Velká očekávání budí blížící se příchod nové generace elektrických formulí označovaných jako Gen3. Vedení seriálu již oznámilo termín oficiální představovací akce, které proběhne na prestižní adrese monackého Yacht Clubu. Široké veřejnosti i týmům a partnerům se formule představí už 28. dubna. Jen dva dny před samotným závodem konaným právě v ulicích Monte Carla. Fanoušci se budou moci akce zúčastnit prostřednictvím digitálních kanálů pod oficiálními účty Formule E.
„Závodní vůz Formule E třetí generace představuje velký skok kupředu pro motoristický sport a elektromobilitu,“ sdělil CEO šampionátu Jamie Reigle. „Gen3 auto bylo navrženo tak, aby ukázalo, že lze výkon, účinnost a udržitelnost bez nějakých kompromisů spojit v jedno. Gen3 je naším dosud nejvýkonnějším, nejlehčím a nejrychlejším vozem. Těšíme se, až v Monaku, na místě s bohatou historií automobilových závodů, sundáme oponu.“
Zatímco nadcházející generace formulí stále čeká na svou premiéru, Formule E se již plně soustředí na vývoj čtvrté generace. V Monaku při té příležitosti ke kulatému stolu zasednou představitelé série spolu se zástupci FIA a předními automobilkami, aby diskutovali téma možných budoucích technologických inovací. Ty by měly vstoupit v platnost počínaje sezónou 2026/27.
Formula E's Gen3 race car is set to be unveiled ahead of the 2022 #MonacoEPrix this April ⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) March 18, 2022
Mimo technologický pokrok Gen3, který je papírově nejvýraznější, budou nové vozy lépe adaptovány na myšlenku životního cyklu. Recyklačním procesem s následným opětovným využitím mají procházet pneumatiky, bateriové články, ale i části aut rozbitých například při bouračce. Kromě toho budou mít nové formule nulové emise uhlíku.
Porovnání generací Formule E
Gen 1 (2014-18)* | Gen 2 (2018-22) | Gen3 (2022-??)** | |
---|---|---|---|
Délka | 5 000 mm | 5 160 mm | ? |
Šířka | 1 780 mm | 1 770 mm | ? |
Výška | 1 050 mm | 1 050 mm | ? |
Rozchod kol vpředu | 1 528 mm | 1 553 mm | ? |
Rozchod kol vzadu | 1 492 mm | 1 505 mm | ? |
Rozvor kol | 3 100 mm | 3 100 mm | ? |
Výška podlahy | max. 75 mm | max. 75 mm | ? |
Min. váha (vč. jezdce) | 883 (baterie 320) kg | 903 (baterie 385) kg | ? |
Počet elektromotorů | 1 (vzadu) | 1 (vzadu) | 2 (vpředu i vzadu) |
Kapacita baterie | 28 kWh | 54 kWh | 51 kWh |
Čas do plného nabití*** | 60 min | 45 min | ? (až 600 kW nabíjení) |
Max. výkon | 200 kW | 250 kW | 350 kW |
Max. výkon v závodním režimu | 180 kW | 220 kW | 320 kW |
Max. regenerativní výkon | 150 kW | 250 kW | 600 kW |
Max. rychlost | 225 km/h | 280km/h | 320 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 3,0 s | 2,8 s | ? |
* Některé parametry se v průběhu sezón měnily, srovnání zahrnuje hodnoty ze sezóny 2017/18
** Oficiální představení proběhne na jaře 2022
** Nelze dohledat nabíjecí výkon