Není to výhradně záležitost elektromobilů, avšak právě jim přinesly dálkové (OTA) aktualizace zdaleka největší nové možnosti. Proto bývají s elektromobilitou spojovány, jejich technický a obchodní model však byl vymyšlen dávno před současným boomem elektrických aut. Stručně řečeno jde o aktualizaci softwaru v automobilu skrze datové připojení, ať už GSM či Wi-Fi, principiálně podobnou mobilnímu telefonu či notebooku. Musí vždy probíhat tak, aby neovlivnila funkčnost vozidla a nikdy nesmí ohrozit bezpečnost. Zpravidla se tak děje na pozadí jinak normálně fungujících palubních systémů.
Rozlišuje se na dálkovou aktualizaci softwaru (SOTA) a firmwaru (FOTA). První případ je mnohem rozšířenější a uchytil se především u elektromobilů. Dnes jej už nabízejí prakticky všechny větší automobilky. Lze jím na dálku odstraňovat chyby v softwaru, případně měnit jeho vlastnosti nebo přidávat nové. Tímto způsobem lze ovlivňovat i programy, ovládající fyzické součásti automobilu, a tím zejména u elektromobilu výrazně měnit jeho vlastnosti. Touto cestou tak lze postupně optimalizovat třeba dojezd a kondici baterie. Do této skupiny však patří i čím dál oblíbenější dálková aktivace předplacených služeb či dokonce výbavy auta. Například u vozu Mercedes-Benz EQS takto lze zvětšit pracovní úhel příplatkových natáčecích zadních kol. U Volkswagenů je zase možné aktivovat například maticová světla. Dálkově ale lze měnit i grafické ovládací rozhraní či nabídku palubního počítače.
Dálková aktualizace firmwaru FOTA je mnohem náročnější a technicky ji zatím zvládli jen jednotliví výrobci – například Tesla či Nio. Jedná se totiž o delikátní zásah do samotné vnitřní struktury palubních počítačů, který by mohl při jakékoliv chybě skončit jejich umlčením. Navíc existuje riziko nekalého zásahu třetí strany. Taková operace proto vyžaduje dokonalé zabezpečení, obrovský výpočetní výkon a velkou operační paměť. Tedy spoustu čipů navíc. Nicméně zavedení FOTA je v dnešní konkurenci nezbytné, takže i ostatní výrobci na něm intenzivně pracují.
Následuje abecední seznam výrobců elektromobilů se stručnou charakteristikou, jak jsou na tom s implementací. Sestavil jej electrek.co a postihuje stav z přelomu září a října 2021. Některé dílčí informace tak mohou být už díky překotnému vývoji zastaralé. V seznamu také chybějí některé evropské značky, které nepůsobí v USA.
Audi
Aktuálně lze vzduchem aktualizovat pouze navigační mapy přes Wi-Fi. Současní majitelé e-tronů si bohužel musí stále jezdit pro aktualizace do autorizovaného servisu. Příčina spočívá ve fyzických knoflíkách a tlačítkách, stále používaných na palubě elektrických Audi. Ty je třeba při každé aktualizaci zkontrolovat, aby se správně synchronizovaly s palubními systémy. Většina ostatních výrobců už přešla na tablety a dotykové displeje.
BMW
Mnichovští spustili systém OTA v roce 2018 a pracují na jeho rozšíření, v němž by se rádi stali lídry. Dálkově aktualizovat už lze většinu modro-bílých modelů, avšak zatím ne v plném rozsahu jako u některých konkurentů. Momentálně lze touto cestou zasahovat do infotainmentu a také nakupovat a instalovat prvky volitelné výbavy. V omezené míře lze skrz OTA aktualizovat i pokročilé asistenční systémy ADAS.
BYD
Čínský výrobce si již vybudoval renomé jako výrobce bateriových technologií a různých elektrických strojů. Jenže již dříve přiznal, že v softwarové oblasti má zatím prostor pro růst. Zejména ve srovnání s Teslou. Přesto v roce 2018 jako první čínská automobilka uvedl OTA systém aktualizací DiLink a v únoru 2020 navázal spolupráci se specializovanou společností Aurora.
Canoo
Startup sice uvede svůj první elektromobil až napřesrok, už nyní je ale jasné, že na OTA staví celý svůj vývoj a má se týkat všech palubních systémů. Systém OTA už má pokročile rozpracovaný a částečně zprovozněný. Bude se skládat ze dvou striktně oddělených vrstev. První obsahuje jízdní a asistenční funkce, aktivní bezpečnost, zabezpečení proti krádeži atd. Druhá vrstva bude aplikační, tam se budou v rámci vlastního ekosystému obstarávat aplikace, infozábava a výpočetní výkon. Samotná vozidla jsou od počátku tímto směrem konstruována a poskytnou plně redundantní systém drive-by-wire plus možnost aktualizací ADAS a přímou komunikaci firmy se zákazníkem.
Faraday Future
I tato firma svůj elektromobil FF91 dosud nezačala prodávat. V současné době jej testuje před zahájením prodeje a součástí pokračujícího vývoje jsou už nyní aktualizace OTA. Jsou navíc již nyní iniciovány z palubních systémů a zahrnují i hlasové ovládání s umělou inteligencí a sdílení polohy. Ve finální podobě zahrnou i pohon, tepelné systémy, baterie a ovládání sedadel či osvětlení.
Fiat Chrysler (FCA)
Integrace do superkoncernu Stellantis dosud není úplná a o své bývalé značky Chysler, Dodge, Jeep, Ram a Fiat se technicky stará divize FCA. A u ní jsou dálkové aktualizace softwaru zatím ještě daleko. Aktuálně se snaží jako prioritu dohnat zpoždění v elektrifikaci. Přesto lze dálkově vylepšovat infozábavu, konkrétně navigaci a dodatečně doplňovat nové funkce, například Alexu nebo CarPlay.
Fisker Inc.
Druhá automobilka Henrika Fiskera rovněž teprve finišuje svůj první elektromobil Ocean (2022), nyní ve spolupráci s Magnou. S OTA se rozhodně počítá, avšak co všechno bude umět, zatím není vůbec jisté, známe jen informace z tiskové zprávy. Tzv. FI-Pilot by měl udržovat zážitek z mobility po celou dobu životnosti auta aktuální a nabízet inovativní pokročilé funkce. Sloužit by k tomu měl vlastní cloud Fisker AI.
Ford
Dearbornský výrobce je teprve na začátku cesty. OTA implementoval do zatím jediného vozu – Mustangu Mach-E, chystá jej i o pro elektrický pick-up F150 Lightning. Přesto Ford nabízí něco, co je podle slov jeho vlastní tiskové zprávy dosavadním unikátem. Nová elektrická platforma se totiž blíže nespecifikovaným způsobem aktivně podílí na udržení plné funkčnosti stávající verze softwaru až do uvolnění nového vydání.
General Motors
Další člen velké americké trojky má v této oblasti výsadní postavení. S OTA totiž začal výrazně dříve než všichni ostatní, o plné tři roky předstihl dokonce i Teslu. Již v roce 2009 aktivoval novou verzi převratného systému OnStar, sloužící především k telematice a komunikaci (či například k dálkovému zpomalení ukradeného vozidla), ale také k aktualizacím. Výrobce tak získal obrovský náskok, který zúročil v novém systému VIP v roce 2019, který umožňuje dálkově inovovat téměř každou řídicí jednotku v automobilu. Aktuálně chystá jeho nadstavbu Ultifi, která má oddělit klíčový software od hardwaru VIP, což urychlí a zjednoduší aktualizace.
Honda
Konzervativní a tak trochu uzavřený japonský výrobce se o své plány do budoucna dělí nerad, takže v tuto chvíli víme pouze, že přes OTA lze v některých Hondách aktualizovat výhradně infozábavní systémy typu navigace či CarPlay.
Hyundai Motor Group
Aktuálně je v implementaci OTA poněkud pozadu. Nabízí dálkovou aktualizaci výhradně pro navigaci a hlasové asistenční služby, a to ještě jen pro část svých vrcholných modelů. Z těch dostupných v Evropě mezi ně patří pouze Hyundai Ioniq 5 a Genesis G90. Loni se ovšem koncern dohodl se společností NVIDIA, jejíž infozábavní systém Drive začne od roku 2022 postupně instalovat do všech modelů. NVIDIA Drive už aktualizace OTA zvládne, avšak pouze u infotainmentu.
Jaguar/Land Rover
Obě značky, vlastněné indickým koncernem Tata Motors, používají totožný palubní hardware, takže se shodují i možnosti jejich aktualizací OTA. Ty se i zde týkají infozábavy a telematiky, u plně elektrických modelů navíc „optimalizace nabíjecích možností“.
Karma Automotive
Pohrobek původního Fiskeru stále nabízí model GS-6 PHEV, který z něj vychází. Je však výrazně vylepšený, mj. o rozsáhlé aktualizace OTA. Tak lze aktualizovat například adaptivní tempomat, ADAS, software elektromotoru a řízení baterie. Chystaný plně elektrický GSe-6 s největší pravděpodobností nabídku dále rozšíří.
Li Auto
Čínská automobilka rovněž nabízí OTA, avšak kód k FOTA dosud nerozluštila. Dálkově tak lze omlazovat ovládací rozhraní jejích elektromobilů. Software V1.4 z loňského podzimu touto cestou přinesl přes dvacet aktualizací a optimalizací, včetně zcela nových funkcí. Díky ní lze připojit iPad přes Bluetooth, zaznamenávat jízdní statistiky či používat nové rozhraní dotykového displeje. O dalších plánech výrobce v této oblasti však momentálně nic nevíme.
Lucid Motors
Jedna z nejmladších automobilek teprve před několika týdny zahájila sériovou produkci a se systémem OTA tento přímý konkurent Tesly samozřejmě počítá. Není přesně známo, čeho všeho se týká, ovšem sama automobilka v minulosti mluvila o systému DreamDrive ADAS, uživatelském rozhraní a zážitkových systémech. Lze ale důvodně předpokládat, že tím to u luxusního elektromobilu zdaleka nekončí.
Mercedes-Benz
Kromě právě rozjížděného systému předplatného na extra prvky výbavy lze u značky aktuálně každé tři měsíce očekávat aktualizaci OTA, ovšem týkající se zatím jen navigačních a zábavních funkcí. Tak to u značky funguje už od roku 2013. U elektromobilu EQS lze navíc dálkově aktivovat některé zvláštní režimy, například začátečnický či valet. Daimler však spolu s firmou NVIDIA již pracuje na zcela nové softwarové architektuře, která by měla všechno změnit. Ta by se měla představit v roce 2024.
Nio
Ambiciózní čínský výrobce, mířící do prémiových vod a aktuálně dobývající Evropu. Jako jeden z vůbec prvních zvládl technologii FOTA, čili zvládne aktualizovat firmware svých vozidel na dálku. Samozřejmě nechybí ani SOTA, týkající se především infotainmentu. Počínaje verzí palubního softwaru OS 2.8.0 z konce loňského roku se OTA týká všech modelů Nio.
Nissan
Člen aliance Renault-Nissan-Mitsubishi také nabízí SOTA aktualizace infozábavních systémů skrze datové nebo Wi-Fi připojení. Žádné informace o zavádění FOTA zatím nezveřejnil.
Polestar
Nová značka koncernu Volvo uvedla aktualizace OTA koncem roku 2020 u nového elektromobilu Polestar 2. Aktualizací už dorazilo několik a týkaly se nejen obligátního infotainmentu, ale i kamer, klimatizace či rádia. V dřívějších aktualizacích bylo zmiňováno i zlepšení dojezdu a postupné zvyšování rychlosti DC nabíjení.
Porsche
Zuffenhausen je zatím s OTA pozadu. Technologie sice u elektrického Taycanu funguje, avšak zatím se využívá jen pro menší softwarové záplaty. Pro větší aktualizace se stále musí do servisu, kde ji technici nainstalují skrze vlastní rychlou linku a po jejím nainstalování otestují všechny řídicí jednotky.
Rivian
Vítěz soutěže o první vyráběný elektrický pick-up. Rivian R1T už vyráží k zákazníkům a brzy jej bude následovat SUV R1S. Plný rozsah aktualizací OTA není zcela známý, ovšem je jasné, že se s nimi počítá jako s klíčovým prvkem a podle výrobce by se měly týkat všeho od jízdní dynamiky až po palubní hry na dotykové obrazovce. Průběžně vylepšován bude i asistent Driver+, kterému mají postupně přibývat i nové funkce.
Tesla
Nebyla první, přesto patří k průkopníkům. Aktualizace OTA nabídla v roce 2012 pro Model S, o pět let později pak tehdejší novinka Model 3 odstartovala nové časy s funkcí FOTA. V současné době jsou do OTA zapojeny všechna její provozovaná vozidla a dálkově se na Teslách řeší úplně vše, od průběžně přicházejících drobných záplat až po velké aktualizace několikrát ročně. Při nich se často značně změní funkcionalita auta, kolikrát bez předchozího upozornění majitelů. Dálkově se tu řeší například vylepšování dojezdu, Sentry mode či beta verze autonomního řízení FSD. Každopádně se model Tesly stal vzorem ostatním výrobcům, a to nikoliv pouze ohledně OTA.
Toyota
Stejně jako ostatní japonské značky, i Toyota nabízela jen vybrané možnosti OTA pro úzkou skupinu vozů. Jenže jako první obrátila a počátkem letošního roku ohlásila nový operační systém Arene, který umožní dálkovou instalaci nových funkcí a stane se platformou pro vývoj nového softwaru. I když je Toyota, stejně jako většina konkurentů, zhruba 3 až 4 roky pozadu ve vývoji plně funkčního OTA, přesto věří, že s Arene prorazí a stane se z ní licencovatelná platforma, která by měla konkurovat Tesle.
Volkswagen
Začal s OTA mezi posledními a zpočátku se mu moc nedařilo. I když měla být služba spuštěna již v době debutu ID.3, nestalo se tak a zákazníci několik měsíců dostávali své ID.3 a ID.4 se staršími verzemi softwaru. Teprve letos v březnu výrobce uvedl software ID.2.1, který OTA konečně umožnil. Vozy se staršími verzemi si pro něj musejí přijet do servisů, pak už by měla služba běžet. V červenci měla dorazit první aktualizace a v budoucnu by měly chodit pravidelně co 12 týdnů.
Volvo
Jakožto vlastník značky Polestar nabízí Volvo ve svém elektromobilu XC40 Recharge i chystaném C40 Recharge obdobné funkcionality. OTA tu tedy už běží normálně a vylepšuje i důležité provozní funkce včetně dojezdu a rychlosti stejnosměrného nabití.
Weltmeister (WM Motor)
Méně známá čínská automobilka se na OTA zaměřuje a všechny její elektromobily jej už používají. Vylepšují si touto cestou software i provozní vlastnosti a zpět odesílají data o používání a výkonech v silničním provozu k analytickým účelům.
XPeng
I tato značka z říše středu kráčí v šlépějích Tesly a prostřednictvím OTA letos v lednu uvolnila zatím nejrozsáhlejší aktualizaci ve své šestileté historii. Ta vylepšila důležité provozní funkce včetně parkovacího asistentu a zároveň přinesla autonomní řízení Navigation Guided Pilot (NGP).
Vyznate se aspon okrajove v tom, co pisete?
Oni vam to nevzdelani v oboru lidi budou verit a dale tyto "zarucene pravdive" zvesti sirit internetem.
Jj, a take jde pridavat nove chyby, menit vlastnosti k horsimu, snizovat vyuzitelnou kapacitu baterie, snizovat vykon motoru, zpomalovat nabijeni atd.
Tak doufejme, ze ve vsem budou ostatni automobilky od Tesly opisovat. ;-)