Podle CNN na čínském trhu působí ne méně než 200 společností, vyrábějících a prodávajících elektromobily. Ty jsou dosud dotovány čínskou vládou, i když od roku 2016 jsou subvence údajně omezovány. Tamější výrobci si také užívají snadnou dostupnost veškerých zdrojů, přímou i nepřímou podporu vlády a také velice levnou energii. Proto se čínské automobilky doslova vyrojily, ovšem někdejší pionýrské tempo už polevilo a v současné době naopak probíhá konsolidace. Jen vloni zmizelo více než deset čínských značek, z nichž některé byly svého času velice populární. Jde především o brandy WM Motor, Byton, Aiways, a Levdeo. Do roku 2030 by tamější trh mohlo kontrolovat maximálně pět silných lokálních hráčů. Pro srovnání; v USA působí aktuálně cca 65 automobilek včetně krátkodechých startupů.
Tento fakt má několik zásadních důsledků. Zaprvé vytvořil extrémně konkurenční prostředí, v němž prudce klesají ceny výrobků za současného rychlého růstu jejich technologické úrovně, zadruhé je téměř nemožné pro zahraniční společnosti vstoupit na čínský trh a začít tamějším výrobcům úspěšně konkurovat. Donedávna to nebylo možné vůbec bez povinné spoluúčasti domácích firem, které touto cestou v počátcích lacino přišly k rozsáhlému know how. To už nyní neplatí, protože čínské automobilky jsou ve vývoji elektromobilů oproti zbytku světa ve značném náskoku a hned několik mimočínských značek na tamějším trhu omezuje své aktivity; stejné rozhodnutí nedávno učinila i Škoda Auto spolu s Hondou, Hyundaiem a Fordem, Mitsubishi Motors se z Číny stáhla úplně.
Jedinou zahraniční společností, které se podařilo se v Číně se prosadit a odolat politickému i hospodářskému tlaku, je americká Tesla, která v Číně svá auta také vyrábí a prodává, aniž by byla součástí nějakého joint venture či jiné formy spolupráce. Způsobila dokonce řadě tamějších výrobců problémy, když vloni rozpoutala cenovou válku kterou v současné době dále eskaluje. Ovšem i pro ni je odolat rychle sílící konkurenci čím dál těžší.