Elon Musk opět láká na vypuštění plné verze Autopilota i pro městský provoz

3
Elon Musk opět láká na vypuštění plné verze Autopilota i pro městský provoz
Fotografie: Tesla
  • Očekávaná plná funkčnost Autopilota od Tesly je možná blíže, než se zdá
  • Myšlenkou je, že majitel by od nastoupení do ukončení jízdy nemusel vůbec vůz obsluhovat
  • Elon Musk na otázku fanouška odpověděl, že funkce přijde brzy

Jednou z předních technologií vozů Tesla je určitě balíček s Autopilotem. Ten odemyká spoustu možností, jak si odpočinout například v koloně či během jízdy na dálnici. Ze začátku měl mnoho chyb, ale s příchodem aktualizací se postupně zlepšoval a přinášel i novinky, jako je funkce Smart Summon. Nicméně dlouhodobým cílem Tesly bylo Autopilota dostat do fáze, kdy jej řidič bude moct používat od prvního kontaktu s vozem až po vystoupení. To by se v následujících měsících mohlo stát realitou.


Elon Musk o „Full self driving mode“, neboli plně autonomním módu, mluví již pár let. A o co vlastně jde? Pokud chcete Autopilota používat dnes, budete se muset omezit na dálnice, okresky, městské okruhy a větší silnice + můžete využít funkci autonomního připarkování Smart Summon, která je značně omezena regulacemi EU, potažmo OSN. Pokud ale mluvíme o plně autonomním módu, jeho funkcionalita se rozšíří i do center měst, to znamená, že se Autopilot naučí poznávat semafory, specifická značení a podobně.

V ideální situaci by pak majitel vozu od nastoupení až po ukončení jízdy nemusel vůbec auto řídit. Není však vše tak růžové, jak se může zdát. Zaprvé i při plné funkčnosti bude vůz na průběh jízdy dohlížet a hlídat samotného řidiče tak, jako jsme byli zvyklí dodnes. Ve videu níže přímo od Tesly to však vypadá, že se zbavíme nutnosti pokládat ruce na volant po určité době. Další věcí je samotné uvolnění funkce, protože u nás zdaleka nejsme tak legislativně připraveni na plně autonomní řízení jako například v USA, kde se již v některých městech, jako je Las Vegas, testuje v denním provozu, proto si na funkci dost počkáme.

Neméně důležitým faktorem pak je, v jakém stádiu vývoje při vypuštění funkce budou. Z praxe víme, že Tesla ráda na zákaznících technologie tak trochu testuje. Naposledy jsme si toho mohli všimnout s vypuštěním funkce Smart Summon, kdy Tesly bouraly do stěn, najížděly na patníky a podobně. V tomto případě se však jedná o funkci určenou na soukromá parkoviště, ale při plně autonomním řízení jde o mnohem větší výzvu, protože se auto pohybuje v reálném městském provozu a tím vzniká větší riziko nehody.

Elon Musk na Twitteru odpověděl na otázku od fanouška ohledně vypuštění plně autonomního módu jedním slovem: „Brzy“. To samozřejmě platí pro USA, EU se určitě zpozdí. Doufejme, že než se funkce dostane mezi běžné uživatele, bude už natolik dokonalá, že opravdu budeme moci zažít futuristický pocit, kdy po celou dobu jízdy bude řídit samotné auto. Další velkou neznámou je, jak se s tím popere evropská legislativa a zda nepřijdou nějaká omezení, podobně jako u Smart Summon.

Diskuze ke článku
Martin
“ Ze začátku měl mnoho chyb, ale s příchodem aktualizací se postupně zlepšoval” Ja mam tedy presne opacne zkusenosti. Pred dvema a pul lety mi AP2.0 odridil tretinu nocni jizdy z Chorvatska. Stacilo se cas od casu z tech mikrospanku probrat natolik aby clovek ulidal dalsi sjezd z dalnice a v pravidelnych intervalech, kdyz uz vas auto hlasitym upozornenim probudilo zavrtet volantem. Ted kdyz si zapnete byt jen adaptivni tempomat tak vam auto zacne co chvili bezduvodne prudce brzdit a to i v rychlem pruhu dalnice, takze clovek to radeji po chvili zase vypne. Hloupej neadaptivni tempomat by poslouzil lepe... V servisu mi uz asi pred pul rokem rekli, ze to dela vsem at jsem trpelivy, ze to snad casem vyladi! Po pul roce resp. asi roce co uz se to takhle chova je to furt stejne. Tedy ja tvrdim, ze s autopilotem to jde od deseti k peti a ne naopak.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze