Vzniká nová série Air Race. Elektrická, s českou účastí i vertikálními závody

Vzniká nová série Air Race. Elektrická, s českou účastí i vertikálními závody
Fotografie: Air Race E
  • Air Race E je první leteckou sérií vznikající od úpadku Red Bull Air Race
  • Letadla budou poháněna pouze elektrickou energií
  • Série premiérově představí i vertikální závody

Red Bull Air Race, divácky velmi oblíbené letecké závody, které znal snad každý. A jméno Martin Šonka jakbysmet. Bývalý vojenský pilot zanechal kariéry v armádě, aby mohl závodit. Na dluh koupil závodní letadlo za 17 miliónů Kč od firmy Zivko, které dodnes splácí. Naneštěstí pro něho, ale i další piloty, Red Bull sérii v roce 2019 utnul. Důvod? Není zcela zřejmý. Oficiální verze zní, že nenaplnil očekávání. Problémem se měl stát i nezájem sponzorů, přičemž přísun financí poté musel dorovnávat právě nápojový gigant.

Do podvědomí českého fandy se série zapsala i z jiného důvodu. V roli komerčního ředitele ji od roku 2013 totiž vedl přední český manažer v oblasti sportu – Pavel Turek. A nutno podotknout, že úspěšně. Manažerské schopnosti ostatně Turek nasbíral ve Formuli 1, kde působil 17 let a spolupracoval třeba s Mikou Häkkinenem nebo Davidem Coulthardem. Tolik ve zkratce k projektu Red Bullu.


Nyní k meritu věci. Od okamžiku, kdy poslední letadlo Air Race proletělo mezi pylony, nebyly ani náznaky, že by v budoucnu došlo k obnovení světové letecké show. Na svět ale v posledních dnech, i přes řádění pandemie, prosakují informace o vzniku minimálně dvou nových sérií. Nejblíže spuštění je americký projekt Air Race E. Jak již název napovídá, létat se bude s elektrickými stroji. Půjde přitom o revoluční projekt, neboť elektrifikovaný letecký průmysl je zatím v plenkách. Stejně jako v automobilovém průmyslu se ale očekává postupný přechod na obnovitelné zdroje energie i v letectví. Vznik šampionátu je tudíž jen logickým vyústěním situace.

Air Race E je nicméně diametrálně odlišný koncept leteckých závodů. Namísto akrobatického prolétávání mezi pylony, kdy se na trať staví vždy jedno letadlo, půjde o přímý rychlostní souboj 8 letadel. Létat se bude 10 metrů nad zemí rychlostí 450 km/h. Spolupráce na přípravách probíhají s Formula One Air Racing, leteckou závodní sérií vzniklou už v roce 1936. Podílejí se rovněž renomované firmy jako Airbus nebo Ansys. První závody se mají uskutečnit v roce 2022. Místa konání závodů prozatím známa nejsou.

Oznámeni byli alespoň první účastníci. Oficiálně přihlášených je již 7 týmů, z toho 6 jich je z Evropy. Další zájemci jsou v registrační fázi. Mezi nimi figuruje i jeden český tým, o kterém ale zatím neexistují podrobnější informace. Závodit se bude ve třech různých kategoriích – ve třídě s otevřeným vývojem pohonných jednotek, standardizovanými jednotkami a úplně jinou dimenzi nabídnou vertikální závody. Zda se podaří přípravy dotáhnout včas a jestli se mezi piloty představí i Martin Šonka, budeme bedlivě sledovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze