5 faktů, které odhalila ePrix Monaka

5 faktů, které odhalila ePrix Monaka
Fotografie: Formule E
  • I závod v ulicích Monte Carla může být plný předjížděcích manévrů
  • Porsche se po silném úvodu sezóny ocitá ve výsledkové krizi
  • Šampionátu nyní dominují vozy s elektromotory Jaguar
  • Už čtvrtý závod za sebou vyhrál Novozélanďan

Zažitému pravidlu navzdory, elektrické formule ukázaly, že i v ulicích Monaka mohou být závody něčím jiným než jen pouhou přehlídkou všudypřítomného luxusu. Příliš dobře na uplynulou ePrix ale nebude vzpomínat Porsche. To ztratilo vedení v obou šampionátech a začíná jeho hon na soupeře. Ti jsou hned dva, oba s pohony Jaguar a oba pochází z Aucklandu na Novém Zélandu.

Z pole position se nevyhrává

V závodních disciplínách platí, že nejvýhodnější pozice na startu zvyšuje šance na vítězství. Přinejmenším pak na dobré umístění. Jenomže v aktuální Formuli E toto neplatí. Už celkem 12 po sobě jdoucích závodů nevyhrál nikdo z pilotů, který stál na pole position. Ba co víc, v 8 případech nestál ani na stupních vítězů. Důvod? Jedním z nich zajisté i aktuální problematická koncepce vozů Gen3. Zároveň se však v ulicích Monte Carla ukázalo, že vyhrávat zde lze i bez této „výhody“. Paradoxní však je, že v předchozích čtyřech případech tu vyhrál pilot startující z pole position.

V Monaku (ne)jde předjíždět

Dogma o nemožnosti předjíždění rozprášeno. Asi nejvíce by o tom mohli hovořit jezdci DS Penske. Kvalifikace z jejich pohledu dopadla katastrofálně. Oba vozy měly nepovolenou úroveň tlaku pneumatik, načež ředitelství závodu vymazalo jejich dosažené časy. Jak Jean–Éric Vergne, tak i Stoffel Vandoorne putovali na chvost startovního pole. Závod už byla ale jiná písnička. Piloti souhrnně zvládli 27 předjížděcích manévrů a oba skončili na bodovaných pozicích. Celkem závod fanouškům nabídl 116 předjetí, rozhodně tedy neplatí otřepaná fráze – v Monaku není prostor na předjíždění.


Porsche bez šťávy?

Jeden z největších favoritů letošní sezóny je v problémech. Po velmi dominantním úvodu přichází postupný úpadek formy, jenž vygradoval právě v Monaku. Nebýt dodatečné penalizace Sama Birda, nezískala by stuttgarská automobilka ani bod. I zisk jediného bodu však není důvod k oslavám. Naopak. Je to zdvižený varovný prst. Jenomže nyní je Porsche v nezáviděníhodné pozici. Je pod tlakem a jak známo, pod tlakem se snáze kupí chyby. Florian Modlinger, šéf celé party, nyní musí obnovit víru svých svěřenců v dobré výsledky. Přeci jen zbývá ještě dost času na nápravu vzniklých škod.

Vyhrát může jen Jaguar...

Nadneseně, přesto se vší vážností. Stejně jako Porsche dominovalo v prvních třech podnicích, dominují posledním čtyřem závodům vozy s pohonem Jaguaru. Síly se přitom rozprostírají mezi tovární tým a zákaznický Envision Racing, který dokonce převzal vedení v obou Pohárech. Oba týmy navíc zdobí konzistentní výsledky. Tedy přesně to, co v úvodu ročníku scházelo. Stačí vzpomenout na Hajdarábád nebo Kapské Město. Od té doby se ale vyvíjí vše příhodným směrem. Pokud se podaří udržet nastolené tempo, o zisku titulu mistra světa se rozhodne mezi továrnou a jeho zákazníkem.


....a pilot z Nového Zélandu

A dost možná mezi dvěma krajany. Aktuální jedničky obou výše zmíněných týmů totiž pochází z Nového Zélandu. Dokonce stejného města – Aucklandu. Mitch Evans i Nick Cassidy navíc posunují historické hranice šampionátu elektrických formulí. Svému národu zajistili prvenství s nejdelší šňůrou vítězných závodů v řadě. To poslední se přitom nerodilo lehce. Cassidy se v Monaku rozjížděl jen velmi těžce, když bojoval s velkými vibracemi vozu při brzdění. V obou trénincích obsadil shodně 21. místo, v kvalifikaci i vlivem silného provozu na dráze pouze 9. místo. Přesto dominantním způsobem dojel pro vítězství. Podaří se navázat i začátkem června v Jakartě?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze