Portugalský závodník António Félix da Costa zvítězil v úvodním závodě v americkém Portlandu a z posledních 4 podniků si připsal již třetí vítězství. Jezdec Porsche sice projel prostorem cílové rovinky jako druhý, ale vítězství mu připadlo záhy poté, co Mitch Evans z Jaguaru obdržel 5sekundovou penalizaci. Tu pilot Jaguaru a jeden z hlavních protagonistů letošní sezony dostal za kontakt z úvodu závodu s vozem McLarenu Jakea Hughese. Trest od vedení závodu Evanse hodně rozlítil, neboť se hájil tvrzením, že Hughes mu nenechal místo a kontaktu tak z jeho pohledu nešlo zabránit. Ani následný protest Jaguaru však komisaře neobměkčil.
Sestřih kvalifikace
Evans se po startu z pole position, kterou následně proměnil ve „vítězství“, nakonec propadl až na osmé místo. Na stupně vítězů proto da Costu doprovodili druhý Robin Frijns a třetí Jean–Éric Vergne. Pro stáj Jaguaru šlo o závod jako ze zlého snu. Ještě dvě kola před koncem úvodního závodu se totiž zdálo, že si dojede pro takzvaný double. Ve vedení byl lídr šampionátu Nick Cassidy a za zády si vezl právě svého týmového kolegu. Následně však Cassidy udělal jezdeckou chybu v závěrečné pasáži okruhu, kdy netrefil apex jedné ze zatáček. Průjezd jej rozhodil natolik, že skončil v hodinách a mimo dráhu. Po návratu na trať už mu patřila jedna z posledních příček.
Treacherous turns 😳
— Formula E (@FIAFormulaE) July 1, 2024
Turns 10 and 11 caught plenty of our drivers out at the @Hankook_Sport #PortlandEPrix, even costing Nick Cassidy the victory in Round 13! pic.twitter.com/cccYn5G4qq
Stejně jako v loňském roce se ePrix rozjela v duchu cyklistického pelotonu, čemuž zkrátka nahrává charakteristika okruhu – široká trať s vysokým rychlostním průměrem. Jezdci tak šetřili energii v kompaktním balíku, který byl sjetý do pár sekund. V závěrečné třetině se tempo závodu zpomalilo, což vedlo k častějšímu předjíždění. Z čela se proto stáhli oba jezdci týmu Andretti, kteří do té doby odtáhli pole většinu distance. Momentem, kdy se začalo opravdu závodit, bylo 20. kolo. Tehdy se o slovo přihlásil právě Cassidy, jenž měl dostatek energie, a proto se snažil natáhnout celé startovní pole.
Tempo vůbec neakceptoval druhý muž průběžného pořadí Pascal Wehrlein, který se navíc potýkal s velkým úbytkem energie a zaujímal pozici na konci první desítky. Následně přišla již zmiňovaná chyba Cassidyho, což otevřelo bránu k vítězství da Costovi, jenž již v té chvíli věděl o penalizaci pro Evanse. Jelikož však byl nakonec Evans jediným výrazněji bodujícím pilotem z velké trojky ucházející se o titul, před nedělní reprízou i tak zdramatizoval závěr ročníku. Z tohoto boje již před startem ePrix v Portlandu vypadl v pořadí čtvrtý Oliver Rowland, který se potýkal s nemocí a do víkendových závodů vůbec nenastoupil. V týmu Nissan jej nahradil Brazilec Caio Collet. Celkově se však Nissanu závod nevyvedl a Collet i Fenestraz skončili hluboko za bodovanými pozicemi.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 7/10
Nejlepší pilot: Edoardo Mortara
Největší smolař:Nick Cassidy
Číslo závodu: 1, tolik kol dělilo Nicka Cassidyho od vítězství
Nejrychlejší kolo: Jake Dennis
Za očekáváním: McLaren
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | - | 25 |
2. | Robin Frijns | Envision Racing | +0,415 s | 18 |
3. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +1,440 s | 15 |
4. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | +1,701 s | 12 |
5. | Nico Müller | ABT Cupra | +2,086 s | 12 |
6. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +2,634 s | 8 |
7. | Sam Bird | NEOM McLaren | +2,858 s | 6 |
8. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +4,507 s | 7 |
9. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +5,183 s | 2 |
10. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +5,563 s | 1 |
11. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | +6,325 s | |
12. | Nyck de Vries | Mahindra Racing | +6,477 s | |
13. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +6,487 s | |
14. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +6,857 s | |
15. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +8,686 s | |
16. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | +9,031 s | |
17. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +9,186 s | |
18. | Caio Collet | Nissan Formula E | +15,005 s | |
19. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | +15,445 s | |
20. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +58,409 s | |
21. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +1 kolo | |
22. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | DNF |