Rivian minulý měsíc oficiálně oznámil, že hledá lokalitu pro další výrobní závod elektrických vozidel. Jenže v té současné ve státě Illinois se zatím ještě nerozběhla výroba očekávaného superpick-upu Rivian R1T a navíc továrna v posledních dnech oznámila odložení jejího spuštění. Spustilo to vlnu spekulací, že Rivian podcenil průzkum trhu a narychlo dohání nedostatečné výrobní kapacity. Jenže mezi komentátory se překvapivě objevil i Elon Musk, jehož vlastnímu Cybertrucku se chystá Rivian konkurovat a v plnění slibovaných termínů se mu daří podobně nevalně. Rivianu však udělil zjevně dobře míněnou radu, aby se nejdřív věnoval zajištění ekonomicky udržitelného provozu ve své zatím jediné fabrice: „Doporučil bych, aby nejdříve řádně rozjeli produkci v prvním závodě. Je šíleně těžké dosáhnout sériové výroby za dostupné jednotkové náklady.“
Toto doporučení přišlo poté, co média zveřejnila záměry Rivianu umístit druhou montovnu pod názvem „Project Tera“ u texaského města Fort Worth, jednoho z nejrychleji rostoucích amerických sídel, kde sídlí mj. společnosti American Airlines či Bell Textron (výrobce vrtulníků) a je zde i čtvrté nejrušnější letiště světa Dallas/Fort Worth International Airport. Montovna by měla do roku 2027 vytvořit nejméně 7 500 pracovních míst a chrlit zhruba 200 000 aut ročně. Nicméně lokalita ještě není podle electrek.co vybrána definitivně, společnost čeká na případné štědřejší pobídky, než je 440 milionů dolarů (9,5 miliardy korun), které údajně nabídl Fort Worth proti slibu investovat až pět miliard dolarů (108 miliard Kč).
Komentář redakce
Zdá se, že by se Rivian mohl (a měl) poučit z předchozích zdarů a nezdarů Tesly. Zatím je na dobré cestě, z níž lze snadno zabloudit, jak nedávno předvedl Lordstown a Nikola. Ještě by mohl stihnout zahájení dodávek letos a dokonce předběhnout Teslu s jejím Cybertruckem. S financováním zjevně problémy nemá, takže teď už jen neudělat žádnou zásadní chybu. Nejdříve rozběhnout výrobu v jedné továrně, ekonomicky ji ověřit a pak teprve budovat druhou. A především se soustředit na co nejrychlejší dodání již před lety slíbených aut. A mohl by z toho být úspěch, doba pro podobné zázraky nemůže být lepší, než je právě teď.