Mezinárodní automobilová federace FIA minulý týden vypsala veřejný tender pro výběr dodavatele příští generace aut specifikace Formule E. Mimo jiné jsou v uveřejněném dokumentu přesně specifikovány rámcové mantinely, do nichž se musí potenciální dodavatel parametricky vejít. Nemělo by tudíž dojít k podobnému scénáři jako při vývoji současné generace aut, kdy podmínky byly poněkud volnější. Celý tender je rozdělen do 3 částí věnujících se klíčovým prvkům – šasi, bateriovému systému a pneumatikám.
Nejdůležitějším a největším prvkem tendru je i podle důrazu ze strany FIA jednoznačně šasi. V dokumentu je v doslovném překladu uvedeno, že „cílem je revoluční řešení v architektuře podvozku.“ Jediným parametrem, který v rámci šasi nabobtnal, je šířka. Její horní hranice byla stanovena na hodnotu 1 800 mm (+100 mm). Na šasi navazuje aerodynamika auta, která je zase úzce navázána na chystané sportovní regule. Jak jsme již dříve informovali, revoluční novinka o přítomnosti několika výkonnostních úrovní se dostala až do finálního výběrového řízení.
Potenciální dodavatelé tudíž mají za úkol navrhnout dvě typově odlišná aerodynamická řešení. Docílit toho přitom mohou dvěma způsoby – nastavitelnými elementy nebo kompletně jinými aero pakety. Počítá se, že jedno z řešení bude velmi podobné tomu současnému, zatímco druhé by mělo generovat vyšší úroveň přítlaku. Pro obě varianty se následně uvažuje se čtyřmi různými závodními scénáři dle odlišných typu okruhu.
- Závodní výkon 300 kW, aerodynamický paket č.1 (nízký odpor vzduchu)
- Závodní výkon 600 kW, aerodynamický paket č.1 (nízký odpor vzduchu)
- Závodní výkon 600 kW, aerodynamický paket č.2 (vysoký přítlak)
- Kvalifikační výkon 600 kW, aerodynamický paket č.1 (nízký odpor vzduchu)
Další klíčovou změnou tedy bude výkon vozu. Současná koncepce pohonného ústrojí o výkonu 350 kW bude zachována a duplikována i na přední části vozu. Zde elektromotor nahradí 250kW generátor od firmy Atieva určený pouze pro regeneraci. V éře Gen4 v letech 2026–30 tedy uvidíme vozy s pohonem na všechna kola. Výsledný výkon 600 kW bude o 100 kW nižší než součtový potenciál obou elektromotorů. To je dáno skutečností, kdy takzvaného peaku motory nebudou moci dosáhnout současně ve stejném okamžiku.
Jak si tedy nové elektrické formule představit? Současná generace postrádá jakýsi wow efekt, což je tedy primárním úkolem vedení pro Gen4. Tomu má napomoci speciální požadavek revolučního řešení podvozku, na nějž budou navázány i všechny technologické změny. Ve výsledku velikostně už tak mohutná auta zase o něco narostou a váhově se přehoupnou přes 900 kilogramů. Hlavní podíl nárůstu hmotnosti ponese přídavný elektromotor vpředu a také baterie, jejíž kapacita, a tudíž i hmotnost, mírně vzroste. Aby se všechno do auta vešlo, bylo přistoupeno k rozšíření šasi o 100 mm. Spolu s tím auta zaznamenají obrovský nárůst výkonu, který bude oproti dnešní generaci dvojnásobný. Mimo jiné bude vyšší, než dosahují vozy kategorie Hypercar právě skončeného závodu 24h Le Mans. A pokud se to podaří zabalit do líbivého obalu aerodynamických paketů, budou pouliční závody velká zábava.
Přehled parametrů Gen3 a Gen4
Parametr | Gen3 (2023-26) | Gen4 (2027-30)* | Rozdíl |
---|---|---|---|
Délka | 5 016 mm | 5 000 mm | -16 mm |
Šířka | 1 700 mm | 1 800 mm | +100 mm |
Výška | 1 023,4 mm | 1 250 mm | +226,6 mm |
Min. váha (vč. jezdce) | 840 kg | 930 kg | +90 kg (+11 %) |
Hmotnost baterie (systém) | 284 kg | 340 kg | +56 kg (+20 %) |
Hmotnost článků baterie | 184 kg | 227 kg | +43 kg (+23 %) |
Kapacita baterie | 51 kWh | 55 kWh | +4 kWh (+7,8 %) |
Max. výkon v závodním režimu | 300 kW | 600 kW | +300 kW (+100 %) |
Max. regenerativní výkon | 600 kW | 700 kW | +100 kW (+16,7 %) |
* Tendrová data – nejedná se o finální specifikaci auta
Termín pro podání nabídek byl stanoven na 31. srpna. Finální rozhodnutí o vybraných dodavatelích následně padne 19. října. Spekuluje se o tom, že do soutěže by mohla vstoupit italská společnost YCOM a britská Prodrive, jejichž zástupci byli nedávno přítomni v paddocku Formule E.