Nejnovější generace elektrických formulí má oficiální premiéru za sebou. Odehrála se ve čtvrtek v podvečerních hodinách v Monte Carlu za účasti nejvyšších představitelů šampionátu a jeho partnerů. Odhalen byl nejen nový vzhled, ale i konkrétní technické parametry. Formule označované jako Gen3 budou vůbec jako první osazeny dvojicí elektromotorů s umístěním vpředu a vzadu. Hlavní pohonnou jednotkou bude zadní elektropohon o výkonu 350 kW, k němuž bude doplněn pohon na přední nápravě o výkonu 250 kW sloužící výhradně k rekuperaci energie. Celkový regenerativní výkon v porovnání se současnou generací aut bude dvojnásobný.
Veškerá energie bude ukládána do akumulátorů s plochým typem článků. Dodávat je bude společnost Total SAFT. Za celkový design akumulátorů a jejich montáž odpovídá Williams Advanced Engineering. Ta dodala prototyp základního modelu již při výběrovém řízení spolu s předběžnou nabídkou dle oficiálního zadání FIA. Velkým tématem je i hmotnost aut, kde se podařilo uspořit více jak 60 kg. Hmotnost spolu s pilotem činí 840 kg. Úspory se podařilo dosáhnout i díky absenci zadních hydraulických brzd, jejichž funkci převezme přední jednotka MGU dodávaná společností Atieva, která je součástí skupiny Lucid Motors. Formule E se zároveň při tvorbě nového auta vydala cestou zmenšování a zeštíhlování. V porovnání s Gen2 má Gen3 kratší rozvor o 130 mm a užší rozchod kol.
Na parametr hmotnosti se váže i maximální rychlost až 320 km/h. Poměr výkonu ku hmotnosti auta je dvojnásobný než u stejně výkonného spalovacího motoru. Možnost otestovat novou generaci měl zatím pouze jediný jezdec – trojnásobný vítěz z Le Mans Benoit Trelyuer. Nový prototyp testoval od loňského října, přičemž jej označil za opravdu rychlé a agilní závodní auto.
Welcome to Gen3.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 28, 2022
The fastest, lightest, most powerful and efficient electric race car ever built.#ChangeAccelerated
„Myslím, že taktizování, které jsme vídali v některých závodech, bude minulostí. Účelné kontaktní situace si kvůli nové přední jednotce MGU a otevřenému designu nebudou moci piloti dovolit,“ popsal své domněnky Benoit Trelyuer pro magazín the-race.com.
Zatím není znám přesný sportovní formát s výhledem od roku 2023. Vedení série uvažuje zařadit do závodů strategický prvek v podobě rychlonabíjení. Nabíjet by se mělo nabíječkami čtyřnásobně výkonnějšími oproti nejvýkonnějším konvenčním nabíječkám současnosti. Podrobnosti jsou nyní projednávány spolu s FIA. Týmům i veřejnosti by měly být oznámeny v brzké době.
HERE IT IS! After two years of development, Formula E has unveiled their Gen3 car today in Monaco.
— Tobi Bluhm (@TobiTweetings) April 28, 2022
Key specs: 350 kW output power, 600 kW regen power, theoretical top speeds of 320 kph - and the possibility for fast charging pit stops. 👀⚡ #ABBFormulaE pic.twitter.com/jwiPiKmP4V
„Známe číslo, takže víme, jaké množství energie půjde do auta. Jinými slovy, víme, jaký čas budeme potřebovat na zastávku, protože to souvisí s výkonem, jaký musíte dodat rychlonabíječkou. Je to docela velké číslo ve srovnání s automobilovým průmyslem, například s nabíječkou Tesla. To už je definováno, ale po sportovní stránce, jaká budou omezení nebo možnosti, kdy budeme dobíjet a tak dále ještě není úplně definováno. Probíhají nějaké diskuze a simulační práce,“ řekl Vincent Gaillardot z Nissanu. Nabíjení aut bude zajišťovat společnost ABB, titulární sponzor Formule E, prostřednictvím přenosných jednotek, které mohou nabíjet i dva vozy současně.
⚡️ THE FUTURE HAS ARRIVED ⚡️
— Envision Racing (@Envision_Racing) April 28, 2022
Gen3 cars will be the fastest, lightest, most powerful, and most efficient electric racing machines ever built.
The new cars will top 200mph, possess over 100bhp more than the current Gen2 cars, and weigh in at over 60kg lighter. #FormulaE #Gen3 pic.twitter.com/GbKcCs2HGs
Aktuálně má za sebou vůz Gen3 přes 3 500 testovacích kilometrů, včetně několika simulací kompletního závodního dne. Týmy a výrobci jej začnou dostávat příští měsíc a poté se zahájí vlastní testovací program.