Šílený Max stanovil 11 rychlostních rekordů, s e-motorkou dosáhl rychlosti 408 km/h

1
Šílený Max stanovil 11 rychlostních rekordů, s e-motorkou dosáhl rychlosti 408 km/h
Fotografie: venturi.com
  • Max Biaggi na stroji Voxan Wattman stanovil 11 nových rychlostních rekordů
  • Celkem se na elektrické motorce pokusili o 12 rekordů
  • Do útrob motocyklu byl nasazen elektromotor Mercedesu z formule E

Přezdívá se mu mad Max neboli „šílený Max“. Do motocyklových srdcí bezpočtu fanoušků po celém světě se Max Biaggi zapsal zejména epickými souboji s ještě slavnějším krajanem Valentinem Rossim v královské kubatuře MotoGP. Při jejich sledování tuhla krev v žilách a ježily se chlupy. Velice oblíbený je i v ČR a zejména v obci Doudleby, kde je po něm dokonce pojmenována lávka přes řeku. I když se kvapem blíží desáté výročí, kdy slavný Ital pověsil kariéru motocyklového závodníka na hřebík, jednostopým strojům se věnuje i nadále.

Své jméno spojil s ikonickou značkou Voxan, která v současnosti patří pod automobilku Venturi. To samé Venturi známé z prostředí formule E, kde provozuje vlastní tým. Společně se podílí na vývoji elektrifikovaných motocyklů. Ovšem ne pro běžný silniční provoz. Jejich specializací jsou prototypy stavěné za účelem zdolávání rychlostních rekordů.

Poslední pokusy o zapsání několika rekordů jsou datovány už více než rok a půl nazpět. Úspěch přišel až nyní se strojem Voxan Wattman. Biaggimu na vzdálenosti 0,4 kilometru při letmém startu naměřili maximální rychlost 408 km/h. Pravdou ale je, že se o to před ním nikdo nepokusil, a tak stačilo pouze „něco“ zajet. Stejně jako u dalších šesti disciplín. Celkově se totiž Biaggi s týmem inženýrů pokusili o zapsání 12 rekordů. Pouze u jednoho snaha vyšla naprázdno. Samotné pokusy byly rozděleny do dvou kategorií podle karosářské konfigurace. První s aerodynamicky zakapotovaným prototypem a druhý bez jakýchkoliv přídavků zlepšujících aerodynamiku.

Dle pravidel motocyklové federace FIM je při stanovení rekordu nutné absolvovat dvě jízdy v opačném směru během dvou hodin, aby mohl být rekord uznán a zapsán. Původně si Voxan s Biaggim měli pro rekord zaletět do Bolívie, ale místo toho se s ohledem na současnou pandemickou situaci uchýlili na letiště Chateauroux do Francie a jeho 3,5 kilometru dlouhou ranvej. Vzhledem k potřebné vzdálenosti pro fázi rozjezdů a brzdění se vše odehrálo zhruba někde uprostřed ranveje a na vzdálenosti 1 míle (1,6 kilometru). Za zmínku pak ještě stojí fakt, že Voxan pro pohon vlastní motorky využil elektrický motor od Mercedesu, který s ním jinak závodí ve formuli E.