Elektromobily se nezadržitelně snaží vytlačit ze světa klasická auta se spalovacími motory, jenže na Slovensku k nim mají celkem odpor. Nový průzkum zveřejnil autopravda.sk a jeho výsledky nejsou zrovna přívětivé k přírodě. Z hlediska emisí nových aut se pak v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie nemá Slovensko zrovna čím chlubit.
Za loňský rok totiž obsadilo druhou nejhorší příčku, za což může hned několik faktorů. Na jedné straně je to trend narůstajícího podílu těžkých aut, přičemž tomu nepomáhá ani malý podíl vozidel s alternativními pohony. Meziročně se navíc zvýšil počet koupených SUV, a to o více než 4,5 procenta. Na slovenských silnicích tak můžete v hojné míře potkat obří terénní auta, jejichž hlavním úkolem je vozit děti do školek a nákupy z obchodních řetězců. A zatímco v roce 2018 si vůz kategorie SUV koupilo 34 % Slováků, loni to již bylo 37 %.
K vyšším emisím přispělo na Slovensku i nižší zastoupení naftových aut v poměru 25 procent oproti 32 procentům v Evropské unii. Zatímco ještě v roce 2018 měla na registracích podíl 30,1 %, loni se zastoupení nafťáků snížilo na 25,1 %. Tím pádem je jasné, že nárůstu se dočkala benzinová auta, které navzdory nižším emisím produkují více CO2. Jejich podíl se pak zvýšil ze 66,49 % na 69,9 %. A jak je to s hybridy? Minulý rok si je pořídilo 4 307 zákazníků, což je pouhých 4,24 % z celkového počtu zakoupených nových vozidel. Nejhorší skupinou jsou samotné elektromobily, které jako by snad byly nějakou zkázou. Navzdory státním dotacím se jich povedlo prodat jen 165 kusů.