V posledních pár letech se hodně diskutuje, který pohon nahradí spalovací konvenční pohony v dopravě. Hlavní roli v tomto dramatu hraje elektřina, s ní spojený vodík a také plyn. Každý pohon má své plusy a mínusy. Tak jako se 19. století říkalo „století páry“, to právě probíhající lze dle mého názoru nazvat „stoletím elektřiny“. Ve spojení s autonomními systémy se v dohledné době minimálně doprava ve městech změní. Ve velkých městských aglomeracích budou zboží a cestující přepravovat elektrická autonomní vozítka.
Bašta Tesly dobyta zajetými automobilkami
Donedávna pocházely veškeré moderní technologie od Tesly. Vozy Model S a Model X byly průkopníky elektromobily a symbolem jistého vizionářství. Velký dojezd, rychlé nabíjení, Autopilot a systémy palubní zábavy, to vše bylo nedobytnou baštou vizionáře Elona Muska.
Nedávno již ale také ostatní automobilky pochopily, že tato cesta je tou správnou. Investice do vývoje technologií a systémů tak začínají nést první ovoce. V letošním roce se objevili první relevantní konkurenti Tesly: Jaguar I-PACE, Audi e-tron nebo Mercedes EQC. A další budou rychle přibývat. Konkurují nejen dojezdem, ale také technologiemi na palubě a především dílenským zpracováním. Donedávna výsostné vody Tesly jsou dobyty a je jen otázkou, jak Tesla dokáže na nástup relevantní konkurence zareagovat.
Autonomní systémy a platformy v městské dopravě
V letošním roce představilo své řešení městské mobility hned několik automobilek.
Německá automobilka Volkswagen oznámila, že v druhém čtvrtletí 2019 spustí elektromobilní carsharing s názvem We Share. Celkem 1 500 elektromobilů e-Golf bude ihned po zavedení služby dostupných v německém hlavním městě. K těm se později přidá dalších 500 menších Volkswagenů e-up!. „Chceme motivovat mladé městské uživatele, aby se oddali elektromobilitě. Obyvatelé Berlína budou první, kdo bude moci využít elektrizující zážitek z našeho We Share carsharingu,“ uvedl Jürgen Stackmann ze společnosti Volkswagen. Služba We Share by měla být první z řady služeb nové digitální platformy Volkswagen We, na kterou automobilka vynaloží do roku 2025 přes 3,5 miliardy eur. Platforma má pomocí cloudu propojovat automobily se zákazníkem a službami. Uživatel We Share si tak na cloudu bude moci načíst informace o absolvovaných jízdách.Mercedes představil řešení URBANETIC. Vizionářský koncept je založen na vlastní, elektricky poháněné platformě, která může mít různé moduly pro přepravu osob, anebo přepravu zboží. Modul pro přepravu osob může pojmout až dvanáct cestujících, zatímco nákladní modul umožní naložit až 10 europalet. Koncept zahrnuje IT řešení, které analyzuje v reálném čase nabídku a poptávku v dané oblasti. Výsledkem je vůz s vlastním elektrickým pohonem a s předem naplánovanými trasami, které se flexibilně a efektivně upravují na základě aktuální dopravní situace ve městě.
Renault ukázal svojí vizi EZ-PRO, koncept robotického vozu pro dodávky zboží ve městě „na poslední míli“, který zahrnuje i lidského asistenta. EZ-PRO je součástí série konceptů robotických vozů Renault zaměřených na služby městské a sdílené mobility. Tento futuristický koncept se skládá z autonomního „pod leaderu“ a z jednoho nebo více různých autonomních robotických „podů“ přizpůsobitelných široké škále použití a formátů.
Elektrifikace motorsportu
Velmi horké téma se začalo v posledních dnech probírat v motoristickém světě. Klasické spalovací motory, které byly základním kamenem motoristického sportu, nahradí elektromotory.
Změna se začala projevovat nejprve ve snižování obsahu spalovacích motorů a přidáním hybridních soustav. Legendárnímu závodu 24 hodin Le Mans hybridy již delší dobu dominují. Volkswagen letos ukázal cestu elektrifikace motorsportu. Auto Bild Motorsport prohlásil elektrický prototyp I. D. R za „milník techniky“. Časopis BBC Top Gear jej chválí jako „ukázkový příklad úspěchu na Pikes Peaku“. Zároveň byl Volkswagen I. D. R Pikes Peak hned dvakrát vyhlášen „Závodním vozem roku“ německým odborným časopisem Auto Bild Motorsport a britským motoristickým časopisem BBC Top Gear. Rekord na Pikes Peaku elektrického Volkswagenu I. D. R, rekord na Nürburgringu hybridního speciálu Porsche 919 a elektrifikace rallyecrossu – to jsou dle mého názoru důležité milníky elektrifikace motorsportu v roce 2018.
2 - trh elektromobilů nebude konkurenceschopný do té doby, dokud bude potřebovat obří dotace, úlevy a podpory
3 - bude zajímavé sledovat jak si Tesla povede bez podpor a úlev (V Norsku a Kalifornii se nemusí bát)
4 - domnívám se že Tesla by neuškodilo zdražení, které by vyrovnalo ztrátu úlev a podpor, její fanoušci "na to zjevně mají".
Muzou nadavat jak chtej ale spalovaci motor ma porad vetsi ucinost nez eletrickej a to nekolikrat.
Zaprve parni turbina ma vetsi spotrebu paliva a mensi efektivitu nez benzinak TO JE FAKT.
Zadruhe prevodem tepla na paru pak do vedeni pak znova do auta a znova do motoru se straci zatracene hodne!!! TO JE FAKT.
Zatreti ELEKTRINA NEROSTE NA STROMECH eko energie nepokryje ani naklady na vlastni vyrobu solary za par let straci vykon a pro vetrniky se musi vydrancovat obri kusi prirody. TO JE FAKT
Zactvrte JADERNA ENERGIE se nestavi dostatecne rychle aby pokryla spotrebu.TO JE FAKT.
A TY HLE DEBZOTI CHTEJ VSECHNO Z ELEKTRIZOVAT ?? A PLATIT TEN JEJICH LUXUS TO BUDEME VSICHNI ZE ??? A NASE DECKA MIMO MESTA SE BUDOU DUSIT Z KYSELYCH DESTU OD UHELNYCH ELEKTRAREN ZE???
PROTOZE TY SOU PORAD VETSINOU VYROBY ENERGIE!!
DALSI EKOTERORYSTICKY NEOMARXISTICKY KOMOUSKY NAPAD!!!