Pohled na průběžné hodnocení sezóny sice nepotvrzuje teorii, která říká, že Nissan spolu s McLarenem jsou nejprogresivnější dvojicí v šampionátu Formule E, nicméně nedávno dosažené výsledky svědčí o tom, že tyto dva týmy vcelku evidentně převyšují své možnosti.
Už když se McLaren po oznámení svého vstupu do soutěže rozhodl obrátit na Nissan, šlo o velké překvapení. Na druhou stranu nezbylo příliš mnoho manévrovacího prostoru, kam jinam by se mohl vrhnout. Po podpisu dohod se vcelku záhy ukázalo, že může jít o výhodný obchod pro obě strany. McLaren získal vysoce angažovanou automobilku se silným technickým zázemím a mohutnými zdroji díky přímým vazbám na ústředí značky Alpine ve Viry–Châtillon. Opačným směrem zase putovalo zprostředkovaně know–how dominantního Mercedesu z předchozích dvou sezón, jehož stáj McLaren při odchodu odkoupil.
Když Nissan odkoupil e.dams, aby se stal majoritním vlastníkem, došlo k poměrně rozsáhlé restrukturalizaci, kdy zejména jádro týmu opustilo hned několik velmi schopných lidí. Není tak proto úplným překvapením, že McLaren byl na začátku této sezóny rychlejší než Nissan. S postupem času, jak se tvoří personální kontinuita, přicházejí i odrazové můstky. I když přechod na Gen3 byl náročný proces pro všechny výrobce a týmy, které šly až na absolutní hranici svých možností.
Už od začátku oba týmy avizovaly úzkou spolupráci a jak se ukazuje, vztah funguje velmi dobře. Partnerství již má hmatatelné důkazy. McLaren sdílel detailní informace nastavení zavěšení, což sice nebylo jediným důvodem, ale bezpochyby v širším měřítku přispěly k obecnému zlepšení výkonů jezdců Nissanu. Zejména Sacha Fenestraz v posledních ePrix zaznamenal slibné výsledky. V Kapském Městě jej z bojů o stupně vítězů vyřadil drobným strkancem Nick Cassidy, v Mexiku tým zvolil špatnou strategii a v Hajdrábádu se zase stal nevinnou obětí střemhlavého útoku ze strany Sama Birda. Až všechny okolnosti do sebe začnou zapadat, můžeme ze strany Fenestraze nejspíš očekávat výsledkové bomby. Nyní se zdá, že i těmito drobnými úspěchy Nissan získal tolik potřebný impuls, který mu v posledních letech chyběl. Toho může využít k dalšímu postupu v celkovém pořadí a kdo ví, kde na konci sezóny automobilka skončí.
Návrat do opojných časů Gen1, tedy úplných začátků Formule E, asi čekat nelze. To se s největší pravděpodobností nepovede nikomu v aktuální éře Gen3. Dokonce i nynější převaha ze strany Porsche je v posledních závodech mírněna chaotickým děním na dráze. Nissan však působí jako tým, který vystoupil ze svého vlastního stínu. Pokud to dokáže tím, že se postaví na ramena obrů a nedávných šampionů, pak by díky spolupráci s McLarenem mohl Nissan zaplňovat stupně vítězů mnohem častěji.
Poslední model Ariya se prodává u nás velmi špatně i když mi to přijde jako velmi pěkně udělané auto a nepůsobí takovým umělohmotným provedením jako většina konkurence v této kategorii a ani parametry nejsou tak špatné, reálný dojezd 435 km v provedení 87 kWh baterie je slušné.
Obecně se Nissan v prodejích aut v ČR hodně propadá, tedy ani jeho pozice ve všech segmentech aut není záviděníhodná.