Společnosti Stellantis N.V. a Factorial Energy dnes oznámily úspěšné ověření solid-state bateriových článků FEST (Factorial Electrolyte System Technology) ve velkém formátu. To znamená důležitý posun na cestě k uvedení nové generace baterií pro elektromobily na trh.
⚡ A major leap for EVs! #Stellantis and @FactorialEnergy validated solid-state batteries with 375Wh/kg energy density and fast charging (15–90% in 18 min). 🚀 Coming to a demo fleet of vehicles based on the STLA Large platform by 2026! 🔋🔌
— Stellantis (@Stellantis) April 24, 2025
Discover more: https://t.co/D8uAd2SOyF pic.twitter.com/uxIvH7ZUbQ
„Dosažená výkonnost odráží sílu naší spolupráce s Factorial,“ uvedl Ned Curic, technický a inženýrský ředitel Stellantis. „Tento průlom nás posouvá do čela revoluce v solid-state bateriích. A tím nekončíme – pokračujeme ve vývoji ještě pokročilejších řešení, abychom zákazníkům nabídli lehčí a efektivnější baterie za dostupnější cenu,“ dodal.
Na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií nabízejí solid-state baterie vyšší energetickou hustotu a umožňují výrazně rychlejší nabíjení. Validované články FEST s kapacitou 77 Ah dosahují energetické hustoty 375 Wh/kg a zvládly přes 600 nabíjecích cyklů, což je důležité právě při kvalifikaci pro automobilové použití. Články navíc umožňují nabití z 15 na 90 % za pouhých 18 minut při pokojové teplotě.

Články také zvládají vybíjecí proudy až 4C, což umožní elektromobilům dosahovat vyšších výkonů. Díky pokročilým výpočetním nástrojům a novému složení elektrolytu, jež navrhl tým Factorial, pak mohou fungovat v širokém teplotním rozmezí od -30 °C do 45 °C. „Vývoj baterií je vždy o kompromisu. Optimalizovat jeden parametr je snadné, ale skloubit vysokou energetickou hustotu, životnost, rychlé nabíjení a bezpečnost ve velkém formátu pro auta je opravdový průlom. Tento úspěch s firmou Stellantis představuje přechod od výzkumu k realitě,“ říká Siyu Huang, CEO Factorial Energy.
Stellantis a Factorial pak dodávají, že společně již pracují na návrhu celých bateriových paketů. Optimalizují jejich architekturu, aby se snížila hmotnost, zlepšila celková efektivita a baterie šlo snadněji integrovat do vozidel. Doplňme, že již v roce 2021 Stellantis investoval do Factorial Energy 75 milionů dolarů (přibližně 1,64 miliardy korun). Dozvěděli jsme se také, že Stellantis chce integrovat solid-state baterie Factorial do testovací flotily vozů nejpozději do roku 2026.
Ten Nohavica to zpíval dobře: bo čo neni stopro, to mě vždycky skoli :-)
Původně jsem chtěl napsat, jak je z toho článku cítit, že ho psalo marketingový oddělení a spravdou má jen málo společného :-)