Rivian R1T jako zatím jediný z ohlášených elektrických pick-upů už reálně jezdí po silnicích, v době reportáže jich vzniklo už kolem tří tisíc. Tesla svůj stále odkládaný Cybertruck dosud neuvedla a navíc budou mít podle aktuálních zpráv smůlu evropští zájemci; na starém kontinentu se nakonec prodávat nebude, i když se tu dal dlouho normálně zarezervovat. Zato Rivian své plány na obsazení evropského trhu zatím nezrušil a podle všeho je zahájení prodeje otázkou měsíců. K debutujícímu pick-upu se navíc zanedlouho přidá SUV Rivian R1S se shodným technickým základem, avšak mírně zkráceným rozvorem, které evropské zájemce zřejmě osloví více. Už proto, že bude sedmimístné a nabídne obří zavazadelník. Při délce srovnatelné s Mercedesem GLS není divu.
Projeli jsme první elektrický pick-up Rivian R1T – První jízdní dojmy
Stejně jako konkurenti, otevřel i Rivian prodej s vrcholnou verzí, v tomto případě čtyřmotorovou. Tu v roce 2024 doplní skromnější dvoumotorová s delším dojezdem. Na výběr budou celkem tři kapacity baterie – 105, 135 a neuvěřitelných 185 kWh. Počítá se rovněž s možností prodloužit dojezd přídavnou baterií na korbě, kterou bude navíc možné v případě potíží dobít dalším Rivianem. Dojezd pak předběžně dosahuje zhruba 400, 500 nebo 650 km. Největší baterie se zatím nedodává, všechna vyrobená vozidla mají tu prostřední s využitelnou kapacitou kolem 120 kWh.
Krása jednoduchosti aneb jednoduše krásné
Na první pohled je Rivian R1T vlastně docela obyčejný pick-up, dokonce ani ne tak velký jako třeba mastodonti kalibru Toyoty Tundra či Fordu F-350. Kouká na svět nezvykle svislýma očima a není na něm ani zdaleka tolik chromových parádiček jako na běžném benzinovém šesti či osmiválci s korbou. Základní tvary jsou docela střízlivé a nenechají nikoho na pochybách, že tento stroj se nad své spalovací předchůdce vyvyšovat nebude. Aspoň tedy ne, pokud jde o přístup k práci, k terénu a k posádce. Při jízdě je pak samozřejmě jakémukoliv rovnostářství konec, ale o tom později.
Evropskýma očima těžko posuzovat krásu amerického pick-upu; kdo jich denně nepotkává desítky, těžko si pro ně vytvoří estetická měřítka. Kdybychom to ale měli přeci jen zkusit, začneme u detailů. A ty se povedly. Počínaje originální přídí, která povýšila jednoduchost na umění a podařilo se jí odlišit od davu velmi decentními, až minimalistickými prostředky. Atrofie klasické masky do nenápadného úzkého proužku jako by byla tou nejpřirozenější věcí na světě a protáhnout vodorovný světelný pás až do boků, kde zároveň plní funkci povinné boční pozičky, je zde jakoby samozřejmostí. Opačný konec se rovněž odlišil svým průběžným světelným pásem, jinak tu ale nebylo moc co vymýšlet.
Stejně jako na zbytku auta, které je navýsost klasicky tvarované a hlásí se mezi ostatní moderní pick-upy, lhostejno s jakým pohonem. Estéti ocení, že každý detail ladí s celkovým stylem jak tvarem, tak barvou. Dokonce i boky, které jindy bývají výkladní skříní obřích nápisů a humpoláckých detailů, zde působí čistě. Dokonce natolik čistě, že je neruší ani dveřní kliky. Ty jsou totiž v základním stavu zapuštěné do karoserie. Což, mimo jiné, znamená, že si o ně nemusíte ušpinit ruku ani poté, co elektrický mastodont prokrtkoval hlubokým bahnem a je ušpiněný k nepoznání.
Jenže na originální detaily se přesto nezapomnělo. V první řadě se hlásí praktická průchozí schránka za zadními bočními dveřmi se separátním víkem na obou stranách auta. Pak tu máme na pracovní pick-up nezvykle filigránská kola a za nimi pozoruhodně velké kotouče s masivními třmeny, které naznačují, že tady nepůjde jen o práci. A v neposlední řadě se vracíme k přídi, kterou jsme už jednou zrakem přelétli. Napodruhé si všímáme, co všechno zdánlivě čisté tvary skrývají. A kde všude našly místo malé LED světlomety. Je jich tu více než dost, přesto ladí s decentním celkem. Je vidět, že akvizice designéra Jeffa Hammouda, který dříve pracoval pro FCA a má na kontě například Jeep Grand Cherokee či Chrysler 200, se vyplatila.
Jako na návštěvě u architekta
Uvnitř se však stavidla fantazie otevřela. Atmosféra v salónu je originální, určená ozvláštněním téměř každého místa nějakým původním nápadem či parádičkou, aniž by to ovšem opustilo klasické, předvídatelné tvary a meze dobrého vkusu. Nejdřív si samozřejmě všímáme sedadel, která poutají pozornost svým retroprošíváním a kontrastními kovovými lištami svítícími mezi oběma částmi horizontálně dělených opěradel. Je to zbytečné, ale působivé. A to platí i o spoustě dalších kudrlinek. Třeba o dřevěné palubní desce, jakoby plující prostorem v rámu z lesklých lišt a čalounění. Nebo o elegantní mističce na nabíjení mobilů před loketní opěrkou.
A protože kreativity byl zjevně nadbytek na straně designéra i výrobce, nacházíme po interiéru další a další vtipné detaily, za něž by se nemuseli stydět ani v Mladé Boleslavi se svým programem levných, ale praktických pomocníků Simply Clever. Zde tedy nacházíme zboku v dveřním panelu také prohlubeň. Avšak vytahujeme z ní nikoliv deštník, ale... baterku. Pěknou, elegantní, samozřejmě s logem Rivian. A napájenou jedním elektrickým článkem stejného typu, jaké jsou v trakční baterii. Těch je tak v celém autě přesně 7 777. Kolikpak asi bude stát taková lucernička na eBay? Tím to ale nekončí. V interiéru se našlo místo pro nezvyklé odkládací prostory. Jeden z nich nacházíme pod zadním sedákem poté, co jej vyklopíme vpřed. Těžko si představit lepší místo na pašování.
Pod loketní opěrkou se zase decentně skrývá Bluetooth reproduktor, který lze jednoduše vyjmout a vzít s sebou na party mimo vozidlo. Aby té praktičnosti nebylo málo, tak hrající kostka, která se v autě samočinně nabíjí, obsahuje nejen světlo, ale i USB-C k nabíjení mobilu. Svítit si ale můžete i LED světly ve vnějších zrcátkách osvětlujícími prostor kolem auta. Dále tu máme hned několik elektrických zásuvek, na korbě pak pro jistotu rovnou dvě. A kromě nich ještě otvor, který se po chvíli zkoumání ukáže být výstupem integrovaného kompresoru, schopným třeba dofouknout kola či naplnit plovací matraci. A kde se tu vzal kompresor? Rivian R1T má přeci vzduchové pérování...
Připraven na všechno
Zajímavé kousky ale nacházíme i mezi příslušenstvím. Například zmíněný úložný tunel mezi kabinou a ložnou plochou lze vyplnit příplatkovou výsuvnou kuchyňkou. A není to jen tak nějaká nouzová plotýnka; výklopnou desku se dvěma indukčními vařiči doplňuje druhá deska obsahující pořádný, vyjímatelný dřez. Samozřejmě nechybí ani paleta kempinkových doplňků v čele se stanem, který se rozloží na korbě. Volit bude možné mezi koly o rozměrech 20 až 22 palců, včetně speciálních terénních dvacítek s patřičnými pneumatikami Pirelli.
Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho, povšimněme si ale úložných prostor. Podobně jako u Fordu F-150, ani zde nechybí velký „frunk“, dokonce s elektricky otevíraným víkem a zásuvkou na vysoké napětí. Dále zadní výklopná čelnice, kterou lze sklopit i do svislé polohy a z ní výklopnými schůdky usnadnit výstup na korbu. Stejnou funkci má ostatně pochozí plocha ve vyklopeném víku výše zmíněné průběžné schránky. Pod ní se navíc ještě skrývá lékárnička, případně si na ni lze sednout. A když si už už myslíte, že je to všechno, napadne vás, kde má vlastně tento stroj určený hlavně do terénu rezervu. A když ji najdete pod výklopným dnem korby, navíc ve schráně s odtokovými otvory, asi už je těch nápadů přeci jen dost.
Pojďme se tedy posadit dovnitř. Už podruhé jsme se během našeho amerického turné po tamějších elektrických zázracích podivili, jak pěkné interiéry umějí za mořem stavět, když chtějí. A tady chtěli hodně. Těžko srovnávat s vypiplaným Lucidem, který je přeci jen z jiného světa i cenové hladiny, ale jakýkoliv jiný pick-up, včetně všech dosud známých elektrických konkurentů, vedle této kreace vypadá jako laciná ubytovna. A přitom se tu nehýřilo drahými surovinami. Naopak, interiér je dokonce veganský, takže místo kůže umělá napodobenina, na stropě tkanina, zdařile imitující alkantaru a jinde plasty, vesměs nadprůměrné kvality. Třešničkou na dortu je ovšem dřevo. To je pochopitelně pravé a dává místu pro posádku punc stylového obýváku.
Jako v osobním autě
Po usednutí za volant se příjemné pocity umocňují. Když bereme pick-up takový, jaký má být, tedy jako pracovní stroj do nepohody, nacházíme v Rivianu skutečně nevšední pohodlí. Ovšem nikoliv okázalé; rozhodně se nedá říct, že by vám bylo do podobného interiéru žinantní nastoupit třeba v pracovním oblečení. Nehledě na to, že použité materiály jsou nejen pěkné, ale zjevně i dobře očistitelné. Absence klasické kůže vůbec nenarušuje vnímanou kvalitu, dost pomáhá i nadprůměrné zpracování. Atmosféru skvěle doplňuje pravé dřevo, kterého byla použita spousta v různých barevných kombinacích. Myslelo se i na život na palubě, takže nechybí spousta schránek, poliček a šuplíků.
Tímto autem se bude hodně jezdit na výlety a zřejmě i za hranice všedních dnů, proto přijde vhod obří panoramatické střešní okno, kterým si lze prohlížet přírodu ze všech stran. Bohužel jej však nelze ani otevřít, ani zaclonit či zakrýt. Je částečně zatmavené, takže to tolik nevadí, avšak trochu to snižuje jeho užitečnost. Opravdu silné sluníčko dokáže občas prosvítit i determálními skly. Zde inspirace Teslou, která to má podobně, bohužel nebyla k lepšímu.
A zpět do 21. století
Digitalizace samozřejmě postoupila, takže i zde došlo na dva velké displeje. Před řidičem se zobrazují provozně relevantní údaje jako rychlost, nabití baterie atd., ovšem také animace spojené s autonomní jízdou. Nechybí samozřejmě ani navigační mapa a celé to svou čistou a strohou grafikou dost připomíná Teslu. Působí to esteticky, přehledně, intuitivně a usnadňuje to život i těm, kdo dosud používali analogovou klasiku. Druhý, širokoúhlý displej pak obstarává vše ostatní a velkou pochvalu posíláme za jeho umístění v palubní desce. Možná se tím trochu vzdálil ose řidičova pohledu, ale rozhodně silně prospěl estetice oproti různým volně stojícím kreaturám. Bohužel se nedostalo na head-up displej, avšak ten opět nenajdete ani v Tesle, takže vzájemné skóre se tím nemění.
Dotykové ovládání znovu nezapře inspiraci u Tesly, jak dolní lištou na základní obrazovce, na níž se přepínají základní funkce, tak ovládací logikou klimatizace se spínáním jednotlivých výdechů poklepem na příslušný obrázek na displeji. Tady můžeme zdroj inspirace jedině pochválit, zejména když je doplněn rychlými reakcemi systému, jemným rozlišením displeje a decentní, pohlednou grafikou bez zbytečných kudrlinek. Nechybějí samozřejmě bohatá multimédia, kamery, včetně panoramatického pohledu (další bod proti Tesle), včetně terénu. Ostatně o softwaru a funkcích infozábavaního systému Rivian chystáme samostatný článek, rovněž s videem.
O akustickou pohodu se stará soundsystém Meridian, uši klientů jsou tedy v těch nejlepších rukách. Tento tradiční výrobce, který je mj. exkluzivním dodavatelem Jaguaru, má totiž s audiem bohaté zkušenosti a drží i některá světová prvenství. Uvedl na trh mimo jiné úplně první aktivní reproduktory či zvukový procesor digital surround. Kabinu Rivianu vyplňuje celkem 19 reproduktorů napájených 1 200W zesilovačem. Jeden z nich lze, jak jsme už zmínili, vytáhnout ze středové konzoly, kde se trvale nabíjí, a vzít jej mimo kabinu. V budoucnosti, po aktualizaci softwaru, bude spárovaný s vozidlem, aktuálně jej lze spojit s externím Bluetooth zařízením, třeba telefonem. Na hlučnou párty uprostřed tiché přírody si lze jen těžko představit lepší nástroj.
Zatímco o královském dostatku místa a pohodlí vpředu není třeba pochybovat, tady se myslelo i na pohodlí ve druhé řadě. I tam je totiž prostoru dost, což v pick-upech není zdaleka vždy samozřejmostí, a rovněž sklon lavice i prostor pro kolena a hlavu umožňuje trávit vzadu dlouhou cestu bez ústrků i dospělému. A zároveň zde nenastává směrem dozadu prudký pokles kvality použitých materiálů, jak je zvykem u řady, tentokrát i evropských výrobců. Nechybí ani čtyřzónová klimatizace. Zde zkrátka nejsou cestující ve druhé řadě považováni za občany druhé kategorie, jakkoliv chápeme, jaké důvody k tomu přístupu obyčejně vedou. Máme-li ovšem srovnávat s Teslou, tak právě v těchto chvílích je odstup na Muskovy automobily největší.
První skutečné quattro na světě
V tomto případě je to nejzajímavější ale skryto uvnitř auta. První sériově vyráběné auto na světě se čtyřmi elektromotory (Rimac Nevera zatím na silnice oficiálně nevyjel) totiž nabízí 842 koní (podle americké normy 835 hp) a stovku z klidu zvládne za tři sekundy. Mezi samozřejmosti tu patří nezávislé zavěšení všech kol, standardní vzduchové pérování s proměnnou světlou výškou a vyčerpávající terénní výbava. A také celkem tři různé baterie s dostatečnou kapacitou na transkontinentální výlety, případně dlouhou plnou autonomii mimo civilizaci. Kromě jiného utáhne pick-up přívěs o hmotnosti 5 tun, SUV na tom s tažnou kapacitou bude trochu hůře, ale 3,5 tuny rozhodně neurazí.
Dotek inspirace nacházíme už při otevírání nabíjecího portu. K tomu stačí prstem přejet vedlejší plastovou plošku a elektricky se povysune a otočí. Zde je ovšem třeba, na rozdíl od Lucidu, ještě odklopit krytku, aspoň tedy na DC kontaktech. Pod dvířky se skrývá klasický konektor CCS1 Combo, evropské kusy pak samozřejmě dostanou CCS2. Nabíjecí rychlost dosahuje 200 kW, po softwarové aktualizaci rychlost povyroste na skvělých 300 kW, i když má vůz jen 400V architekturu. Střídavé nabíjení dosahuje nejvyššího příkonu 11 kW, což znamená, že nabíjení největší baterie si vyžádá více než 16 hodin. Bez šťávy byste v USA neměli zůstat ani mimo silnice, protože Rivian staví síť 600 proprietárních off-roadových nabíječek o výkonu 200 až 300 kW. Ty budou mít platící členové klubu zdarma.
To je ale zatím hudba blízké budoucnosti, žádná terénní DC stanice s logem Rivianu totiž dosud nestojí. Podle slibu automobilky by všechny měly fungovat do konce roku 2023, takže uvidíme. V tuto chvíli to každopádně vypadá jako velice ambiciózní plán. Rivian už ale staví AC stanice rovněž na místech, kam by se mohlo jezdit za dobrodružstvím. První už vyrostly například v národním parku Yosemite. Každopádně s hledáním nabíječek pomáhá navigace, která pochopitelně umí navrhnout cestu včetně nabíjecích přestávek, zatím u nabíječek třetích stran. Až bude dostupná vlastní Adventure network samozřejmě vás dovede i tam.
Za volantem jako doma
Bohužel, Rivian nepovoluje novinářům točit se během jízdy, ani nechávat se točit druhou osobou, takže o naší jízdě toho ve videu moc neuvidíte. Těžké a dobře odpérované auto na vysokoprofilových pneumatikách se chová i na rozbitých losangeleských silnicích komfortně. Hned dalším vjemem po startu zkušební jízdy byla, podobně jako u Lucidu, hlučnost motorů. Jsou slyšet vskutku pronikavě, ač zvuk sám o sobě nepříjemný není. Trochu to připomíná Audi e-tron v tempu kolem 50 km/h, ale ještě přiléhavější je přirovnání k cestě v tramvaji. To jsme použili už u Lucidu, ale ono je opravdu nejvýstižnější.
Test dynamiky se vzhledem k hustému okolnímu provozu musel poněkud omezit, avšak přesto pružné akcelerace ohromily. Není ostatně divu, vzhledem k hmotnosti auta jsou skutečně impozantní a my můžeme budoucím zákazníkům jen přát, aby si Rivian ušetřil velkou ostudu, jakou si utrhla Tesla s mizernou životností hnacích poloos. Zejména ti, kteří se rádi a často opájeli jejími dělovými akceleracemi, je měnili jak na běžícím pásu. Jenže Rivian na to šel trochu chytřeji; zatímco Tesla ve jménu maximálního efektu pustí na kola okamžitě veškerou sílu a řidič se může znovu a znovu bavit hlavami posádky zaraženými do opěrek, velký pick-up nástup výkonu přeci jen malinko obrousil. Pak už je ale let samozřejmě také nespoutaný.
Vůz je také, vzhledem ke svým mamutím dimenzím, překvapivě dobře ovladatelný, na čemž mají samozřejmě zásluhu i zmíněné čtyři motory. Každé kolo má totiž k dispozici svůj vlastní a ten tak může neomezeně aktivně pomáhat se stáčením auta do oblouku, případně s vyprošťováním ze situací, kdy vůz visí třeba jen za dvě kola. Není třeba žádných elektronických závěrů diferenciálů, auto prostě pošle výkon na kolo, které to právě potřebuje. Jak prosté. A dalším dojmem je skvělé utlumení jízdních ruchů. Ani to není zdaleka samozřejmostí, tady je ale jízda natolik komfortní, že Rivian rádi použijete i na hodně daleké cestování.
Další kapitolou je autonomie. Tu zatím Rivian nenabízí, avšak je na ni hardwarově plně připraven a v současné době intenzivně dokončuje její vývoj. Aktuálně nabízí jen asistenty úrovně dvě, tedy samočinné vedení v pruhu a adaptivní tempomat. To se však bude časem měnit a Rivian by zanedlouho měl zvládat plně samočinné řízení. Ovládání usnadňuje celá řada asistentů a pomocníků. Jedním z nich je jednopedálové ovládání, které díky brzdící síle čtyř motorů umí v případě potřeby zpomalovat skutečně impozantně. Rekuperaci lze nastavit ve dvou stupních, přičemž ten silnější je možná až přehnaný. Žádné jemnější nastavení tu bohužel není, stejně jako absentují pádla pod volantem. Dvě úrovně jsou na výběr rovněž u tuhosti pérování, přičemž sportovní setup je tužší o pořádný kus. Ovladatelnosti to jde náramně k duhu, jízdnímu komfortu pochopitelně už méně.
Haupttrefa hned napoprvé
Rivian velice mile překvapil, málokdo by řekl, že lze takto skvělé auto postavit hned napoprvé. Kvalita interiéru i jízdy je taková, že se může směle měřit s evropskou školou a my se velice těšíme, až první Riviany rozvíří prach starého kontinentu. Nabízejí obrovskou baterii s rychlým nabíjením, dlouhý dojezd, znamenité jízdní vlastnosti i plnotučný výkon 842 koní. Potěší také celou řadou chytrých detailů, například zmíněnou kuchyňkou či Bluetooth reproduktorem. A hlavně je celý koncept i jeho provedení zjevně dobře promyšlené. Snad si začínající favorit nepokazí pozici příliš mnoha dětskými nemocemi.
Evropské ceny zatím neznáme, napovědět nám může přepočet z ceny v dolarech, který vychází v případě startovní ceny na nějakých 1,7 milionu korun bez daně. S daní tedy půjde zhruba o dva miliony Kč. A jestli pokukujete po SUV, tak se připravte na částky vyšší zhruba o 200 000 korun. Jenže, pokud se dnes rozhodnete, budete docela dlouho čekat. Zájem totiž výrazně převyšuje poptávku. Když si vůz objednáte dnes, přijdete na řadu nejdříve koncem roku 2023. Navíc je aktuálně k mání jediná verze se střední baterií a čtyřmi motory. Na prodejní debut citelně levnější, dvoumotorovou s menší baterií, si počkáme ještě dva roky, takže je otázkou, jestli se k zákazníkům vůbec dostane ještě v první polovině aktuální dekády. Výroba v illinoiském Normalu, v bývalé továrně Mitsubishi, ostatně dosud zdaleka neběží na 100 %. Jako každá nová automobilka.
Technické parametry Rivian R1T Quad Motor Large Pack
Kompletní specifikaceKonstrukce | 5 514 × 2 078 × 1 923 mm, 3 100 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 623 kW, 848 koní, točivý moment: 1 231 Nm |
Baterie | 135 kWh (128,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | ? |
Cena od | 2 000 000 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz