Rivian porazil GM, Ford i Teslu

1
Rivian porazil GM, Ford i Teslu
Fotografie: Rivian
  • Ambicióznímu startupu se podařilo zahájit sériovou výrobu
  • Předběhl tím veškerou konkurenci včetně největších hráčů
  • Rivian R1T se stává prvním produkčním elektrickým pick-upem

Rivian stál vždy tak trochu stranou. Až do roku 2018, tedy po devíti letech existence, o ní téměř nikdo nic nevěděl. Tehdy však na autosalonu v Los Angeles odhalila dva nečekaně vyspělé prototypy a spustila menší poprask. Elon Musk, který tou dobou už několik let hledal cestu ke stvoření vlastního elektrického pick-upu, náhle změnil rétoriku a po letech skic, studií a nezávazných slibů náhle oznámil postavení prototypu Cybertrucku v roce 2019, což se také stalo. I ostatní velcí hráči zvýšili úsilí a postupně se zrodil Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado, Hummer EV a další, zatím nepojmenované projekty. Veřejnost zareagovala nad očekávání a předběžné objednávky se začaly hrnout po statisících. Rozhořel se oficiálně nevyhlášený závod, kdo jako první spustí výrobu. Dnes už je rozhodnuto, prvním sériových elektrickým pick-upem je Rivian R1T.

První exemplář v barvě Rivian Blue sjel podle techcrunch.com z výrobní linky závodu Normal v Illinois v úterý 14. 9. ráno tamějšího času. Pro zakladatele a generálního ředitele RJ Scaringeho je to završení více než desetileté snahy. Během té doby stačil víceméně v utajení založit novou automobilku Mainstream Motors (2009), o dva roky později ji přejmenovat na Rivian a vyvinout první dva elektrické modely; kromě zmíněného pick-upu ještě SUV Rivian R1S. A také získat významného zákazníka – Amazon si u společnosti objednal sto tisíc elektrických dodávek, na nichž se pracuje s vysokou mírou priority souběžně s ostatními modely. V roce 2018, kdy se Rivian představil světu, zaměstnával 600 lidí, dnes jich je osm tisíc. Investoři si u pana Scaringeho podávali dveře a jen od roku 2019 společnost získala 10,5 miliardy dolarů (225 miliard korun). Společnost rozšířila továrnu v Normalu, postavila pobočky v Palo Altu (Kalifornie) a Plymouthu (Michigan) plus otevřela kancelář ve Velké Británii. V současné době hledá místo pro druhou továrnu.

Ačkoliv byla výroba pick-upu R1T minimálně dvakrát odložena, kvůli koronaviru a čipové krizi, zkraje léta společnost napsala zákazníkům, že dodávky čipů pro R1T začnou v září a SUV R1S bude brzy následovat. Úvodní provedení Launch Edition je vybaveno velkou, 135kWh baterií, označovanou jako large pack. S ní Rivian nedávno získal oficiální hodnoty dojezdu podle EPA (americká obdoba WLTP) 314 mil (505 km) pro pick-up a 316 mil (508 km) pro SUV. To je více než původně slibovaných 300 mil, zároveň je to další výzva pro Ford F-150 Lightning, který dosud oficiální hodnoty EPA nezískal. Výroba každopádně už běží a brzy se dočkají první zákazníci.