Čína spouští první linku na výrobu velkokapacitních solid-state baterií

3
Čína spouští první linku na výrobu velkokapacitních solid-state baterií
Fotografie: CATL
  • Čína spustila linku na výrobu solid-state baterií s kapacitou nad 60 Ah
  • GAC kombinuje „suchý“ proces výroby elektrod a vlastní pevný elektrolyt, čímž zvyšuje bezpečnost i efektivitu výroby
  • Výrobní linka běží prozatím v režimu malosériových testů

Čína hlásí významný průlom v technologii baterií pro elektromobily. Podle aktuálních informací z Čínské centrální televize totiž byla dokončena první domácí výrobní linka pro velkokapacitní solid-state baterie, která je nyní v režimu malosériové výroby.


Klíčovou roli přitom hrají dvě zásadní inovace výrobního procesu. První z nich je „suchá“ výroba anody, která sjednocuje tři tradiční kroky — přípravu kašovité směsi, nanášení vrstvy a její následné lisování — do jediného procesu. To nejen zvyšuje výrobní rychlost, ale údajně také výrazně snižuje energetické nároky celého postupu.

Druhé velké technické zlepšení se pak týká samotného elektrolytu. Nově vyvinutý pevný elektrolyt nahrazuje tradiční kapalnou elektrolytickou směs. Díky tomu se výrazně zvyšuje tepelná odolnost i bezpečnost baterie, která je klíčová zejména u vysokokapacitních článků určených pro elektromobily.

Výrobní linka byla vybudována ve spolupráci s koncernem GAC Group, který podle informací z Číny již dokáže vyrábět články s kapacitou 60 Ah a více v kvalitě potřebné pro automotive. To znamená, že závod splňuje technické předpoklady pro pozdější masovou produkci velkých solid-state baterií, i když zatím probíhají pouze ověřovací testy a malé série.

K přechodu na plnohodnotnou masovou výrobu však bude potřeba ještě potvrdit dlouhodobou spolehlivost a zvládnout výrobu ve velkém měřítku. Podobné výzvy samozřejmě řeší i západní automobilky. Například Volkswagen a jeho bateriová divize PowerCo sice do solid-state technologie investují miliardy a společně s QuantumScape budují pilotní linku v kalifornském San Jose, avšak jde zatím o menší kroky – mluví se o výrobní kapacitě maximálně 5 GWh ročně, jež má sloužit hlavně k ověření výrobních procesů, automatizace a stability nové generace článků.

Proč vlastně články s pevným elektrolytem?

Technologie baterií s pevným elektrolytem má sice své limity, především vyšší citlivost na mechanické poškození, avšak slibuje rapidní zvýšení bezpečnosti a energetické hustoty, stejně jako rychlosti nabíjení.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
A majitel TDI je v pravěku.
Dini Dini
Dini Dini
Tak to jsou tak rok za Hondou
Pavel Dvorak
Pavel Dvorak
Údaj 60Ah, je bez udání napětí naprosto nic nevypovídající údaj. To mohou klidně produkovat knoflíkové baterie do hodinek.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze