Formule E bývá často srovnávána s královskou disciplínou F1. Od svého vzniku se ale propagátoři elektrické formule snaží ji vykreslit v trochu jiném duchu. Ohání se přitom otřepaným klišé, že jablka nelze porovnávat s hruškami. A ačkoliv to mnoho lidí nepřizná a někdy ani nechce slyšet, tyto dvě série opravdu nelze porovnávat. Přesto je dobré se občas zaměřit na určité aspekty obou sérií a balancovat s nimi. Tak jako v tomto článku, který se věnuje tématu provozních nákladů týmů formule E. Již dříve se o tématu rozepsal i prestižní magazín Forbes.
Bohužel se zde nelze ubránit srovnání se zmiňovanou F1. Přeci jen má k formuli E nejblíže, a také proto, že je dobré určit si srovnávací rovinu. Další věcí je, že čísla jsou to opravdu ohromující. Posledních 10 let náklady nejlepších týmů F1 dosahovaly stabilní úrovně kolem půl miliardy amerických dolarů. Při současné úrovni kurzu vůči české koruně to činí necelých 11 miliard korun! Za rok provozu stáje F1. Naštěstí do hry od roku 2021 vstupují nová komplexní pravidla, která mimo jiné nařizují, že týmy za sezonu nemohou utratit více než 145 milionů dolarů. Tedy nějakých 3,2 miliardy korun. Znamená to pokles výdajů o třetinu.
I přes toto dramatické „okleštění“ výdajů je při pohledu do oficiálních dokumentů Jaguaru, závodního týmu formule E, vidět značný nepoměr mezi oběma sériemi. Považte sami. Britský výrobce za sezonu 2018/19 vložil do provozu svého týmu až směšnou částku 12 milionů dolarů. Tedy 252 milionů korun. Před zavedením nových pravidel F1 jde o přibližně 3 % výdajů týmu z královny motorsportu. Příměr královna motorsportu je tedy na místě. Po zavedení nových pravidel je stále cena provozu týmu formule E desetinová.
Další snižování nákladů
Právě nepoměr vynakládaných prostředků přiklonil na stranu formule E mnoho automobilek. Audi, BMW, Jaguar, Nissan, Porsche nebo Mercedes. Ty všechny si na vlastní kůži přišly za málo peněz vyzkoušet hodně muziky. I ve formuli E nicméně neusínají na vavřínech a i zde se připravují změny pravidel. Ty mají už tak nízké výdaje týmů ještě snížit. Rozdíl se tudíž bude znovu měnit. Plán je dokonce natolik ambiciózní, že počítá s poklesem výdajů až na hranici 3,3 milionů dolarů za sezonu bez započítání nákladů na výrobu auta.
První změnou je například snížení počtu sad pneumatik, které mohou týmy využít v průběhu závodu. Nově dostanou jen tři sady místo čtyř. Znamená to mimo jiné, že týmy s těmito pneumatikami budou muset vystačit pro tréninkové jízdy, kvalifikaci i závod, přičemž na závod nebudou moci nasadit čerstvou sadu gum. To by mělo jezdce motivovat k zodpovědnějšímu zacházení s nimi. Rovněž novinkou je omezení počtu provozního personálu jednotlivých týmů. Limit poklesne ze současných 20 osob na 17. Tím se sníží cestovní výdaje a emisní stopa zhruba 50 lidí, kteří by jinak cestovali napříč světem. Kompenzací bude možnost využít až 6 lidí ve vzdálené garáži v sídle týmu. Tito lidé mohou pomoci s analýzami dat nasbíraných na trati, což se až doposud řešilo v místě konání.
Dále se upravuje pravidlo týkající se výměny náhradních dílů. Možnost vyměnit jednotlivé komponenty, například brzdového systému, bude omezená. Tato změna povede nejen ke snížení nákladů na jejich výrobu a přepravu, ale mohla by způsobit i větší závislost na brzdění takříkajíc motorem. Týmy formule E mají zároveň povoleno vyvíjet vlastní komponenty hnacího ústrojí v rámci určité sady pravidel. Ta zahrnují vývoj měniče, motory, chladící systém a převodovku. Ještě před příchodem třetí generace vozů Gen3 v roce 2022 bude do nadcházejících dvou sezon týmům povolena pouze jedna možnost homologace úpravy hnacího ústrojí. Znamená to, že týmy měly možnost představit nové modifikace na podzim letošního roku a s nimi pak odjet následující dva ročníky. Nebo v druhém případě učinit tentýž krok až s příchodem další sezony a podržet si toto nastavení na pouhou jednu sezonu do konce 2021/22.
Ještě před úderem koronavirové pandemie bylo rovněž v plánu omladit současnou generaci vozů formule E. Došlo ale k odkladu a možná se vedení série v rámci dalších úsporných opatření přikloní k úplnému zrušení faceliftu a uvede rovnou třetí generaci.