Kvalifikace na nejikoničtějším okruhu nejen tohoto seriálu byla plná protipólů. Zatímco favorité se překvapivě trápili, o pozornost se přihlásili ti, od kterých by se to čekalo jen minimálně. Nejhůře dopadl tým DS Penske. Časy obou jeho vozů byly kvůli překročení technických regulí (podhuštěné pneumatiky) vymazán, černozlatí tudíž do závodu vyrazili až z poslední řady. Dopoledne se podobných penalizací rozdalo hned několik. Naprosto katastrofálně dopadla rozřazovací část pro lídra obou šampionátů – tedy Porsche a Pascala Wehrleina. Německý závodník se alespoň vlivem penalizací nakonec dostal na 11. místo na startu. Zato týmový kolega António Félix da Costa takové štěstí neměl a vybojoval pouze 19. místo. Z favoritů na titul se tak nejvýše kvalifikoval Mitch Evans. Ten se svým Jaguarem obsadil 6. pozici. Velmi smolný okamžik prožil druhý muž celkového pořadí Nick Cassidy. V závěrečném pokusu měl zaděláno na nejrychlejší kolo ve skupině B, jenomže v závěrečné pasáži okruhu se dostal za pomalejší vůz Sérgia Sette Câmary a nakonec z toho byl nepostup. Zato jezdec týmu Nio slavil.
O největší překvapení se postaral Nissan, který do Monaka přivezl nové softwarové upgrady a bylo to znát. Pole position si dominantním způsobem v jeho barvách vyjel Sacha Fenestraz, přičemž stanovil i nový traťový rekord Formule E o hodnotě 1:28,773. Ve finálovém rozstřelu měl ale poněkud snazší práci, když jeho vyzyvatel Jake Hughes z McLarenu se nevešel do šikany za tunelem. Jenomže i Fenestraz přišel o druhé umístění na pole position v této sezóně, rovněž kvůli porušení pravidel a posunul se na druhou příčku za Hughese. Lepším ze semifinalistů byl druhý vůz Nissanu pilotovaný Normanem Natem, což znamená že formule poháněné jednotkami japonského výrobce obsadily první tři pozice. Skvěle se prezentovalo i Maserati, které podobně jako Nissan výsledkově ožívá, když jeho vozům patřily příčky 4 a 7.
Sestřih kvalifikace
Monacký okruh je proslulý tím, že se zde těžko předjíždí. Pro Formuli E ovšem jakoby zažitá pravidla neplatila. Raketovým startem je rozprášil Oliver Rowland, který během úvodního kola zaznamenal posun ze 13. příčky až na 6. Komu se úvodní metry závodu nepovedly, byl Pascal Wehrlein. Namísto vzestupu přišel propad o pár pozic níže. Už na konci druhého kola se poroučel André Lotterer, který se těšil z letošního nejlepšího výsledku v kvalifikaci. Jeho ze závodu vypoklonkoval René Rast v nájezdu na cílovou rovinku. Incident se obešel bez výjezdu safety caru.
'You can't overtake in Monaco' 😏⚡️#MonacoEPrix pic.twitter.com/wvmcsgKV01
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) May 6, 2023
Do velkého tempa se posléze dostal Nick Cassidy. I jemu se povedl start, nicméně později předvedl další ze svých „majstrštyků,“ když ve vlásence Fairmont úspěšným manévrem zdolal hned tři soupeře. Tímto počinem povyskočil na 4. místo, přičemž o kolo později už se pohyboval na bedně. Do vedení v závodě se poprvé dostal v momentě, kdy vedoucí Hughes i za ním jedoucí Fenestraz vyjeli mimo ideální stopu, aby aktivovali útočný mód. Za ním se postupem času zformovala dvojice dalších hlavních adeptů na zisk titulu. Jmenovitě Mitch Evans a Jake Dennis. Výrazně při chuti byl i António Félix da Costa, jenž v závodě hájil čest značky Porsche. Jenomže krátce za polovinou distance byl možná až příliš horlivý a v jednom ze soubojů si přivodil defekt. Po téhle vynucené zastávce u mechaniků se propadl do míst, odkud startoval.
3 in 1 😮💨 @NickCassidy_ is on a charge through the pack and currently in SECOND! #MonacoEPrix pic.twitter.com/89uCgpUCzI
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) May 6, 2023
Rychlé tempo závodu v 21. kole narušilo hned několik drobných kolizí. Ta nejvýraznější nakonec způsobila výjezd safety caru. Připletl se do ní jezdec Maserati Maxmilian Günther, jehož za zatáčkou Sainte Devote zablokoval Dan Ticktum. Na modrém voze italské značky byly znatelé stopy těžkého poškození, takže už dále nešlo pokračovat. S poškozením předního křídla musel do boxů i Norman Nato, pro něhož dobře rozjetý závod skončil katastrofou. Zpomalovací fáze netrvala dlouho. Zelené vlajky daly zelenou i tvrdým bojům na čele, přičemž i v důsledku safety caru měli jezdci k dispozici dostatek energie. Závěr závodu se proto odjel na plný plyn. Až do doby, kdy se za první zatáčkou střetly vozy ABT Cupra Nica Müllera a Jaguaru Sama Birda a opět byl povolán safety car.
Závod jinak bohatý na předjíždění skončil asi nejméně oblíbeným způsobem. Zaslouženě si ale pro vítězství dojel Cassidy, který se rovněž stal pilotem dne. Při bodovém výpadku hlavního rivala Wehrleina se navíc ujal vedení i v celkovém hodnocení. Stejná situace nastala i mezi týmy, kde Envision Racing střídá Porsche. Spolu s Cassidym na stupně vítězů dosáhli druhý Evans a třetí Dennis. Oba piloti z finálového duelu kvalifikace, oba letošní nováčci skončili na čtvrtém, respektive pátém místě. Po nezdarech a startu z posledních příček se na bodované pozice vytáhli i oba jezdci DS Penske.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 9/10
Nejlepší pilot: Nick Cassidy
Největší smolař: Pascal Wehrlein
Číslo závodu:21, o tolik bodů vede Nick Cassidy Pohár jezdců
Nejlepší nováček: Sacha Fenestraz, 4. místo
Za očekáváním: Porsche
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Nick Cassidy | Envision Racing | - | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +0,390 s | 18 |
3. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +1,017 s | 16 |
4. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +2,148 s | 12 |
5. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +2,788 s | 13 |
6. | Dan Ticktum | Nio 333 Racing | +3,368 s | 8 |
7. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +4,374 s | 6 |
8. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +4,783 s | 4 |
9. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +5,934 s | 2 |
10. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | +6,469 s | 1 |
11. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +6,705 s | |
12. | Edoardo Mortara | Maserati Racing | +7,624 s | |
13. | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | +8,576 s | |
14. | Robin Frijns | ABT Cupra | +9,620 s | |
15. | Sérgio Sette Camara | Nio 333 Racing | +10,684 s | |
16. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +11,141 s | |
17. | René Rast | NEOM McLaren | +12,295 s | |
18. | Norman Nato | Nissan Formula E | +13,423 s | |
19. | Nico Müller | ABT Cupra | DNF | |
20. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | DNF | |
21. | Oliver Rowland | Mahindra Racing | DNF | |
22. | André Lotterer | Avalanche Andretti | DNF |