Stellantis hlásí průlom, jeho solid-state články se nabijí z 15 na 90 % za 18 minut

6
Stellantis hlásí průlom, jeho solid-state články se nabijí z 15 na 90 % za 18 minut
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Solid-state články FEST nabízejí energetickou hustotu 375 Wh/kg
  • Baterie zvládnou více než 600 cyklů, vybíjecí proudy až 4C a fungují v rozsahu -30 °C až 45 °C
  • S integrací do testovací flotily elektromobilů se očekává příští rok

Společnosti Stellantis N.V. a Factorial Energy dnes oznámily úspěšné ověření solid-state bateriových článků FEST (Factorial Electrolyte System Technology) ve velkém formátu. To znamená důležitý posun na cestě k uvedení nové generace baterií pro elektromobily na trh.


Dosažená výkonnost odráží sílu naší spolupráce s Factorial,“ uvedl Ned Curic, technický a inženýrský ředitel Stellantis. „Tento průlom nás posouvá do čela revoluce v solid-state bateriích. A tím nekončíme – pokračujeme ve vývoji ještě pokročilejších řešení, abychom zákazníkům nabídli lehčí a efektivnější baterie za dostupnější cenu,“ dodal.

Na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií nabízejí solid-state baterie vyšší energetickou hustotu a umožňují výrazně rychlejší nabíjení. Validované články FEST s kapacitou 77 Ah dosahují energetické hustoty 375 Wh/kg a zvládly přes 600 nabíjecích cyklů, což je důležité právě při kvalifikaci pro automobilové použití. Články navíc umožňují nabití z 15 na 90 % za pouhých 18 minut při pokojové teplotě.

Bateriové články FEST

Články také zvládají vybíjecí proudy až 4C, což umožní elektromobilům dosahovat vyšších výkonů. Díky pokročilým výpočetním nástrojům a novému složení elektrolytu, jež navrhl tým Factorial, pak mohou fungovat v širokém teplotním rozmezí od -30 °C do 45 °C. „Vývoj baterií je vždy o kompromisu. Optimalizovat jeden parametr je snadné, ale skloubit vysokou energetickou hustotu, životnost, rychlé nabíjení a bezpečnost ve velkém formátu pro auta je opravdový průlom. Tento úspěch s firmou Stellantis představuje přechod od výzkumu k realitě,“ říká Siyu Huang, CEO Factorial Energy.

Stellantis a Factorial pak dodávají, že společně již pracují na návrhu celých bateriových paketů. Optimalizují jejich architekturu, aby se snížila hmotnost, zlepšila celková efektivita a baterie šlo snadněji integrovat do vozidel. Doplňme, že již v roce 2021 Stellantis investoval do Factorial Energy 75 milionů dolarů (přibližně 1,64 miliardy korun). Dozvěděli jsme se také, že Stellantis chce integrovat solid-state baterie Factorial do testovací flotily vozů nejpozději do roku 2026.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Však těch 600 cyklů nemá být konečný údaj..oni nás informují o postupu vývoje. Ani 4C není dechberoucí hodnota. Baterie v Toyotách hbyrid má klidně 20C.

Ten Nohavica to zpíval dobře: bo čo neni stopro, to mě vždycky skoli :-)

Původně jsem chtěl napsat, jak je z toho článku cítit, že ho psalo marketingový oddělení a spravdou má jen málo společného :-)
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 24. 4. 16:43
Já nevím, ale mně nepřijde 600 nabíjecích cyklů jako něco zajímavého, kdyby to taky zajímavé bylo, tak už to dají do výroby, ne do testovací série XX vozů v roce 2026.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Nemá tam být 6000 cyklů? Pokud to je fakt 600, tak to Stellantis nezachrání.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze