Oznámení o trvajícím zájmu značky Jaguar o Formuli E přišlo v předvečer ePrix Monaka skrze tiskovou konferenci svolanou přímo do padoku. Šéf týmu James Barclay na ní potvrdil, že se Jaguar zavázal setrvat v šampionátu nejméně další 4 roky v éře Gen4. Tedy nejméně do roku 2030. Podobný krok automobilky se dal čekat i s ohledem na přijatou strategii a filozofii „Reimagine,“ kdy již od roku 2025 plánuje koncern JLR vyrábět pouze automobily s elektrickým pohonem. V rámci uváděné strategie bude do roku 2026 představeno šest čistě elektrických modelů napříč značkami – počínaje letošní novinkou Range Rover, dále Discovery nebo Defender.
A kde jinde testovat, když ne právě ve Formuli E, kde nasazené technologie jsou snadno přenositelné na běžná silniční auta. Mimo komerční a obchodní zájmy je ale pro Jaguar důležité obnovit značku i v oblasti motorsportu, potažmo světového šampionátu. Jak zaznělo z úst Barclayho, JLR v posledním desetiletí do vývoje elektrických technologií investoval nemalé finanční prostředky a nyní hodlá nabité zkušenosti zužitkovat. Ostatně seznam investic je rozsáhlý – 15 miliard liber v průběhu 5 let do uhlíkové neutrality, přestavba továrny v Halewood, která se stane hlavním výrobním závodem elektromotorů, investice do modernizace výrobního střediska ve Wolverhamptonu či nové luxusní zázemí týmu Formule E v Kidlingtonu.
„Jaguar vždy trval na tom, že skutečným důvodem, proč dělá Formuli E, bylo sdělit světu, že se chystá vyrobit první elektromobil Jaguar I-Pace. Dále však najít v motoristickém sportu možnosti, které by byly skutečným testovacím prostředím pro tuto technologii a zároveň pro nás byla (Formule E) skutečně důležitá ve sportovním kontextu. Posledních 10 let bylo neuvěřitelně pozitivních a Jaguar od roku 2025 učiní další krok k tomu, aby se znovu stal společností vyrábějící plně elektrické automobily. Z tohoto pohledu je načasování opravdu vhodné, perfektně se hodí do období Gen4,“ uvedl James Barclay, šéf týmu Formule E.
Závazek Jaguaru k novým technickým regulím, jenž vejdou v platnost počínaje sezonou 2027, přichází pouhý měsíc poté, co ke stejnému rozhodnutí dospěl Nissan. Gen4 budou znamenat největší technologický pokrok v historii Formule E. Ten slibuje výrazný posun v energetické účinnosti, dostupného výkonu pro závod, který vzroste až na 600 kW ze současných 300 kW, ale i v bezpečnostních standardech. Nová platforma zároveň představí i revoluční rekuperační jednotku dosahující až 700 kW.
Jaguar has become the second manufacturer to commit to #FormulaE’s Gen4 regulations, taking its involvement with the championship through until the 2030 season.
— Autosport (@autosport) April 26, 2024
Full story here⬇️https://t.co/dObZmVhS4P
„Jsme nadšeni, že se Jaguar TCS Racing zapojil do éry Gen4 Mistrovství světa Formule E. Oddanost značky Jaguar inovacím a udržitelnosti se dokonale shoduje s naším posláním nově definovat budoucnost závodů. Těšíme se na vzrušující pokroky, které nová éra slibuje, a pokračující partnerství společnosti Jaguar podtrhuje významný vliv, který má Formule E na vývoj technologie elektromobilů a na udávání tempa ekologičtějšímu a radostnějšímu motoristickému sportu,“ komentoval na tiskové konferenci oznámení Jaguaru šéf Formule E Jeff Dodds.