Podváděl DS Penske, nebo ne? Dělají z nás kriminálníky, zlobí se Vergne

Podváděl DS Penske, nebo ne? Dělají z nás kriminálníky, zlobí se Vergne
Fotografie: Formule E
  • Tým DS Penske při ePrix Portlandu v pit lane instaloval nepovolené zařízení
  • Zařízení snímá projíždějící auta a uživateli poskytuje informace o nasazených komponentech
  • V oficiální zprávě FIA tvrdí, že DS Penske měl přístup k živým datům ostatních týmů a získal nefér výhodu
  • Tým vyfasoval rekordní pokutu, nicméně konkurentům se zdá trest nízký

Celý incident se odehrál při druhém tréninku, kdy si jeden z činovníků FIA povšiml, jak člen týmu DS Penske cosi instaluje u vjezdu do boxové uličky. Vzhledem k jeho postavení podivné chování reportoval svým nadřízeným a rozjelo se oficiální vyšetřování. Jeho jednoznačným závěrem bylo zjištění, že francouzsko-americký tým porušil hned tři pilíře regulí – sportovní (článek 23.11; 30.25) a technická pravidla série (článek 8.9) a dále mezinárodní kodex FIA (článek 12.2.1.1). DS Penske si za to vysloužil rekordní pokutu ve výši 25 tisíc eur (zhruba 600 tisíc Kč) a jeho piloti přišli o své kvalifikační časy. Čím přesně se ale tým provinil?

Podle dostupných informací bylo týmem instalováno zařízení snímající jednotlivá auta a jejich komponenty pomocí takzvaného radiofrekvenčního identifikátoru (RFID). Ten je schopen shromažďovat data o všech autech na trati. V původní zprávě FIA se objevila i věta, že DS Penske tímto trikem sbíral především informace o pneumatikách skrze jejich bar kódy. Tato formulace následně z aktualizované verze zmizela a nahradilo ji spojení „sběr živých dat“.

Zpráva FIA ale rovněž připomíná zákaz soutěžícím cokoliv instalovat v pit lane s odůvodněním, že by se jednalo o obrovskou a nefér výhodu. Jinými slovy není dovoleno sledovat telemetrická data jiných týmů pomocí vlastních zařízení, s výjimkou těch zařízení, která jsou pod přímou kontrolou FIA. Zatímco tak v některých závodních sériích je RFID povoleno, Formule E toto zakazuje. A právě zde nejspíše nastal problém. Špatný výklad regulí.


Vzhledem k nepředvídatelnému chování pneumatik, které jsou klíčovým prvkem letošní výkonnosti nové generace aut, se tato výhoda jeví zcela zásadní. FIA již v posledních závodech dokonce aktualizovala pravidla týkající se pneumatik, aby předešla pochybným manipulativním technikám týmů, které jsou mnohdy velice vynalézavé. Některé si najímají vlastní fotografy, kteří pořizují snímky nejen pneumatik, ale zároveň zjišťují informace o nastavení auta, pružin nebo výšce podlahy.

„Tohle je úplně špatně interpretováno. S tímto zařízením čteme pouze sériová čísla pneumatik, abychom věděli, jaké pneumatiky) ostatní používají. Je to něco, co může každý tým dělat (a jistě to i dělá) skrze fotografie,“ napsal ve vyjádření pro the-race.com Jean-Éric Vergne. Francouz byl evidentně rozladěný, a to především z toho, jakým způsobem FIA upravovala dokument popisující přestupek týmu DS Penske. Nejpalčivěji se pak jevilo slovo živá ve spojení se sběrem dat, což podle pilota není vůbec pravdivé tvrzení.

„Teď to vypadá, jako bychom byli geniální hackeři, kteří získali přístup ke všem autům a jejich pneumatikám. To je naprostý nesmysl. Pravda je taková. Ano, nainstalovali jsme zařízení v pit lane, které tam vůbec nemělo být. S tím souhlasím. Podle mě ale byla penalizace za něco takového dost přísná, protože jediné, co to zařízení dělá, je, že vám dá referenční číslo pneumatiky. Díky tomu víte, jaké pneumatiky který jezdec používá. Je to stejné, jako to dělají všechny týmy, jen nepoužívají žádné zařízení, ale fotoaparáty.“

„Je totální lež, když říkají, že jsme měli přístup k živým datům. Zcela a naprosto nepravdivé. Jde o falešné obvinění, které nás znemožňuje a poškozuje pověst týmu, naši image a prostě všechno. Upřímně tomu nerozumím. Není pravda, že jsme měli přístup k tlakům pneumatik, tepolotám, účinnosti motoru. Prostě k žádným věcem, které se dají označit za živá data. Abych byl upřímný, takhle s námi zacházet jako s kriminálníky, je trochu kruté,“ vyjadřoval se dále dvojnásobný šampion Formule E.

Nigel Beresford, manažer týmu DS Penske

I když se dá s něčím z jeho vyjádření souhlasit, je těžko pochopitelný důvod, proč DS Penske vůbec přistoupil na riziko a instaloval zařízení v pit lane, kde je to výslovně zakázáno. Proč zbytečně riskovat pro prakticky nicotnou informaci o nasazovaných pneumatikách, když týmu muselo být jasné, že vzbudí pozornost FIA? Názor mezitím vyjádřily i konkurenční týmy, které prakticky jednomyslně tvrdí, že trest není dostatečný.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze