Ford Mustang Mach-E AWD GT
test

Ford Mustang Mach-E AWD GT

Sportovní umí být jen chvíli

Nejvýkonnější verze elektrického Mustangu se nám snažila ukázat, že rozhodně neudělá ostudu svému spalovacímu sourozenci. Bohužel ne vše se povedlo na jedničku a do budoucna by Ford měl zapracovat na několika věcech. I tak se jedná o příjemné sportovní auto, které má své přednosti. Dokáže si ale obhájit cenu dva miliony korun?

Když se ještě nedávno řeklo slovo Mustang, každý fanoušek sportovních automobilů měl hned jasno. Americké kupé s bublajícím osmiválcem pod kapotou je modlou všech tatínků a také mladých lidí toužících po oslnivém zvuku a dynamice v přímce. Jenže jak to dopadne, když Mustang dostane elektrické ústrojí a karoserii podobnou větším crossoverům? Osobně jsem měl z tohoto testu určité obavy, jelikož Mustang je jen jeden a jeho elektrická alternativa by měla být plnohodnotnou náhradou. To se do jisté míry povedlo, což je vidět už při pohledu zezadu. Tady to vypadá, jako by návrháři Fordu vzali záď z původní karoserie fastback, trošku ji nafoukli a přilepili na karoserii verze Mach-E. Takřka identická světla, logo a rysy zádě se prostě nezapřou a tady je vše v pořádku. To samé se dá říci o přídi, která rozhodně nevypadá špatně.

Technické parametry Ford Mustang Mach-E GT

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 743 × 1 881 × 1 613 mm, 2 332 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon358 kW, 487 koní, točivý moment: 860 Nm
Baterie98,7 kWh (91 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 490 km
Cena od2 023 900 Kč

Hlavně verze GT, což je nejvyšší výbava, přidává nižší světlou výšku a další otvory pro přívod vzduchu k předním brzdám Brembo. Jako celek vypadá Ford Mustang Mach-E GT výborně a v tomto ohledu jsem nedokázal najít větší přešlap, jenž by kazil výsledný dojem. O něco horší je to ale v kabině. Po usednutí do interiéru jsem si připadal tak nějak podivně. Obří tablet orientovaný na výšku, přes který se ovládá 90 % všech palubních funkcí vozidla, je skoro až k vzteku. Na 15,5" obrazovce se neuvěřitelně rychle usazují smítka prachu a dále je potřeba jej pravidelně utírat už kvůli náchylnosti na otisky prstů. A co se stane, když tento tablet „zamrzne“? I to mi elektrický Mustang ukázal a mohu vám říci, že nic příjemného to rozhodně nebylo. Řidič totiž přijde o možnost ovládat klimatizaci, jízdní režimy i si upravit funkce u bezpečnostních jízdních systémů.

Zajímavostí bylo, že v tu samou chvíli bylo nefunkční taktéž bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a dvě USB-C. Možná se tak jednalo o technickou závadu na konkrétním vozidle. Interiér se každopádně nese v jednoduchém stylu, což má i pozitiva. Posádka může využít hromadu odkládacích prostor a celkově oceňuji volbu příjemných materiálů. Díky baterii v podlaze ale elektrický Mustang nepotěší příznivce „sezení na zemi“. Za volantem jsem se cítil, jako když sedím ve větším SUV vzhledem k vyššímu ukotvení sedadla. To je i v nejnižší pozici stále dost vysoko, což nepřispívá k lepšímu požitku při sportovní jízdě. Naopak mě velmi potěšil ukazatel aktuální rychlosti. Ten má nápis Ground Speed, jenž odkazuje na americkou stíhačku North American P-51 Mustang.

V rámci výbavy GT jsem měl k dispozici celkem tři jízdní režimy: Whisper, Active a Untamed. Zatímco ten první je určen na mokré silnice a horší jízdní podmínky, prostřední je vhodný na klasické denní cestování. Untamed je naopak pro velmi sportovní jízdu. V nabídce byl ještě Untamed+, avšak ten vůz nechtěl spustit. Nejostřejší „skryté“ nastavení je vhodné podle popisu Fordu na závodní okruhy a technika Mustangu Mach-E by měla nabídnout to nejlepší. Jenže jak se ukázalo, ani v režimu Untamed to není žádná divočina. A právě zde se dostávám k mému asi největšímu osobnímu zklamání. Co na tom, že vůz nabízí výkon 358 kW (487 koní) a točivý moment 860 Nm, když to vše je dostupné jen na krátkou chvíli. Tak moc jsem se těšil na zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 4,4 sekundy, až mi nedošlo, že vše záleží na teplotě baterie a celého ústrojí.

A právě teplota baterie je faktor, který rozhodne o tom, jak váš elektrický Mustang vlastně pojede. Je jasné, že nelze čekat dechberoucí dynamické výkony hodinu v kuse, ale jestliže sám vůz nabízí okruhový závodní režim, pak moc nechápu, proč je plný výkon v reálných silničních podmínkách dostupný sotva 5 minut. Venkovní teplota se v době testu opakovaně pohybovala na hranici 18 °C a ve voze jsem většinou seděl sám. I tak jsem při poměřování sil na okresní silnici s lehce poladěnou Toyotou Yaris GR měl hromadu práce, abych stále mohl přečíst jeho zadní registrační značku. Mustang Mach-E GT se při velmi ostré jízdě začne celkem brzy trápit a bohužel za to může nedostatečné chlazení baterie a systému. Řidič má totiž na palubním ukazateli možnost vidět dostupný výkon. Modrá linka je buď prázdná (plný výkon), nebo se začne odzadu plnit šedým odstínem. Ten vás informuje o tom, že v daný okamžik je výkon omezen.

A právě tato věc mě rychle dostala do rozpaků. 487 koní se totiž nakonec ukázalo jako plně dostačujících pouze pro dvě věci: bleskurychlé připojení vozu na dálnici a všemožné předjížděcí manévry na okresních silnicích. Jakmile se ale na záď verze GT nalepí cokoliv s výkonem okolo 400 koní, raději bych se do závodění nepouštěl. Jisté omezeni výkonu a dynamiky jsem sice zažil už v mnoha elektromobilech, přičemž třeba BMW iX M60 na to trpělo asi nejvíce, avšak Ford ho dokázal v tomto ohledu překonat. Nechci tím říci, že elektrický Mustang Mach-E je nepoužitelné sportovní auto, ale na pravověrné víkendové dovádění na okreskách tento elektromobil rozhodně zatím není. Stačí ale trošku ubrat a rázem je z Mustangu příjemné rodinné auto, které díky baterii s využitelnou kapacitou 91 kWh ujede okolo 400 km.

Není Mustang jako Mustang

Za celou dobu testu jsem evidoval spotřebu 23,7 kWh na 100 km a opravdu sportovní jízda pak byla schopna baterii vyčerpat po ujetí 290 km. Vůz zvládne rychlonabíjení výkonem až 150 kW, což je sice dostačující, ale konkurence to dnes umí již mnohem lépe. Adaptivní podvozek je pak zárukou komfortu a jízdní stability. Docela mě překvapilo, že i na 20" kolech uměl být Mustang Mach-E vcelku příjemně jezdícím autem. Zapomínat nesmím na hmotnost, která v tomto případě dosáhla 2,4 tuny. Docela nečitelné je ale chování elektromotorů. Kdo tomu chce naložit, brzy zjistí, že v jednu chvíli chce Mustang projíždět zatáčky bokem. Jenže to neplatí vždy a současně se může stát, že v první zatáčce vůz půjde zadkem napřed a další zatáčka bude Mach-E „vyhazovat“ po předku ven. Jak je to možné?

Elektrická verze Fordu Mustang je tak ve finále vlastně naprosto jiné auto než jeho více než 50 roky prověřený sourozenec. Mach-E ve verzi GT je hodně živé a komfortní auto, které ale rozhodně nemůže měřit síly se slavnými jmény z řad konkurenčních sportovních značek. Velký výkon a oslňující dynamika je jen „wow“ efekt, který trvá pouze chvíli. Je to, jako kdyby do posilovny přišel velmi rozměrný svalnatý muž, ale po pár minutách cvičení by padl k zemi a sotva unesl pár kg závaží. S tímto vozem tak řidič musí zacházet v rukavičkách a myslet na to, že 487 koní zde slouží hlavně v případě nouze a potřeby „rychle odjet“. S cenou okolo dvou milionů korun tak bude pro spoustu zájemců velké dilema, zda si raději nepořídit jeho benzinový ekvivalent.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

ford-mustang-mach-e
Klady
  • jízdní vlastnosti
  • spotřeba
  • dostatek místa v kabině
  • sportovní vzhled
Zápory
  • průměrný výkon nabíjení
  • ovládání většiny funkcí dotykově
  • při vyšší zátěži vadnoucí výkon
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze