Uplynulý víkend zavítala do okolí Českého Krumlova rivalita a závodní atmosféra. Celý víkend patřily jižní Čechy závodům rallye. Jel se zde již 47. ročník Rallye Český Krumlov a přidružené závody. Mezi ně již po několik let patří také Czech New Energies Rallye. Jde o automobilovou soutěž, ve které o vítězi nerozhoduje maximální rychlost ani technika průjezdu zatáčkami. Czech New Energies Rallye je určená pro majitele elektromobilů a vozidel poháněných CNG, LPG či jiným alternativním palivem. Pořadí zde určuje precizní dodržování pořadatelem stanovené průměrné rychlosti. Letos poprvé byly přihlášené posádky hodnoceny podle regulí Mezinárodní automobilové federace také na základě spotřebované energie.
Prezentace a administrativní i technické přejímky se konaly ve čtvrtek 16. května současně na dvou místech: v areálu Střední průmyslové školy strojní a stavební v Táboře, odkud startovaly také naše dvě posádky, a zároveň v moderním technologickém centru společnosti Kreisel Electric poblíž rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis. Hned po startu se posádky vrhly do ostrého závodu. Během prvního dne musely podle roadbooku zdolat relativně jednoduchou trasu do Českých Budějovic. Po cestě na ně čekaly hned dva testy pravidelnosti. To jsou přesně dané úseky, kde musí každá posádka dodržovat průměrnou rychlost a tedy i čas na celém úseku trasy. Pokud se posádka odchýlí od stanoveného průměru, následuje penalizace. Čas se měří na desetiny vteřiny a každá jedna desetina vteřiny odchylky znamená jeden trestný bod.
Letos se v rámci Czech New Energies jely soutěže FIA E-Rally Regularity Cup (součást mistrovství světa), Česká trophy v ECO Rally a Kreisel Electric Pokal. Poslední zmíněná soutěž byla vyhrazena pouze pro soutěžící z firmy Kreisel z Rakouska. FIA E-Rally Regularity Cup byl vyhrazen pouze čistým elektromobilům, v České trophy v ECO Rally soutěžila ostatní vozidla s alternativními pohony, přičemž soutěžící s elektromobily mohli soupeřit v obou zmíněných soutěžích. Čtvrtou dílčí soutěží byla FIA E-Rally Energy Consumption Cup, tedy soutěž o co nejnižší spotřebu během vybraných etap. Spotřeba se měřila sběrem dat o stavu kilometrů a stavu baterie před startem etapy a po dojetí do uzavřeného parkoviště před započetím nabíjení.
Naše dvě posádky ve složení Jakub Špaček + navigátor Jiří Paroubek a Patrik Svatoš + navigátor Jakub Kupec byly přihlášeny jak do FIA E-Rally Regularity Cupu, tak také do České trophy v ECO Rally. Za závodní náčiní si první jmenovaná posádka zvolila Hyundai Kona EV a druhá posádka čerstvou novinku Audi e-tron. Tento elektromobil Audi si zvolili také favorité celé soutěže a účastníci světového šampionátu FIA E-Rally Regularity Cupu: polský jezdec Artur Prusak s francouzským navigátorem jménem Thierry Benchetrit, Italové Guido Guerrini se spolujezdcem Emanuellem Calchettim a další italská posádka Walter Kofler + Franco Gaiony. Soutěže se zúčastnil také matador těchto soutěží Alexandre Stricher a jeho spolujezdec Jean-Charles Huvelle. Tato posádka ovšem zvolila vůz Hyundai Ioniq Electric a jak se později ukázalo, elektromobily Hyundai byly pro tato klání tou nejlepší volbou.
Celkem se na start postavilo 26 čistých elektromobilů a dalších 15 vozů s plynovým či hybridním pohonem. Startovní listina tak čítala dohromady 42 posádek. Mezi zastoupenými modely nechyběly například Volkswagen e-Golf, Renault ZOE, čerstvá novinka Kia e-Niro, již zmiňovaný Audi e-tron a Hyundai Kona EV. Chybět nesměla ani Tesly Model X a Model S. Premiéru zde měl také modernizovaný hybridní Ford Mondeo HEV. Na všechny posádky čekalo během 3 dnů celkem 635 kilometrů měřených úseků, takzvaných RS (regularity stage) bylo celkem 243 kilometrů.
Hned první den se ukázalo, že volba závodního stroje byla pro dosažení dobrého umístění stěžejní. Vzhledem k délce jednotlivých etap a omezeným možnostem nabíjení byly zejména některé posádky s Audi e-tron silně znevýhodněny. Ukázalo se totiž, že spotřeba elektromobilu se může u jednotlivých modelů zásadně lišit. Hyundai Ioniq Electric uměl zajet měřené etapy za 10,7 kWh / 100 km a nejlepší jezdec s Audi e-tron za 27,9 kWh / 100 km. Rozdíl ve spotřebě u modelu Hyundai Ioniq Electric a Audi e-tron činil u nejlepších výsledků 17,2 kWh / 100 kilometrů. Spotřeba pak měla zásadní vliv na strategii a ne každá posádka disponovala v cíli etapy dostatečnou rezervou elektrické energie v baterii. Čas a technické specifikace nabíjení byly striktně dány a s nabíjením měly problémy zejména vozy Audi e-tron. Jejich posádky nezvládaly nabít baterie na úroveň potřebnou pro ujetí následující etapy. V důsledku problémů těchto zahraničních posádek pak byli pořadatelé nuceni poslední etapu zkrátit a vyřadit dva testy pravidelnosti. To nesly nelibě ostatní posádky, které s energií hospodařily efektivněji a byly tím pádem znevýhodněny. Za nedojetí etapy hrozila diskvalifikace, a to si lídři světového šampionátu nemohli dovolit.
Naopak Hyundai Kona EV a Ioniq Electric se ukázaly jako nejlepší volba. Po dojetí do cíle etapy disponovaly dostatečnou rezervou energie, tudíž se mohli řidič a navigátor plně soustředit na hlídání stanovených průměrů a dodržování itineráře. Každá chyba v itineráři znamenala časovou ztrátu, potažmo trestné body. Důležitá byla také taktika. Ta se ovšem ne u každé posádky nesla v duchu fair play. Například francouzská posádka Alexandre Stricher + Jean-Charles Huvelle nasbírala kvůli chybě na začátku soutěže velký počet trestných bodů a vidina slušného umístění se této posádce rozplynula. Francouzští favorité se rozhodli, že se pokusí zabodovat alespoň v měření spotřeby (FIA E-Rally Energy Consumption Cup) a zbývající část závodu taktizovali v tomto duchu. Posádka tak držela malou průměrnou rychlost a v měřených úsecích, kde byl často průměr kolem 50 km/h, brzdila ostatní účastníky. Díky tomu nakonec Jean-Charles Huvelle ve spotřebě zvítězil. I takový je někdy motorsport.
Soutěži se nevyhnuly ani defekty. Posádka startující s Teslou Model X prorazila na trati pneumatiku a nebyla schopna svépomocí ve stanoveném čase defekt odstranit. Následně byla ze závodu vyloučena. Celkově však lze říci, že se uplynulý víkend povedl. A jak to celé dopadlo? FIA E-Rally Energy Consumption Cup, tedy soutěž ve spotřebě, ovládly modely Hyundai Ioniq Electric a Hyundai Kona EV, a to včetně naší posádky Jakub Špaček + Jiří Paroubek, která získala třetí místo. Celkovými vítězi FIA E-Rally Regularity Cup se staly modely Audi e-tron. Českou trophy v ECO Rally ovládla posádka startující se SEATem Leon ST s pohonem na CNG.
Kdepa je tech slibovanych 350-380km z testu tohoto serveru?