Přímo na americké půdě, konkrétně v kalifornském Los Angeles, jsme si naživo vyzkoušeli Rivian R1T, tedy první elektrický pick-up na světě. O tom už jsme vám přinesli podrobný článek, dnes se ale budeme věnovat speciálně infotainmentu. Ten totiž rozhodně stojí za pozornost.
Infotainment v Rivianu připomíná Teslu
Rivian se hodně učil u Tesly, a to zdaleka nejen ohledně samotné konstrukce; šéf Rivianu Robert Scaringe sice jako jeden z mála v oboru neprošel Teslou (jako třeba zakladatel konkurenčního Lucidu Peter Rawlinson, který čtyři roky působil na pozici šéfa vývoje Muskovy automobilky), ovšem svého času měli s Elonem Muskem kolegiální vztah a Musk dokonce Rivianu do začátku radil. Pak ale otočil a podal loni na Rivian žalobu kvůli údajnému kopírování nápadů a krádeži technologií. Pravdou také je, že Rivian vyhrál nevypsaný souboj o uvedení prvního elektrického pick-upu, který právě Musk spustil představením a pak věčným odkládáním Cybertrucku. Rivian už svůj R1T dodává zákazníkům, Cybertruck bude hotov nejdříve napřesrok.
Test Za volantem Rivianu R1T. Čtyři motory dokáží téměř cokoliv – První jízdní dojmy
Že Tesla udává tón, Rivian celkem nepokrytě přiznává i v interiéru. Základní rozložení displejů, které tu podle aktuální módy slouží za hlavní ovládací a kontrolní prostředky, je totiž Teslám hodně podobné. Inspiraci lze vysledovat i v ergonomii, rozložení ovládacích prvků a designu, což je koneckonců dobře, protože Tesla v tomto ohledu patří k jednoznačné špičce, Rivian si tedy našel dobrý vzor. Teď už to jen vysvětlit americkým soudům.
Kontrolní horizontální displej pod volantem suplující přístrojový štít nabízí čistou, nepřeplácanou grafiku, která zobrazuje skutečně jen to nejnutnější ohledně jízdy. Vlevo navigační okno, pak plynulý přechod a třírozměrné autíčko indikující aktuální stav (ať už při parkování, nebo během jízdy). Při pohybu ukazuje i okolní auta, lidi a překážky, jinými slovy vše, co senzory, kamery a radar (který konkurenční Tesla přestala používat) vlastně detekují. Vpravo pak jednoduché černé znaky ukazující buď aktuální rychlost, nebo polohu voliče směru. Nakonec dojezd, ukazatel výkonu k dispozici a několik dalších detailů. Nic, v čem by se kdokoliv zvyklý na moderní dobu dotykovou nevyznal na první pohled.
Ani zde nenajdeme jediné zbytečné tlačítko, veškerá kontrola byla svěřena dotykovému rozhraní. Týká se to i věcí, které jsou pro člověka důvěrně neobeznámeného s teslovským světem docela překvapivé. Přes displej totiž měníte například i polohu volantu, ovšem s využitím dvou rolerů přímo na jeho ramenou, které mimochodem Teslu rovněž hodně připomínají. Podobné je to třeba i se zpětnými zrcátky, což je ovšem jedno z několika míst, kdy snaha ušetřit výrobní náklady a zalíbit se čínským klientům poněkud přesáhla hranice každodenní praktičnosti. Ale na to si zřejmě budeme muset prostě zvykat. Naštěstí se tato nastavení ukládají do Rivian profilu, takže je zřejmě nastavíte jednou a dost. Kdo se ale nechce či neumí s žádnými profily zdržovat, čekají jej velké změny.
Pokud jsme mohli u digitálního přístrojového štítu ještě pochybovat, tak hlavní displej kopíruje Teslu už zcela nepokrytě. Svědčí o tom už rozložení hlavních virtuálních přepínačů na spodní hraně, jimiž lze přepínat mezi jednotlivými oblastmi kontroly (slovo podmenu nám v tomto případě nějak nejde na mysl). Už s grafickou podobou ovládání ventilace si konstruktéři vyhráli, což je oblast, kde se blýská i Tesla. Jenže u Rivianu našli nevtíravý a zároveň vtipný způsob, jak svému klientovi nenápadně zasouvat identitu značky hlouběji a hlouběji do podvědomí. Konkrétně spínaní jednotlivých výdechů ventilace se děje skrz piktogramy připomínající charakteristická čelní světla Rivianu. Zároveň potažením za ikonku lze měnit směr proudění, takže také zde jsou servomotory (a potenciální zdroj poruchu) i tam, kde by podle nás být vlastně ani nemusely. Jenže Tesla už prostě klientelu navykla, že je to normální. Nechybí ani ventilace sedadel.
Navigace od samého počátku nabízí přehledné rozhraní plánování dlouhých cest i s přesně rozvrženými nabíjecími zastávkami. Rivian buduje vlastní nabíjecí sít Adventure network, která by měla do roku 2023 nabídnout 600 proprietárních nabíjecích stanic napříč Amerikou (mimochodem i za toto jej Elon Musk žaluje kvůli údajnému okopírování nápadu), v tuto chvíli však zatím bohužel nefunguje ani jediná. Proto navigace v tuto chvíli zobrazuje jen navigace jiných poskytovatelů, což se samozřejmě bude časem měnit. V tuto chvíli však Rivian už provozuje pomalé cílové nabíječky (obdobu teslovských Destination chargerů) na místech, kam se s terénním autem bude jezdit na výlet, tedy do národních parků a jiných atraktivních lokalit. Stojí například už v národním parku Yosemite. A tady musíme opakovat, že vše funguje rychle a hladce a opět se to silně podobá Tesle, včetně grafiky.
Bohužel, inspirace z tohoto směru šla tak daleko, že ani zde nejde pracovat s mezizastávkami, což je funkce, kterou Tesla zavedla teprve nedávno a nepochybujeme, že ani zde to nebude trvat dlouho. Možná, že měl Musk s tím kopírováním tak trochu pravdu... Naštěstí má Rivian dálkové aktualizace (OTA) naprosto všeho, opět podobně jako Tesla, takže majitelům stačí počkat, až to v centrále dokončí a rozešlou. O zábavu na cestách se stará podle dnešních pořádků celá řada streamovacích služeb, a to jak s videem, tak i audiem. Nechybí Spotify a TuneIn Radio, naopak bohužel nedošlo na integraci Apple CarPlay a Android Auto.
Na efektně vyvedené stránce s provozními parametry si můžete nastavovat výšku vzduchového pérování, míru rekuperace (pádla pod volantem se stejnou funkcí bohužel chybějí) a nastavení všeho možného i nemožného. Z tohoto místa lze otevřít/zavřít i elektricky ovládaný kryt „frunku“, otevřít kryty úložného tunelu za zadními sedadly (ten může ukrývat buď zavazadla, nebo různá příslušenství včetně kompletně vybavené kuchyně, viz druhé video s jízdními dojmy) a také čelnici korby. Zde lze pod separátní záložkou nastavovat i osvětlení plus vše kolem nabíjení, včetně otvírání dvířek portu či limitu nabití a spínače vysokonapěťových zásuvek (jsme v Americe, takže na 120 V). Nechybějí ani jízdní módy s indikovaným dojezdem. Nakonec lze zobrazit i veškeré údaje o autě včetně konfigurace, výrobního čísla a verze softwaru.
Nechybí ani záložka s videi dohlížecího systému (zde ani snad netřeba zdůrazňovat, kdo byl inspirací) při narušení vozu či aktivaci pohybového senzoru. Na stejném místě lze ovládat i kamery, které zabírají celý prostor kolem vozidla (to naopak Tesla stále neumí). A nakonec on-line návod k použití vozu. Vpravo nahoře se potom skrývají ikonky s volbou internetového připojení (včetně Wi-Fi) a Bluetooth. Separátní ikonku dostalo i počasí. Vlevo nahoře se decentně krčí ovladače profilů, garážových vrat a tak dále.
Celé to ovládání působí čistě, vkusně, velmi intuitivně a bleskově to reaguje. V tomto ohledu si celý systém zaslouží pouze to nejvyšší uznání.
Technické parametry Rivian R1T Quad Motor Large Pack
Kompletní specifikaceKonstrukce | 5 514 × 2 078 × 1 923 mm, 3 100 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 623 kW, 848 koní, točivý moment: 1 231 Nm |
Baterie | 135 kWh (128,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | ? |
Cena od | 2 000 000 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz