Další revoluce z Číny? Prý tisíc kilometrů na nabití a životnost rovný milion

3
Další revoluce z Číny? Prý tisíc kilometrů na nabití a životnost rovný milion
Fotografie: CATL
  • Po osmi letech vývoje spouští čínský výrobce Gotion pilotní výrobu své nové solid-state baterie „Jinshi“
  • Nabízí dojezd až 1 000 kilometrů na jedno nabití, energetickou hustotu 350 Wh/kg a životnost přes milion kilometrů
  • Díky podpoře Volkswagenu a testování v reálných prototypech se technologie blíží komerčnímu nasazení, první vozy by ji mohly využít už v roce 2027

Čínský výrobce baterií Gotion High-Tech, v němž má mimochodem významný podíl Volkswagen, oznámil, jak informuje carnewschina.com, zahájení pilotní výroby nové generace pevného akumulátoru Jinshi. Technologie, vyvíjená potichu od roku 2016, přitom přináší naprosto zásadní posun v energetické hustotě i bezpečnosti.


Když se podíváme na konkrétní solid-state článek, nabízí energetickou hustotu 350 Wh/kg, což je přibližně o 40 % více než u běžných lithium-iontových baterií. Na úrovni celého akumulátorového bloku pak dosahuje systém 280 Wh/kg. Výsledkem by měl být dojezd kolem 1 000 kilometrů na jedno nabití, čímž Gotion míří na absolutní špičku trhu.

Podle interních testů navíc zvládne baterie více než 3 000 nabíjecích cyklů, což odpovídá životnosti přes 1 000 000 kilometrů. Společnost zároveň uvádí, že akumulátor si zachovává stabilní výkon v širokém teplotním rozmezí od -20 °C do 85 °C. V rámci bezpečnostních zkoušek přežil bez poškození přečkal ohřátí na 200 °C, propíchnutí hřebíkem i rozdrcení bez známek hoření či výbuchu.

Pilotní výrobní linka Gotionu má mít roční kapacitu 0,2 GWh a dosahuje úspěšnosti 90 % takže by měla drtivá většina článků splňovat přísné kvalitativní standardy. Oproti prvním prototypům se přitom údajně podařilo zvýšit kapacitu článků o 150 % a současně snížit vnitřní tlak o 90 %. Testovací prototypy s touto baterií pak již podle zpráv z Číny absolvovaly více než 10 tisíc kilometrů v reálném provozu.

Gotion se má také chystat na výstavbu továrny s kapacitou 2 GWh s náklady mezi 1,5–2 miliardami čínskými jüany za každý GWh (4,4 až 5,85 miliard korun). První komerční nasazení baterie „Jinshi“ je každopádně plánováno na rok 2027, přičemž masová výroba by měla následovat kolem v roce 2030.

A jak dodává arenaev.com, kromě automobilů Gotion spolupracuje i s firmou EHang na přizpůsobení technologie pro letouny typu eVTOL, tedy elektrická vozidla s vertikálním startem a přistáním, o nichž si můžete více přečíst například na našem webu fzone.cz.

Diskuze ke článku
Petr Hariprasad Hajič
Není to první baterie z Číny s podobnými parametry. Zatímco CATL nabízí baterii s podobnými nebo lepšími parametry (cyklovatelnost) s tekutým a bezpečnějším elektrolytem již letos, vypadá to, že na solid state bateriích se tvrdě pracuje. Očekávám první baterii s hustotou energie kolem 500Wh/kg právě do roku 2027, 1000 Wh/kg si netroufám tvrdit, že to bude v roce 2030 nebo později, ale rozhodně se to posouvá. Smutné na tom je že Evropa zaspala a stojí téměř zcela mimo tento překotný a tolik potřebný vývoj bateriových technologií. Vypadá to, že technologicky už výrazně zaostáváme.
den
den
Fotka z X je ale divna. Nevypadaji jako baterky pro osbni auta.
Zama Fama
Zama Fama
a k čemu to všechno, když si to Číňan nechá pro sebe nebo to bude kontrolovat na dálku????

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze