Prohlédli jsme si Porsche 919 Hybrid Evo, rekordmana z Nürburgringu s 1 160 koni

Prohlédli jsme si Porsche 919 Hybrid Evo, rekordmana z Nürburgringu s 1 160 koni
  • Naskytla se nám možnost prozkoumat závodní speciál Porsche 919 Hybrid Evo
  • Spalovací motor pohání zadní kola, elektromotor přední nápravu
  • Vůz překonal 35 let starý rekord Severní smyčky

Časomíra se zastavila na 5 minutách 19,55 sekundách, když 37letý Němec Timo Bernhard přejel 29. června 2018 cílovou čáru Severní smyčky Nürburgringu za volantem vozu Porsche 919 Hybrid Evo. Dvojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans a současný mistr světa ve vytrvalostních závodech tím překonal rekord 06:11.13 legendárního německého závodního okruhu o délce 20,8 kilometru, který dne 28. května 1983, tedy před dlouhými 35 lety, ustanovil Stefan Bellof s vozem Porsche 956 C.

Dostali jsme od automobilky Porsche krátkou možnost přímo v srdci divize Porsche Motorsport ve Weissachu detailně prozkoumat útroby tohoto hybridního závodního speciálu. Současné Porsche 919 Hybrid Evo je evolucí verze 919 Hybrid pro vytrvalostní závody, s nímž značka Porsche zvítězila v závodě 24 hodin Le Mans v letech 2015, 2016 a 2017 a třikrát v řadě získala tituly mistra světa v seriálu vytrvalostních závodů FIA WEC (World Endurance Championship) v hodnoceních jezdců i konstruktérů.

Technice dominuje upravené hybridní ústrojí s baterií o kapacitě 1,5 kWh a čtyřválcovým spalovacím motorem o objemu 2 000 kubických centimetrů. Výkon spalovacího motoru byl zvýšen z 500 na 720 koní. Také elektromotor má upravený výkon – zvýšil se z původních 400 na 440 koní. Celkový výkon soustavy je tedy 1 160 koní. Bylo toho dosaženo především unikátním systémem aktivní aerodynamiky a také technickým řešením rekuperace a dobíjení baterie. To probíhá jak pomocí klasické rekuperace na přední nápravě, tak také pomocí turbíny, kterou pohání výfukové plyny ze spalovacího motoru. Ta je nezávislá na turbodmychadle a je schopna pracovat až ve 130 tisících otáčkách za minutu. Lopatky rotoru dosahují rychlosti zvuku. Díky variabilní geometrii funguje turbína i při relativně nízkých rychlostech.

Unikátní je také systém napětí soustavy 800 voltů. Pro tuto úroveň napětí nebyly na trhu dostupné téměř žádné komponenty, které by byly schopné vydržet závodní tempo. Porsche si je tedy vyvinulo samo. Hmotnost auta byla snížena o 39 kg oproti specifikaci pro Le Mans na pouhých 849 kilogramů. Spolu s aktivní aerodynamikou a chytrým vektorováním točivého momentu tak dokáže být 919 Hybrid Evo hodně rychlé.

V oblasti hybridních pohonů má automobilka Porsche bohaté zkušenosti. Prvním hybridním závodním automobilem bylo Porsche 911 GT3 R Hybrid. Stejná technologie je použitá také ve voze Porsche 918 Spyder. Zkušenosti z oddělení motorsportu byly také využity při vývoji prvního elektrického vozu značky Porsche s názvem Taycan, který bude brzy uveden na trh.

Celkem se Porsche chystá v příštích 4 letech utratit za aktivity v oblasti elektromobility 6 miliard eur. Část rozpočtu spolkne výroba Taycanu a část také elektrifikace motorsportu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze