Smluvní vztahy mezi týmy a držiteli televizních práv nejsou ve světě sportu nic nového. Od fotbalu po šipky jde vesměs o to samé. Upravit vztah mezi oběma stranami, které se podílí na celkovém profitu soutěže, a následné přerozdělení získaných financí. Ačkoli každá ze soutěží pojmenovává dohodu jinak, účel je stále stejný. Zařazením Formule E pod křídla Mezinárodní automobilové federace FIA a po následném přiřknutí statusu Mistrovství světa vozů Formule E bylo vlastně jen otázkou času, než něco podobného nastane i zde.
Některých parametrů, které jsou charakteristické pro podobné typy smluv, už ostatně začala nabývat předčasně. Řeč je především o zavedení závazku účasti týmu na několik let dopředu. Jedině tak lze uzavírat atraktivní smlouvy s partnery a potenciálně přilákat nové. Podobný princip už 40 let funguje v F1. Právě do doby před vznikem smlouvy týmy do Velkých cen nastupovaly dle libosti, což nepřinášelo důležitou tržní stabilitu. Královna motorsportu této smlouvě dala jméno Konkordská dohoda. Původní anglické slovo concord mimo jiné v překladu znamená shoda nebo také svornost.
Nová „dohoda svornosti“ má ve Formuli E koexistovat se zaváděným rozpočtovým stropem i novými technickými pravidly. Cílem všech zúčastněných stran dle oficiálního znění je zvýšení finanční udržitelnosti, ale také obchodní atraktivity. A co to znamená v praxi? Rámcový balík smluv definuje, co se v rámci živého vysílání může vejít do záběru televizních kamer a co už nikoliv. Mimo to i týmům vznikne povinnost nakládat s tvůrčím obsahem poněkud citlivěji. Doposud se lidově řečeno příliš neřešilo, co může ven. I když nějaké ty limity existovaly, dalo se o nich s vedením šampionátu diskutovat individuálně.
„Na komerční rámcové smlouvě pracujeme,“ potvrdil pro motorsport.com Jamie Reigle, CEO Formule E. „Zjednodušeně se jedná o právní mantinely mezi promotérem a týmy. Většina profesionálních světových lig má jasně daná pravidla participace mezi různými účastníky. I my jsme se proto na tom snažili pracovat. Cíle pořadatele a týmů jsou v rámci mediálního produktu sladěny, protože všichni těžíme z rostoucího zájmu publika a našich sponzorů. Upřímně jsem spokojený, kam až jsme se v tomto bodě dostali,“ pokračoval v rozhovoru Reigle.
Vznikající obchodní dohoda bude mít ještě další faktický účel. Mimo rozšíření mezi širší spektrum publika půjde o formalizaci toho, kolik vysílacího času na různých platformách dostane. Dále po vzoru britské BBC Two nebo německé SAT.1 získá více zprostředkovatelů televizního vysílání závodů Formule E možnost zřízení hostitelského studia.
„Jedná se o distribuční strategii a mediální platformu, která bude v souladu s tím, co můžete očekávat od předních sportovních disciplín, ať už jde o fotbal, F1 nebo basketbal v USA. Zatím se stále nenacházíme v bodě, kdy tímto způsobem zpeněžujeme nebo komercializujeme svá mediální práva. Je snadné si říci, že rozšíříte základnu svého publika, ale jak toho docílíte? Musíte si vybudovat partnerství s nejlepšími vysílacími společnostmi na daném trhu. Mediální expozice toto skýtá, a proto jsme do toho investovali tolik úsilí,“ vysvětloval dále současný šéf Formule E.