stejný scénář i letos. Piloty jsou Jake Dennis a André Lotterer. Dennise zdobí bilance, kdy v každé sezóně dokázal vyhrát, zatímco Lotterer i po šesti sezónách ve Formuli E na vítězstí stále čeká.
DS Penske
Továrna: Los Angeles, USA
Šéf týmu: Jay Penske
Motor: DS E-TENSE FE23
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 3
Pódiová umístění: 11
Pole positions: 0
Bodů celkem: 498
DS Automobiles byla po Renaultu druhou velkou automobilkou, jež se svou účastí za Formuli E postavila. Ve spolupráci s čínskou firmou Techeetah získala francouzská luxusní odnož Citroenu 2 mistrovské tituly. Po nezdarech z minulých dvou let, kdy DS Techeetah nedokázal bojovat s nejlepšími, se ale vztahy přetrhaly a DS se osamostatnilo coby tovární tým. Oporu vlastní myšlenky automobilka našla u Jaye Penskeho, který v tu dobu hledal významného partnera pro tým Dragon/Penske. A tak vzniklo DS Penske. DS Automobiles v důsledku odchodu Mercedesu v současnosti patří mezi historicky nejúspěšnější značky. S napětím se však očekává, jak zapůsobí změna partnerství. Předsezónní testy naznačily možný návrat na trůn. Obzvláště poté, co tým najal velmi zkušené duo mistrů světa – Jeana–Érica Vergnea (2×) a Stoffela Vandoorna (1×).
Envision Racing
Továrna: Silverstone, Velká Británie
Šéf týmu: Sylvain Filippi
Motor: Jaguar I-Type 6
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 12
Pódiová umístění: 40
Pole positions: 13
Bodů celkem: 1 357
Envision Racing je jedním ze dvou britských týmů na startovním roštu. Už několikrát Envision útočil na mistrovský titul, ale ani jednou to zatím nevyšlo. Aktuálně je bez partnerské automobilky, což znamená, že i on odebírá motory odjinud. Konkrétně od Jaguaru. Pouze jednou v historii tým alespoň jedenkrát v sezóně nevyhrál. Letos může být Envision černým koněm soutěže. Po poslední sezóně odešel nizozemský rychlík Robin Frijns. Adekvátní náhradu tým nalezl v Nissanu, kde byl delší dobu nespokojený Sébastien Buemi, šampion druhého ročníku Formule E. Druhým pilotem je Nick Cassidy.
Jaguar TCS Racing
Továrna: Coventry, Velká Británie
Šéf týmu: James Barcley
Motor: Jaguar I-Type 6
První start týmu ve Formuli E: 2016/17
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 8
Pódiová umístění: 22
Pole positions: 5
Bodů celkem: 793
Díky Formuli E se podařilo oživit značku Jaguar, jejíž začátky v motoristickém sportu sahají až do roku 1948. Do šampionátu Jaguar vstoupil sezónou 2016/17 a jako jeden z mála se vyhýbá restrukturalizacím. Takřka na všech pozicích zůstávají stejní lidé. V důsledku toho patří stabilně mezi užší špičku. Zároveň je jediným týmem, který před příchodem třetí generace aut neměnil jezdeckou sestavu. Ono vlastně ani není proč. Jak Mitch Evans, tak i Sam Bird jsou extrémně rychlí, zkušení a spolehliví piloti. O Evansovi se v padoku mluví jako o nejvšestrannějším jezdci. Loni do poslední chvíle bojoval o titul v individuální soutěži. Pokud má dobré auto, je dominantní. Jedinou otázkou je, zda si všechny tyto vlastnosti oba dokáží přenést do nového auta. Podle výsledků testů to vypadá, že závodnímu stylu Birda Gen3 svědčí o něco více.
Mahindra Racing
Továrna: Banbury, Velká Británie
Šéf týmu: Frederic Bertrand
Motor: Mahindra M9Electro
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 5
Pódiová umístění: 24
Pole positions: 10
Bodů celkem: 894
Indická Mahinda, tamní automobilový gigant, je účastníkem od vzniku Formule E. Nejzářivější ročník prožila ve 3. sezóně, kdy za ni závodil Félix Rosenqvist. Od té doby spíše upadá a hledá cestu zpět k zašlé slávě. Po minulém ročníku ji na vlastní žádost opustil šéf týmu a generální ředitel Dilbagh Gill. Otázkou pro letošní sezónu tedy je, co to v kombinaci s novou generací aut s týmem udělá. Kompletní změna nastala i na pozici obou pilotů. Nově je jezdecká sestava Mahidry ve složení Lucas di Grassi – Oliver Rowland. Z tohoto pohledu nemohl tým učinit lepší rozhodnutí. Jedná se o mix obrovských zkušeností a čisté rychlosti. Bez přehánění tak lze konstatovat, že jde o historicky nejlepší dvojici jezdců Mahindry za celou dobu jejího působení ve Formuli E, která klidně může dovést tým k boji o titul.
Maserati MSG Racing
Továrna: Monte Carlo, Monako
Šéf týmu: James Rossiter
Motor: Maserati Tipo Folgore
První start týmu ve Formuli E: 2022/23
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 0
Pódiová umístění: 0
Pole positions: 0
Bodů celkem: 0
Maserati je letošní novinkou mezi týmy a první italskou značkou ve Formuli E. Navíc se ukazuje po 60. leté pauze v motorsportu obecně. Evolučně převzala štafetu po Venturi, jež v minulém roce sahalo po senzačním výsledku a do poslední chvíle pronásledovalo mistrovský Mercedes. I na druhé místo však bude pro automobilku s trojzubcem ve znaku těžké navázat. Spoléhat se bude na vlastní elektromotory Tipo Folgore a dvojici zřejmě nejvíce nedoceněných jezdců – Edoarda Mortaru a Maxmiliana Günthera. Pokud oba dokáží jet na nejvyšší úrovni, mohl by být letošní strop Maserati vysoko. Problémem na druhou stranu může být nevyrovnanost výkonů. Mortara mívá potíže, když je pod tlakem. Günther zase dokáže úžasné věci, velké výsledky ale až příliš často prokládá kontakty s bariérou.
NEOM McLaren
Továrna: Woking, Velká Británie
Šéf týmu: Ian James
Motor: Nissan e-4ORCE 04
První start týmu ve Formuli E: 2022/23
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 0
Pódiová umístění: 1
Pole positions: 1
Bodů celkem: 53
Druhý letošní nováček mezi týmy, zato s obrovskou závodní historií. McLaren se vzdal role dodavatele baterií pro Formuli E a rozhodl se sám postavit na start. Místo mu uvolnil Mercedes, který alokoval své prostředky do jiných sérií. Co od McLarenu čekat? Tým obestírá tolik neznámých, že všechno, co zde bude uvedeno, může být zcela mimo realitu. Škála scénářů, jakým se může sezóna McLarenu ubírat, je opravdu pestrá. Od úplného vyhoření až po velkou senzaci. Velké překvapení samo o sobě je jezdecké složení, přičemž dlouho se čekalo, kdo usedne vedle dříve oznámeného Reného Rasta. Nakonec jím je Jake Hughes. Rasta mezi inženýry, kteří s ním spolupracovali, předchází skvělá pověst a stejně jako třeba Frijns má schopnost zajet výborný výsledek s jakýmkoli autem. Hughes je velkou neznámou v souvislosti s elektrickými formulemi, má však mnoho zkušeností s formulovými závody z F2 a F3.
Nio 333 Racing
Továrna: Silverstone, Velká Británie
Šéf týmu: Alex Hui
Motor: Nio 333 ER9
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 2
Pódiová umístění: 6
Pole positions: 2
Bodů celkem: 321
Doposud nejslabším týmem je čínské Nio. Na kontě má již přes 100 startů, přesto pouhých 321 bodů. To je v průměru lehce přes 3 body na závod za oba jeho jezdce. Ani letos nic nenapovídá tomu, že by se situace měla dramaticky zlepšit. Na občasné výkonnostní výkyvy jsme ve Formuli E zvyklí, ostatně i Nio už dokázalo vyhrát dvě ePrix. Soustavný tlak na čelní pozice čekat nelze. Ani sestava pilotů není obzvláště silná. Sam Smith, redaktor magazínu the-race.com, ji popsal těmito slovy: „Kdyby to byla hudební skupina, bylo by to něco jako psycho–emo punková kakofonie hluku.“ Nio zkrátka není v pozici, kdy by mohlo podepisovat piloty, kteří jsou adepty na titul. To Sérgio Sette Câmara ani Dan Ticktum zatím nejsou. Pódiové umístění v některém ze závodů by z toho však být mohlo.
Nissan Formula E Team
Továrna: Le Mans, Francie
Šéf týmu: Thommaso Volpe
Motor: Nissan e-4ORCE 04
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 3
Vítězství celkem: 17
Pódiová umístění: 39
Pole positions: 20
Bodů celkem: 1 404
Nejdříve to byl Renault, v roce 2018 se z něho v rámci alianční dohody obou automobilek stal Nissan. Historie týmu je velice bohatá. Obzvláště na tituly, kdy první tři sezóny patřily jenom Renaultu. Pod Nissanem všechno jako by se změnilo. Aktuálně je tým spíše podprůměrným. Přestože globálně je Nissan lídrem v elektromobilním průmyslu, na závodní dráze strádá. Věděl to i Sébastien Buemi, jenž raději odešel za konkurencí. Nově tak má Nissan duo jezdců Sacha Fenestraz a Norman Nato. V součtu měli před sezónou odjeto jen 18 závodů ve Formuli E. Otázkou tedy, je, zda to ze strany Nissanu nebyl až příliš velký hazard. Tento pokus o restart týmu zřejmě nebude mít úspěch. Alespoň ne letos.
TAG Heuer Porsche
Továrna: Stuttgart, Německo
Šéf týmu: Florian Modlinger
Motor: Porsche 99X Electric Gen3
První start týmu ve Formuli E: 2019/20
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 3
Pódiová umístění: 10
Pole positions: 3
Bodů celkem: 451
Prémiová automobilka ze Stuttgartu vstoupila do Formule E v době jejího největšího boomu. K vrcholovému motorsportu se Porsche vrátilo po více než 30 letech. Letos načíná už čtvrtý ročník, přičemž postupně se rozjíždí ke skvělým výkonům. Na začátku minulé sezóny bylo Porsche dominantní a jeho tempu nestačil ani Mercedes. S vědomím nadcházející generační obměny aut ale tým vycouval z boje o titul a všechno začal směřovat k aktuální sezóně. Právě z tohoto důvodu asi není většího favorita na zisk titulu. Šance posílil i příchod mistra světa Antónia Félixe da Costy, který utvořil pár s Pascalem Wehrleinem. Nyní má Porsche dva „mega“ piloty. Vnitrotýmovou dynamiku může občas zchladit jen Wehrleinova horkokrevnost. Pokud spolu oba dokáží spolupracovat, mohou s předstihem ukázat záda svým soupeřům.