Se zkušenostmi z vývoje aktuální třetí generace aut, kdy byl podceněn faktor času, pokračují práce na přípravě v pořadí již čtvrté verze formulí. Základní rámec specifikací, podle kterého se bude soutěžit ve veřejném tendru, je již v mašličkách a výběrové řízení bude vypsáno koncem května. Jasno o vítězi zakázky by pak mělo být v říjnu. I když nejsou detaily chystané novinky veřejné, můžeme si díky práci the-race.com některé podstatné parametry aut představit.
Velký technologický pokrok se očekává z pohledu samotného výkonu vozu. Nově by měl dosahovat až 600 kW, což znamená mezigenerační nárůst o 250 kW. Rovněž úroveň regenerativního účinku skrze MGU byla navýšena na 700 kW oproti současným 600 kW. Součástí vypisovaného tendru je taktéž řešení elektromotorů na přední a zadní nápravě. Možnosti jsou dvě. Homologace dvou totožných jednotek na obou nápravách, nebo jiný motor vpředu a jiný vzadu. Mimo to bude muset vybraný zhotovitel navrhnout společný systém MCU (řídící jednotka) pro oba motory a převodovku s diferenciálem pro obě varianty.
Velmi silným tématem letošní sezóny jsou i pneumatiky. Směs gumy i jejich konstrukce sice plní zadání Formule E, ale má takřka nulový grip. To se podepisuje na hodnotách časů na kolo, kdy dokonce na některých tratích jsou formule specifikace Gen2 rychlejší než výkonnější nástupce. Jen pneumatikám jsou přičítány až 4 sekundy ztráty na jedno kolo. Na řadu by tak prvně mohly přijít hladké gumy, a dost možná i v několika směsích tvrdosti. Podobně, jako je běžné v F1. Záměr ale příliš nezapadá do filozofie šampionátu a celkového downsizingu a udržitelnosti. Pravděpodobnější variantou je tedy spíše jednotná sada slicků pro suché závody a další do přechodných podmínek až deště. Očekává se, že pneumatiky bude dodávat současný výrobce Hankook.
Všechny výše nastíněné úpravy mají plnit zároveň cíl, který potěší obzvláště fanoušky – rychlejší časy na kolo. O kolik, to nelze s jistotou říci. Objevují se ovšem spekulace, že záměrem je výrazné přiblížení se královské disciplíně F1. Podle technické manažerky Alessandry Ciliberti je tento cíl důsledkem změn, ke kterým se v rámci vývoje schyluje. Nejedná se o primární záležitost, na níž by se FE soustředila. „Čas na kolo není náš nutný cíl, který si klademe. Je to spíše důsledek toho, co na vstupu vkládáme do vývoje nové koncepce vozu.“
Změna přístupu ve vývoji
Jak již bylo mnohokrát řečeno, současná auta se nepovedla. I když veřejně piloti ani týmy nepřiznají úplnou pravdu, skutečností je, že v padoku téma hodně rezonuje a nešetří se kritikou. Prakticky hned po uvedení Gen3 v prvních závodech byl spuštěn jakýsi záchranný program, jehož jediným cílem je nepřipustit opakování chyb v příští generaci. Od ePrix v Kapském Městě proto dokonce po každém závodě probíhají mítinky, na nichž se detailně prošetřují nepříznivé situace v daném závodě. Na ně pak vzniká „kuchařka“ charakterizující stavy, jak se auta chovat nemají.
„Za dobu, co jsem zapojen do dění v sérii, jsem neviděl takovou míru spolupráce jako nyní. Stavíme se do silné pozice na začátku tohoto procesu a začínáme s dostatečným předstihem, což je opravdu pozitivní,“ nešetří pochvalnými slovy šéf McLarenu Ian James. Alespoň podle jeho vyjádření se nyní zdá, že se podařilo vymanit se z neshod mezi týmy a vedením série a panuje optimističtější nálada. Už nyní víme, že zlepšení vztahů přispěje i delší časové období přislíbené týmům pro následné testy. Auta by do továren měla dorazit 6 až 8 měsíců před zahajovacím závodem sezóny 2026/27. V neposlední řadě se uvažuje o změně přídomků aut, už by nově neměla nosit označení „Gen“. O novém systému značení se jedná.