Prakticky jakýkoliv věrohodný projekt stavby elektromobilu se ihned setká se zájmem natěšených investorů a z řady zakladatelů nových značek se stali dolaroví miliardáři ještě předtím, než vyrobili první auto. Tržní kapitalizaci totiž neurčuje objem výroby, ale výhled na budoucí růst. Tento trend samozřejmě nastartovala Tesla, jejíž aktuální tržní hodnota přesáhla bilion dolarů (1,059 bilionu USD/23,838 bilionu Kč, tedy zhruba patnáctinásobek ročního rozpočtu ČR), nemající ani zdaleka nic společného se skutečnou hodnotou jejích aktiv. Také se stala s gigantickým náskokem nejhodnotnější automobilkou světa a její šéf Elon Musk zároveň nejbohatším člověkem planety.
Takže se není co divit, že automobilky s řádově většími prodeji i výrobními kapacitami se v žebříčku propadají. Drží se zatím jen Toyota, aktuálně na druhém místě a s rostoucí hodnotou (v současné době 262 miliard USD/5,9 bilionu Kč), ovšem donedávna neochvějně třetí Volkswagen o svou bronzovou pozici přišel. Postaral se o to Rivian, který za jediný den vystřelil o 15,6 % a nynější kapitalizací ve výši 151,95 miliard USD/3,42 bilionu Kč přeletěl jak Volkswagen (137,88 miliard USD/3,1 bilionu Kč), tak BYD v těsném závěsu (133,13 miliard USD/2,997 bilionu Kč). K nástupu se zřejmě chystá i Lucid, aktuálně na osmém místě s 88,83 miliardami USD/2 biliony Kč, protože sedmý GM má hodnotu vyšší jen o „kousek“ (90,9 miliard USD/2,05 bilionu Kč).
Současný trend, nafukující investiční bubliny do rekordních velikostí, bude podle insideevs.com zřejmě pokračovat, protože máloco je dnes tak slibnou příležitostí ke zhodnocení peněz jako rostoucí výrobce elektrických aut. Že to nepovede v dlouhodobém horizontu k ničemu dobrému, není třeba zdůrazňovat. Podle vývoje se navíc zdá, že tradiční automobilky, zaměstnávající statisíce lidí, se budou nadále rychle propadat. A jejich akcionáři to nechtějí chápat, o čemž svědčí mj. houpající se židle pod jedním z mála manažerů v oboru, který docenil míru nebezpečí, tedy Herbertem Diessem. Toho chtějí ostatní manažeři odvolat, právě kvůli jeho tlaku na rychlé zavedení elektromobility a především zeštíhlování Volkswagenu.