24 hodin Le Mans 2018 se z vozů LMP1 velkých značek zúčastní jen hybridní Toyota

24 hodin Le Mans 2018 se z vozů LMP1 velkých značek zúčastní jen hybridní Toyota
  • 24 hodin Le Mans startuje již v sobotu 16. června
  • Jezdci budou již tradičně kroužit na Circuit de la Sarthe
  • Historicky úspěšné posádky Audi a Porsche své hybridy letos nenasadí
  • V nejprestižnější kategorii LMP1 se očekává vítězství Toyoty

Již tento víkend se ve francouzském Le Mans jede jeden z nejprestižnějších vytrvalostních závodů 24 hodin Le Mans. Po loňském odchodu Audi a Porsche se svými hybridními speciály zůstala v závodě v kategorii LMP1 pouze Toyota se svým hybridem Toyota TS050. Tým Toyota Gazoo Racing nasadí pro letošní ročník 2018 dvě posádky. V důsledku odchodu největších soupeřů v kategorii hybridů tak letos diváci zřejmě přijdou o strhující bitvu mezi Toyotou, Audi a Porsche. Jedním z pilotů Toyoty bude letos také hvězda Formule 1 Fernando Alonso.

Nový motor, který nahradil předchozí V8, má objem 2,4 litru, přímé vstřikování a celkový sdružený výkon 736 kW. Výkon je rozdělen na polovinu, tedy 367 kW dává spalovací V6ka a druhou polovinu elektromotory na přední a zadní nápravě. Největší změnou je snížení hmotnosti baterie včetně chladicího systému. Baterie TS050 HYBRID může generovat přibližně 370 kW, což je více než desetkrát tolik, kolik může generovat Prius. Baterie samozřejmě vytváří spoustu tepla a elektrody jsou dost horké, takže Toyota vyvinula svůj vlastní princip chlazení. V důsledku toho dokázala zlepšit tepelnou odolnost a zjednodušit chladicí systém, což ve srovnání s loňským rokem znamenalo snížení hmotnosti celého akumulátorového systému včetně zařízení na chlazení vody.

Kategorie LMP1, ve které Toyota soutěží, patří mezi nejrychlejší, nejnákladnější a zároveň nejprestižnější. Je takřka nemožné, aby celkové vítězství získal vůz jiné kategorie, ačkoli pravidla to nezakazují. Hlavně kvůli svým vysokým nákladům je třída LMP1 určená převážně pro tovární týmy.

A technické regule? Minimální hmotnost činí 900 kg. Maximální objem pro atmosférické motory je 3 400 cm3, turbo a kompresorové motory mohou mít 2 000 cm3 a diesely 3 700 cm3. Počet válců není omezen. Objem nádrže může mít maximálně 75 litrů pro benzinové motory, 73 litrů pro hybridní benzinové motory, 65 litrů pro dieselové motory a 71 litrů pro hybridní diesely. Maximální průměr kol činí 720 mm, maximální šířka pak 410 mm. Výkon současných prototypů je udáván kolem 410 kW (cca 550 koňských sil) a na nejdelší rovině zvané Hunaudières dosahují rychlostí kolem 340 km/h.

Technické parametry vozu Toyota TSO50 hybrid

Pohon TOYOTA HYBRID System
Motor V6 twin-turbo
Objem 2,4 litru
Výkon spalovacího motoru 368 kW / 500 k
Výkon elektromotorů 386 kW / 500 k
Výkon hybridní soustavy 735 kW / 1 000 k

Vozy jsou rozděleny do čtyř kategorií. Během závodu musí každý jezdec ze tříčlenné posádky strávit za volantem minimálně šest hodin. Žádný jezdec nesmí řídit více než čtyři hodiny během šestihodinové doby. Žádný jezdec nesmí řídit více než 14 z 24 hodin.

V kvalifikaci (ve středu a ve čtvrtek až do půlnoci) musí všech 180 jezdců absolvovat minimálně pět kol za tmy. Vybavení přivážené na závodní okruh zahrnuje náhradní skelet karoserie, čtyři spalovací motory, čtyři přední převodovky, čtyři zadní převodovky, šest předních a šest zadních částí vozidla a 60 kol. Používat lze tři směsi hladkých pneumatik pro suchý povrch, hybridní pneumatiky (rovněž bez profilu, ale s měkčí směsí) pro smíšené podmínky a pneumatiky na mokrý povrch.

Maximální množství paliva, které smí vůz spotřebovat na kolo dlouhé 13,629 km, je 4,3 litru. Maximální množství elektrické energie z rekuperačních systémů, které je povoleno spotřebovat, činí 8 MJ (2,22 kWh).

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze