Americká automobilka Ford před časem začala rozšiřovat své aktivity v motorsportu. Po oznámení spolupráce s Red Bullem, kterému bude od sezóny 2026 dodávat pohonné jednotky pro program F1, nyní přibližuje další plány. Prosadit se chce například na Dakarské rally nebo v GT třídě vytrvalostních závodů šampionátu WEC. A i když se někdy před rokem mluvilo o možném vstupu do Formule E, podle Marka Rushbrooka, vedoucího divize motorsportu značky, je v současné chvíli krok tímto směrem zcela vyloučen. Pro autosport.com se rozpovídal o důvodech rozhodnutí.
„Kdybychom chtěli být ve Formuli E, stáli bychom již na roštu. V otázce přechodu na plnou elektrifikaci cítíme, že můžeme získat lepší výsledky z vývoje vlastních prototypů aut, než bychom získali ve Formuli E. Není mým cílem shazovat šampionát, pořádají spoustu skvělých závodů. Letos už se konalo několik velmi zábavných závodů. Co vnímáme, je, že prostředky, které můžeme do těchto platforem vložit, chceme investovat bez ohledu na pravidla a na to, co si tam můžeme nebo nemůžeme dovolit. Takto se můžeme naučit přesně to, co chceme. Způsobem, jaký my chceme a poskládat příběh takový, jaký chceme,“ přibližuje Rushbrook.
Mezi prototypy, které už byly představeny, patří především supersportovní modely Mustang Mach-E 1400 nebo Cobra Jet 140. S Machem je cílem budoucích let kategorie GT3 a GT4 ve WEC. Typově úplně odlišným prototypem je pak SuperVan 4. S upravenou dodávkou a elektromotorem uvnitř se Ford mimo jiné chystá na jednorázovku do Pikes Peak. A přesně takové typy akcí zřejmě bude automobilka vyhledávat častěji. Mimo jiné SuperVanem odkazuje na dlouhou tradici sportovních úprav dodávek. Tu vůbec první pro Ford postavil Terry Drury Racing.
Ač to tedy na první pohled nevypadá, detroitská společnost elektrifikaci bere vážně. Už do konce roku 2024 uvede na trh hned 7 nových modelů s tímto alternativním pohonem. Přesto se do žádné z jiných čistě elektrických sérií podle slov jejího šéfa prozatím nechystá. Namísto toho se minimálně ke dvouleté účasti zavázala v Rally Dakar s programem modelu Ranger. A pro Formuli E to znamená, že současný rošt další americký tým nerozšíří – tím jediným totiž zůstává Avalanche Andretti, jehož ve spolupráci s DS doplňuje Penske.