BMW urychluje snižování emisí CO2. Zaměřit se chce na cirkulární ekonomiku

1
BMW urychluje snižování emisí CO2. Zaměřit se chce na cirkulární ekonomiku
Fotografie: BMW
  • Do 9 let chce BMW z 50 % prodávat výhradně elektrické vozy
  • Do roku 2030 se emise CO2 na vozidlo a ujetý kilometr sníží oproti roku 2019 minimálně o polovinu

BMW zvyšuj intenzitu úsilí v boji proti změně klimatu. S výhledem na příchod vozů Nové třídy (Neue Klasse) společnost dále posunuje cíle, které oznámila v létě loňského roku. S příchodem vozů Neue Klasse BMW Group v duchu principů cirkulární ekonomiky výrazně zvýší využívání druhotných surovin a zároveň bude podporovat lepší rámcové podmínky pro vytvoření trhu s druhotnými materiály. Pro dosažení dalšího snížení emisí CO2 je pozornost zaměřena na fázi používání vozidel, která se na emisní stopě CO2 podílí ze 70 %. Do roku 2030 se emise CO2 na vozidlo a ujetý kilometr sníží oproti roku 2019 minimálně o polovinu. Závazek všech výrobců automobilů, pokud jde o boj proti změně klimatu, lze nejlépe porovnat při pohledu na celý životní cyklus jejich vozidel, tedy včetně výroby a předcházejícího dodavatelského řetězce. Zde BMW Group plánuje snížit emise CO2 na vozidlo nejméně o 40 %.

BMW Group je první německou automobilkou, která se připojila k iniciativě Science Based Targets s „cílem 1,5 °C“ a zavázala se k dosažení úplné klimatické neutrality v celém řetězci tvorby přidané hodnoty nejpozději do roku 2050. Společnost je přesvědčena, že toho lze dosáhnout spíše pomocí inovací než nějakým plošným zákazem jednotlivých technologií. Nejsilnější hnací silou na této cestě ke klimatické neutralitě je elektromobilita, přičemž automobily Neue Klasse od BMW Group by měly být dalším významným impulzem pro trh. Během příštích přibližně 10 let uvede společnost na silnice přibližně 10 milionů čistě elektrických vozů.

Již v roce 2030 budou nejméně polovinu celosvětových prodejů BMW Group tvořit čistě elektrické vozy, přičemž značka MINI bude nabízet výhradně elektrické vozy od roku 2030. BMW Group nadále plní přísná kritéria iniciativy Science Based Targets, pokud jde o měření celosvětového snížení emisí CO2 vozidel společnosti během jejich provozu na silnicích. Do výpočtu jsou například zahrnuty emise z výroby paliva nebo elektřiny a spotřeba vycházející z cyklu WLTP + 10 %. Díky současné produktové a elektrifikační strategii je BMW Group na dobré cestě splnit cíl EU pro vozový park do roku 2030.

Více než zelená elektřina

BMW ví, že pouhé zvýšení počtu elektromobilů na silnicích nevede automaticky k mobilitě, která je šetrná ke klimatu. Společnost bere v potaz, že je rovněž nezbytné snížit spotřebu primárních materiálů, což znamená omezení související ekologicky škodlivé těžby zdrojů a jejich zpracování, které je často náročné na emise CO2. Tento aspekt je významný zejména, pokud jde o výrobu automobilů, která je jedním z odvětví s největší spotřebou zdrojů. S rostoucím počtem vozidel poháněných bateriemi roste poptávka po mnoha komoditách, jako je kobalt, nikl a hliník, které jsou potřebné pro vysokonapěťové baterie vozidel. Existuje však velký potenciál pro opětovné využití materiálů ve smyslu oběhového hospodářství a BMW Group již společně s odbornými partnery prokázala, že je technologicky možné u baterií dosáhnout více než 90% účinnosti recyklace. Množství sekundárního niklu použitého pro vysokonapěťovou baterii v BMW iX je poloviční ve srovnání s dřívějšími generacemi baterií, přičemž obal baterie obsahuje až 30 % sekundárního hliníku. Cílem BMW Group je tyto hodnoty u budoucích generací produktů ještě zlepšit.

Kromě stále náročnější dostupnosti primárních materiálů a z toho vyplývajícího růstu cen komodit existuje ještě mnoho jiných důvodů pro intenzivní využívání sekundárních materiálů a přechod na cirkulární ekonomiku. Dodávky sekundárních materiálů jsou podstatně méně náročné na emise CO2, než je tomu u primárních materiálů, což pomůže výrazně zlepšit emisní stopu CO2, zejména v rámci dodavatelského řetězce. V případě sekundárního hliníku představuje úspora CO2 ve srovnání s primárním materiálem zhruba 4 až 6násobek, zatímco u oceli a termoplastů se pohybuje přibližně mezi 2 až 5násobkem.

Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
mohli by jste prosím uvádět těch 70% produkce CO2 do patričných souvislostí? Viz věta: "Pro dosažení dalšího snížení emisí CO2 je pozornost zaměřena na fázi používání vozidel, která se na emisní stopě CO2 podílí ze 70 %." Takhle to vypadá, že bychom zakázáním emisí mohli omezit o 70% CO2 v ovzduší... a přitom kompletní lidská činnost má na CO2 podíl cca 3,5%, z toho pak připadá tuším něco kolem 5% na dopravu, a teprve z toho připadá cca 70% na silniční nákladní a osobní dopravu, zbytek jsou lodě, vlaky, letadla.... Tedy za ty vynaložené biliony € jsme schopní při nereálném 100% omezení veškeré silniční dopravy ovlivnit 0,035 x 0,005 x 0,7 = 0,0001225 - v reálu by to při kompletním přechodu na elektřinu bylo jen polovina i při velmi dobrém ekologickém mixu výroby elektřiny který se čeká do několika dekád, což je tedy kolik? Ano, smutných cca 0,006% CO2 v atmosféře které jsme tímto schopní ovlivnit. To je myslím o dva řády méně než je statistická odchylka měření jeho obsahu. Hrubý výpočet pro ty co nám říkají, jak jsou to dobře a nutně vynaložené peníze a jak tím planeta zezelená - pokud by nešlo o byznys ale opravdu o snížení CO2, tak existuje mnoho radikálně levnějších řešení s řádově větším dopadem na ekologii (tedy desetiny procenta až jednotky procent). Ale to zatím nemá svou lobby...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze