Na konferenci s 200 nejvyššími manažery Volkswagenu, kde se řešil co nejrychlejší a nejúspěšnější přechod na elektromobilitu, přizval podle handelsblatt.com Herbert Diess nečekaného hosta. K problematice se prostřednictvím telekonference vyjádřil i Diessův osobní přítel Elon Musk. Koncern, jehož součástí je i Škoda Auto, totiž bojuje o budoucnost, v níž zřejmě nebude místo pro automobilky starého ražení. Tedy se zbytnělým a nepružným manažerským aparátem a vysokými náklady. A šéf vysoce úspěšné Tesly je brán za vzor. Jeho automobilka totiž nejenže rychle roste a její plány ovládnout světový trh s automobily už dnes nikdo nebere na lehkou váhu, ale prokazuje i mimořádnou pružnost při řešení problémů. Aktuální čipové krizi se Američané například přizpůsobili během pouhých dvou až tří týdnů a nadále svižně zvyšují produkci, o čemž se tradiční konkurenci, včetně Volkswagenu, může jen zdát.
Manažeři koncernu tak byli obeznámeni s potřebnými změnami, které by měly Volkswagen udržet na špičce a zároveň jej učinit světovým lídrem elektromobility. S Teslou se totiž vzájemně považují za nejsilnější konkurenty. A to nepůjde bez bolestivých změn. Když se Muska otevřeně zeptali, jaký je jeho recept na úspěch, odpověděl: „Je to stylem řízení. Jsem především technik a fascinuje mě logistika spolu s dodavatelskými řetězci a výrobními procesy.“ V této zdánlivě odtažité odpovědi se zjevně skrývá řešení gordického uzlu. I sám Diess to komentoval slovy, že vedení Volkswagenu potřebuje mnohem rychlejší rozhodování, méně byrokracie a více osobní zodpovědnosti.
Ačkoliv nevíme, co všechno na konferenci zaznělo, Volkswagen se má proměnit opravdu dramaticky. Ve hře je mimo jiné zrušení 30 000 pracovních míst, pokud by elektrická transformace neproběhla podle představ. Proti čemuž samozřejmě ostře protestují všemocné odbory. Což je mimochodem další výhoda Tesly, která žádné odbory nemá. Přechod na elektromobilitu není vůbec snadný proces a často mu brání i vlastní manažeři. Právě na tomto problému si vylámal zuby Harald Kruger, který v roce 2015 přišel BMW posunout k elektromobilitě. Jenže stihl uvést jen BMW i3 (a také extrémní hybrid i8), pak jej vnitrofiremní odpor donutil odstoupit z funkce a BMW dnes horko těžko dohání zpoždění ve vývoji. Podobnou chybu Volkswagen zopakovat nechce a zřejmě ani nemůže.
VW se od Tesly musí učit a Tesla se musí učit od VW, to je v pořádku. Jen zabedněnec nemá potřebu se učit i od nepřátel a konkurentů.