Formule E přijde o své hvězdy, tuší insideři. Kvůli platovému stropu

Formule E přijde o své hvězdy, tuší insideři. Kvůli platovému stropu
Fotografie: Formule E
  • Poslední kroky série elektrických formulí mohou vést k odchodu mnoha pilotů
  • Ti nesouhlasí se zavedením platového stropu, někteří se už proto poohlíží po novém angažmá
  • Velkým problémem je i zavedená Gen3, s níž je nespokojena valná většina týmů

Už brzy elektrické formule opustí velké množství závodníků. Obzvláště pak ti zkušenější. Alespoň to tuší někteří insideři z padoku, kteří pozorují vzrůstající nespokojenost současných pilotů hned v několika aspektech. Není tajemstvím, že se jim nezdá zejména letos představená generace aut Gen3. Ta má spoustu závažných chyb v celkovém konstrukčním pojetí. Problémy jsou zaznamenány od zrcátek přes softwarové potíže až po přilnavost. O jejich částečném odstranění se jedná v rámci upgradu, který by měl přijít v půli čtyřletého cyklu. Tedy v roce 2025.

Dalším potenciálním jablkem sváru může být i chystaný platový strop pro sezónu 2025, který by samozřejmě ve velkém ořezal stávající výdělky. Ty od zavedení série rostly obrovským tempem a nyní si nejlépe placení jezdci vydělávají okolo 3 milionů dolarů za sezónu. Průměrná gáže činí okolo 750 tisíc dolarů. V porovnání s F1 nebo jinými sportovními odvětvími stále pakatel. Podle informací the-race.com už se proto někteří piloti začali poohlížet po kariéře mimo Formuli E.

Potenciálním přístavištěm se může stát šampionát vytrvalostních vozů WEC. Ten v posledních letech zažívá velký boom. Velké pozornosti se těší i zámořské série IndyCar a IMSA. Přestup tímto směrem není nikterak nepravděpodobný při pohledu zpět. Za posledních 18 měsíců si vozy IndyCar osahali například Stoffel Vandoorne, Jake Dennis, António Félix da Costa nebo Nick Cassidy. Mnoho jezdců má i duální závodní program, kdy plní závazky nejen ve Formuli E, ale právě i ve WEC.

Jak vypadá týden závodníka Formule E

Formule E nedávno oživila myšlenku oficiálních testů nováčků. Ty povinné, kdy každý tým bude muset akvizovat některého ze závodníků bez zkušeností, proběhnou v Berlíně. Na ně posléze navážou nepovinné testy v Římě. Tím jakoby série vyslala jasný signál – se zrušením platových stropů nepočítejte a raději si vyhlédněte náhradu. Na druhou stranu nedávné přesuny na ose Formule E – F1 mladším pilotům ukazují sérii v trochu jiném světle, než byla doposud vnímána.

Zásadní se jeví i to, jakým způsobem bude přistoupeno ke změně designu současných aut. Týmům mají být upgrady představeny už na konci letošního roku. Jinými slovy Formule E nyní stojí z pohledu většiny týmů na rozcestí. V případě, že se podaří vyřešit problémy těmito úpravami, není asi pochyb o tom, že týmy budou ve své účasti nadále pokračovat. V opačném případě ale může nastat i situace velkého odlivu týmů a s tím i jezdců.

Kombinace nespokojenosti s auty, platovým stropem, přílivem hladových nováčků a možným odlivem týmů znamená, že Formuli E zřejmě čeká turbulentní období v nadcházejících měsících. Z pohledu nastupující generace jezdců však není lepšího času než nyní, kdy do série naskočit. Jak se zdá, fluktuace takřka nevyhnutelně přijde, my tak budeme sledovat další závod. Tentokrát však mimo závodní dráhu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze