Cassidy vyhrál kuriózní ePrix v Portlandu. DS Penske se dopustil skandálního podvodu

Cassidy vyhrál kuriózní ePrix v Portlandu. DS Penske se dopustil skandálního podvodu
Fotografie: Formule E
  • Nick Cassidy vyhrál chaotickou ePrix v Portlandu a připsal si třetí triumf
  • Na stupních vítězů byl po 5. v řadě i Jake Dennis
  • Závod opět připomínal úspornou jízdu v pelotonu
  • Paddockem hýbe skandál – tým DS Penske sbíral data o svých soupeřích

S blížícím se závěrem sezóny se veškerá pozornost upírá k jezdcům bojujícím o titul. Velkým překvapením tudíž bylo, když se do duelové části kvalifikace probojoval jen jeden – Jake Dennis s vozem Avalanche Andretti. I ve vyřazovací fázi si následně počínal velmi sebevědomě a nakonec si dojel pro pole position. Nejlepším ze čtyřky kandidátů o titul byl až 12. Nick Cassidy. Lídr šampionátu Pascal Wehrlein si svým výkonem vyjel až 20. příčku a Mitch Evans kvůli výměně baterie dokonce nezaznamenal žádný čas a skončil poslední.

Velmi kuriózní a dosud nevídaná situace se odehrála po kvalifikaci, když přišel trest pro tým DS Penske. Ten se měl provinit již během volných tréninků, kdy v oficiálním prohlášení stojí, že „nelegálně instaloval zařízení pro snímání radiofrekvenční identifikace (RFID) na vjezdu do boxové uličky.“ Znění dokumentu vedení série posléze upravilo. Přesto se má za to, že zařízení bylo schopné sbírat údaje ze všech aut, primárně pak data týkající se použitých pneumatik. FIA týmu udělila pokutu 25 tisíc eur (zhruba 600 tisíc Kč) a odebrala oběma vozům dosažené časy. Jean–Éric Vergne i Stoffel Vandoorne tudíž odstartovali do závodu z pit lane.

Sestřih kvalifikace

Už dlouho před ePrix bylo zřejmé, že Portland znovu nabídne závod v takzvaném pelotonu. Označení přejaté z cyklistiky souvisí s principy úspory energie jízdou v balíku neboli ve slipstreamu. Jenomže trvalý okruh, kde se běžně konají závody IndyCar, nabídl extrémnější podmínky, než jsme dosud mohli vidět. Konfigurace s dlouhými rovinami a pár zatáčkami skýtala jen málo příležitostí k rekuperaci a přirozené úspoře. Brzy po startu se proto ukázalo, že není vhodné vést celý balík aut a jezdci startující z hloubi pole nebyli tolik znevýhodněni svým postavením na roštu. Zároveň se závod stal velmi kuriózním.

Většinu času totiž šlo o opatrné oťukávání s taktickou zápletkou. Jezdci brzy ubírali plyn v nájezdech do zatáček, posléze se vyhýbali jízdě na plný plyn, kličkovali, aby ostatním neposktyli výhodu slipstreamu a zároveň se snažili dostat do kontaktu s čelem před závěrečným sprintem do cíle. Podle oficiálních údajů Formule E bylo zaznamenáno celkem 403 předjížděcích manévrů v průběhu 32 kol. Strategicky nejlépe závod nakonec zvládl tým Envision Racing a Nick Cassidy, přestože energeticky na tom byl jeho vůz nejhůře z trojice jezdců na stupních vítězů.


Hodně tomu přispěl i fakt, že Cassidy si opět nechal poslední pokus o předjetí na úplný závěr. Nechal přitom za sebou Jakea Dennise a Antónia Félixe da Costu, kteří se posléze věnovali spíše souboji o druhé místo. Novozélanďan tak slaví již třetí letošní vítězství a v tomto ohledu vyrovnal Pascala Wehrleina. To Dennis prodloužil svou šňůru pódiových umístění v řadě na pět a pokračuje v mohutném tlaku na své soupeře. Se třemi body navíc za pole position se ujímá čtyři závody před koncem vedení v sérii.

Dosavadní lídr šampionátu Wehrlein měl problémy se přes hustý provoz probojovat vpřed. Navíc jako jeden z mnoha pilotů si v důsledku těsného závodění poškodil přední křídlo a spokojit se musel až osmou příčkou v cíli. Velkou stíhací jízdu v rámci minimalizace ztrát předvedl Jaguar. Mitch Evans se dokázal vyšplhat z úplného chvostu až na 4. místo. Kolega Sam Bird dokončil 7., ale následná 5sekundová penalizace za kolizi s Maxmilianem Güntherem jej odsunula až na 17. místo. Do desítky nakoukly i vozy DS Techeetah startující z pit lane. Vergne dokonce chvíli jel na 5. místě, nicméně kvůli nastavení času závodu museli oba jezdci šetřit energii a dokončili těsně za bodovanou desítkou.


Čtyři závody před koncem se tedy dramatizuje situace v obou Pohárech. Mezi jezdci převzal vedení Jake Dennis (152). Má přitom náskok pouhého bodu na druhého Nicka Cassidyho (153). Třetí s odstupem 16 bodů je Pascal Wehrlein (138). Dvojnásobek pak ztrácí čtvrtý Mitch Evans (122). Další piloti v pořadí zatím nepřesáhli 100bodovou hranici. Týmům nadále vévodí Porsche (231). Jeho náskok před Envision Racing se ale ztenčil na rozdíl 6 bodů (225). Třetí Jaguar (184) už ztrácí výrazněji. Kompletní výsledky sezóny si můžete prohlédnout zde.

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 6/10
Nejlepší pilot: Nick Cassidy
Největší smolař: Sacha Fenestraz
Číslo závodu: 4,3, takový rozdíl mezi sebou měl první a desátý v cíli závodu
Nejlepší nováček: Sacha Fenestraz, 15. místo
Za očekáváním: NEOM McLaren

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Nick Cassidy Envision Racing - 25
2. Jake Dennis Avalanche Andretti +0,294 s 21
3. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche +1,140 s 15
4. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +1,758 s 13
5. Sébastien Buemi Envision Racing +2,220 s 10
6. Maxmilian Günther Maserati Racing +2,307 s 8
7. Lucas di Grassi Mahindra Racing +2,982 s 6
8. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +3,684 s 4
9. Norman Nato Nissan Formula E +3,961 s 2
10. Robin Frijns ABT Cupra +4,300 s 1
11. Jean-Éric Vergne DS Penske +4,718 s
12. Stoffel Vandoorne DS Penske +4,982 s
13. Dan Ticktum Nio 333 Racing +5,470 s
14. René Rast NEOM McLaren +6,115 s
15. Sacha Fenestraz Nissan Formula E +6,699 s
16. Sérgio Sette Camara Nio 333 Racing +7,167 s
17. Sam Bird Jaguar TCS Racing +7,638 s
18. Jake Hughes NEOM McLaren +12,977 s
19. André Lotterer Avalanche Andretti +16,051 s
20. Edoardo Mortara Maserati Racing DNF
21. Nico Müller ABT Cupra DNF
22. Roberto Merhi Mahindra Racing DNF

Sestřih závodu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze