Know-how až na prvním místě. Týmy přetahují lidi z vysokých sfér šampionátu

Know-how až na prvním místě. Týmy přetahují lidi z vysokých sfér šampionátu
Fotografie: Formule E
  • Některé týmy v nedávné minulosti na svou stranu získaly dříve vysoce postavené členy z řad „tvůrců“ šampionátu
  • Formule E v současnosti nemá konkurenční doložky, a tak tyto přesuny nikdo nehlídá
  • Ostatní týmy, které jsou kvůli tomu v nevýhodě, volají po řešení

Nedávné jmenování bývalého konstruktéra společnosti Spark Racing Technologies (všem týmům dodává auta – pozn. redakce) Teophila Gouzina na zatím blíže neurčenou, leč vedoucí technickou pozici v Nissanu znovu vyvolalo debatu nad tím, co je při najímání lidí ve Formuli E v rámci „nepsaných“ pravidel OK a co už nikoli. Na vysvětlenou, Gouzain nebyl v době, kdy jej japonská automobilka oslovila, v žádném pracovněprávním vztahu s SRT. To, co se tak může na první pohled zdát jako nefér jednání, byl popravdě pouhý prozíravý krok Nissanu.

Ostatně o člověka schopného a navíc s obrovskými znalostmi současných Gen3 aut a konkrétně pneumatik Hankook by stály všechny týmy. Nikdo jiný v paddocku takto detailní informace nemá. Je proto jasné, proč se začínají ozývat jiné týmy i na co si stěžují. Jak pro the-race.com popsal jeden z členů nejmenovaného týmu, Gouzainův přesun do Nissanu je „nepříjemný“. Podobných podpisů přitom v posledních měsících přibývá.

Jedním z nejsledovanějších byl podle všeho přesun Frederica Bertranda ze seniorní pozice FIA do čela týmu Mahindra. Spolu s Bertrandem navíc indický tým posílila i Elisa Sacchini, rovněž sestoupila z vyšších pater FIA na závodní kolbiště. Navíc disponovala znalostmi o tom, jak si stojí konkurenční týmy, neboť měla mimo jiné na starost správu rozpočtu celého šampionátu. Podobné emoce vyvolal i Frederic Espinos, jenž se posunul z role sportovního ředitele Formula E Operations do pozice sportovního manažera týmu ABT Cupra.


Logicky vyvstává otázka etiky, co je a co není za hranou. A jak známo, na to jsou jednotlivé společnosti, respektive v tomto případě týmy, velice háklivé. FIA dokonce zřídila „horkou linku“, kde je možné oficiálně zaregistrovat stížnost. Ta může být rozdělena do pěti oblastí: etické zásady, integrita sportu, antidoping, finanční regule Formule 1 a totéž pro Formuli E. „Týmy díky tomu mohou držet krok se svými soupeři, což znamená, že nikdo nemá příliš velký náskok. Připomíná to trochu studenou válku, kdy ani jedna strana nechtěla, aby ta druhá skutečně dominovala. Nicméně pytlák, který se stal hlídačem, je poměrně častý jev, protože lidé odcházejí. Nemyslím si, že v F1 má někdo tak obrovské množství znalostí, které mohou odejít ke konkurenci, protože věci tam jsou strašně složité,“ říká onen nejmenovaný zdroj.

Taková atmosféra tedy v současné době v paddocku Formule E panuje, protože konkurenční týmy Mahindry a Nissanu se cítí poněkud ohroženy. Vzhledem k tomu, že oficiální pravidla nemyslí na žádné doložky, například časových prodlev nebo jiného typu, může se ze dne na den stát podobně podstatný přesun. A nelze za současné konstelace očekávat, že se o to některé týmy nepokusí, aby získaly výhodu na svou stranu. Není ale pochyb o tom, že v příštích týdnech bude toto téma na přetřes i na oficiálních jednáních, kde bude požadováno transparentnější řešení nastalé situaci i s výhledem do budoucna.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze