Nissan řeší dilema, co s neviditelným Fenestrazem. Jaké má možnosti?

Nissan řeší dilema, co s neviditelným Fenestrazem. Jaké má možnosti?
Fotografie: Formule E
  • Sacha Fenestraz si letošními výsledky říká o vyhazov
  • Nissan tuto možnost silně zvažuje, zároveň tak ale čelí morálnímu dilematu
  • Francouz je skvělým týmovým hráčem bez nutnosti velkého vedení
  • O potenciální sedačku je velký zájem, ale jaké jsou skutečné možnosti Nissanu?

Zatímco loni patřil Sacha Fenestraz spíše k tomu lepšímu co Formule E nabídla, letos spadl na dno. Otázkou je – odrazí se z něj? Kuloáry už totiž prosakuje, že Nissan hledá náhradu, a tak je budoucnost mladého Francouze značně nejistá. Těžko si lze přitom při současné formě představit, že by dostal šanci jinde. Fenestrazovi v průběžném hodnocení seriálu patří až 16. příčka. Šancí na vylepšení už moc nezbývá, konkrétně má jen dva pokusy přesvědčit svého zaměstnavatele.

Jenomže pak je tu ještě jeden aspekt, a to bodová propast mezi ním a nováčkem týmu Oliverem Rowlandem. Oba piloty Nissanu dělí ohromných 105 bodů. Nepomáhá ani fakt, že britský pilot kvůli nemoci vynechal účinkování v dvojzávodě v Portlandu. Špatné výkony pak podtrhuje i skutečnost, že jeho náhradník Caio Collet dokázal Fenestraze porazit v kvalifikaci i samotném závodě. Collet přitom kvůli pozdnímu povolání nestihl odjet jediné kolo na simulátoru, zatímco Francouz věnoval přípravě více než obvykle. Výsledky? Mizerné. Pouhé 18. a 15. místo a spousta jezdeckých chyb. Pro the–race.com poskytl Fenestraz vlastní zamyšlení nad tím, co aktuálně prožívá.

„Když přemítám nad tím, co se děje, pak tuhle otázku si kladu docela často. Bylo by snadné říct, že je to tím nebo tím a vyřešit to. Ve skutečnosti jsem zkoušel už spoustu různých věcí. Přípravou jsem strávil o den a půl více ve srovnání s mým kolegou, který se snaží vše maximalizovat a prostě to nepomáhá. Nevzdávám se. Nikdy se nevzdávám, ale je to těžké. Není to tak, že bych seděl doma a říkal si ‘do p…le s tím, pojďme do dalšího závodu.’ Makám, ne že bych nic nedělal, ale prostě se to nesejde dohromady.“

Sacha Fenestraz, Nissan, Formule E 2024, Berlín ePrix
Další ztráta. Sacha Fenestraz ztratil dobře rozjetý závod v Berlíně

Pak je tu ještě jeden aspekt, který může přiblížit Fenestrazův výkonnostní propad mezi sezonami. Skvělá loňská sezona byla první v éře Gen3, v níž mnohým jezdcům trvalo pochopit zákonitosti chování nového auta. Fenestraz měl naopak jen omezené zkušenosti s předešlou generací a jeho výsledky v nováčkovském ročníku tak mohly být značně zkreslené. Zkrátka byl odměněn za svou odvahu, již ostatní v začátcích teprve hledali. Nyní se zdá být v Nissanu spíše ztracený, přičemž pro japonskou automobilku jde o statisticky nejlepší sezonu od doby, kdy převzal velení nad týmem Renault a jeho odnoží e.dams.

Morální dilema

Tommaso Volpe, šéf týmu, se nachází v prekérní situaci. Nissan bez nadsázky Fenestraze miluje. Ostatně mimo aktuální ročník jde o geniálního, hravého a respektovaného pilota. V mnoha ohledech je jejich vztah skvělý, nicméně primárním cílem jsou tituly. I kvůli tomu se Nissan dlouhodobě zavázal k účasti ve Formuli E a již proinvestoval nemalou sumu peněz. Dalším plusem je, že Francouz je nenáročný z hlediska jeho řízení. Pracuje tvrdě, skvěle vystupuje do médií a je vynikající i z hlediska PR záležitostí. V tomto smyslu je ideálním jezdcem pro velkou automobilku. Teď však Nissan stojí na morálním rozcestí – musí jej buď podpořit nebo vyhodit. Nic mezi tím neexistuje.

Mít na kontě o 25 bodů více, patřila by Fenestrazovi pozice v první desítce hodnocení a Nissanu dokonce třetí. Krutost vyjádřená řečí čísel. V tu chvíli by zřejmě nikdo o výměně neuvažoval. Rozhodnuto nic oficiálně není, ale hodně naznačí finále v Londýně. Záležet bude především na kvalifikaci, pokud Fenestraz najde rychlost, dožije se odkladu trestu. Podle Volpeho vyjádření si tým dobře zanalyzoval výkony v Portlandu, a jestliže před ním byly šance na výměnu v poměru 50:50, nyní je to spíše 80:20 ve prospěch vyhazovu.

Možnosti Nissanu?

Velké. Místo v týmu japonské automobilky je velmi žádané. Navíc se dá předpokládat, že jej bude chtít Nissan vyplnit zkušenostmi, jelikož se blíží druhý homologační cyklus Gen3 Evo. Jak již bylo zmíněno, proinvestováno bylo hodně, a to obzvláště do nového ústředí v Paříži a do některých klíčových zaměstnanců. Nároky na pilota proto budou také velké. Nissan se vrátil na vítěznou vlnu a jeho sedačka je i z tohoto pohledu atraktivní. Údajně v týmu nechtějí jezdce v duálním závodním režimu. To trochu snižuje šance na přestup Stoffela Vandoorna, jenž bude žhavým zbožím na přestupovém trhu. Jeho jméno je ve druhé řadě spojováno spíše s Envisionem.


Své problémy v Porsche nedávno vyžehlil i António Félix da Costa, takže i on je mimo hru. Podle všeho je velkým kandidátem Jake Hughes, který fungování Nissanu zná díky zákaznickému týmu McLaren. Nové místo si nejspíš bude muset hledat i Norman Nato, jehož setrvání v Andretti se rovněž zdá nepravděpodobné. S ním by to však byl spíše krok zpátky. Jednotlivých možností, zdá se, není mnoho, přičemž setrvání s Fenestrazem se jeví jako nejvíce logické. Teď ještě o tom přesvědčit výkony koncem měsíce v Londýně.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze