Podívali jsme se zblízka na baterii Rimac s pevným elektrolytem

Mnichovský autosalon 2025
2
Podívali jsme se zblízka na baterii Rimac s pevným elektrolytem
Fotografie: Rimac Technology
  • Rimac Technology představil revoluční baterii s pevným elektrolytem
  • Na Mnichovském autosalonu 2025 jsme se na ni mohli podívat blíže
  • Běžné baterie předčí ve všech ohledech, do výroby se dostane brzo

Rimac – jméno, které si většina z nás spojuje s Mate Rimacem a jeho hypersportem Rimac Nevera, jenž dlouho držel titul nejrychlejšího a nejlépe akcelerujícího sériového elektromobilu na světě. I když tuto pozici nedávno převzal čínský Yangwang U9 od společnosti BYD s impozantními 3 000 kW, Rimac Nevera stále patří mezi nejobdivuhodnější a nejvýkonnější automobily planety.

Víc než jen supersporty

Co však mnoho lidí netuší, je fakt, že Rimac není pouze výrobcem exkluzivních automobilů. Chorvatská společnost se etablovala jako významný dodavatel pokročilých technologií pro elektromobily, včetně baterií a elektromotorů, které pod značkou Rimac Technology dodává řadě dalších automobilek.

Rimac v Mnichově ukázal revoluční baterie do elektromobilů

Na letošním Mnichovském autosalonu Rimac Technology představil něco skutečně zajímavého – prototyp baterie s pevným elektrolytem. A podle zdrojů ze společnosti by tato technologie měla v nejbližších letech vstoupit do sériové výroby.

Klasika vs. budoucnost

Na expozici bylo možné porovnat dvě generace bateriových technologií. První je současná baterie s klasickými válcovými články, kterou Rimac již dodává různým výrobcům elektromobilů. Druhá – a to je ta zajímavá – je zmíněný prototyp s pevným elektrolytem, který se vyznačuje úplně jinou konstrukcí s velkými plochými články.

Technické parametry mluví jasně

Parametr Klasická baterie Baterie s pevným elektrolytem
Napětí 480–816 V 540–907 V
Vybíjecí výkon 824 kW 850 kW
Rychlonabíjení (10–80 %) 16,2 minut 6,5 minut
Energetická hustota 213 Wh/kg 260 Wh/kg
Objemová hustota 313 Wh/l 350 Wh/l
Celková hmotnost 470 kg 384 kg
Objem 320 l 285 l

Klíčové výhody nové technologie

  1. Výkon v mrazu

    Nejzásadnější výhodou podle zástupců Rimacu je stabilita při nízkých teplotách. Zatímco klasické baterie v zimě výrazně ztrácejí kapacitu, baterie s pevným elektrolytem si i při -20 °C udržuje 95 % energie. To je pro elektromobilitu v chladnějších klimatických podmínkách naprosto zásadní.

  2. Bezpečnost

    Nová baterie je výrazně bezpečnější s mnohem nižším rizikem požáru – chronického problému lithium-iontových baterií.

  3. Rychlonabíjení

    Nabití z 10 na 80 % za pouhých 6,5 minuty je téměř sci-fi. To není jen o vyšším nabíjecím výkonu, ale především o výrazně lepší nabíjecí křivce, která udržuje vysoký výkon po delší dobu.

  4. Hmotnost a rozměry

    Úspora 86 kilogramů a 35 litrů objemu při stejné kapacitě znamená více prostoru pro pasažéry nebo nižší celkovou hmotnost vozidla, což pozitivně ovlivní spotřebu i jízdní vlastnosti.

Kdy se dočkáme?

Časový harmonogram je následující:

  • Q2 2026 – start výroby vystavené nové generace klasické baterie s válcovými články
  • Q4 2027 – plánovaný start výroby baterie s pevným elektrolytem

I když to není zítra, dva roky a kousek nejsou v automobilovém průmyslu zase tak dlouhá doba. Pokud se Rimacu podaří termín dodržet, půjde o skutečně významný milník v elektromobilitě.

Nejen baterie

Kromě baterií měl Rimac na expozici i ukázku elektromotorů, které také dodává dalším automobilkám. Expozice Rimac Technology sice nebyla nijak rozsáhlá, ale to podstatné – pohled do budoucnosti bateriových technologií – rozhodně nabídla.

Zůstává otázkou, zda se chorvatské firmě podaří ambiciózní plán naplnit. Pokud ano, může to znamenat průlom, který elektromobilitu posune zase o kus dál – směrem k rychlejšímu nabíjení, většímu dojezdu a lepší použitelnosti v zimních podmínkách.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Měl jsem zato, že studená baterka kapacitu neztrácí, naopak jí to dělá dobře. Rostou ale vnitřní ztráty při vybíjení. Tohle je teda lepší na té nové baterii?
Josef Cupánek
Josef Cupánek
Ona ani tak neztrácí kapacitu, jako spíš chlad zpomaluje chemické procesy při vybíjení a baterie tak nemusí dát požadovaný výkon a dříve zahlásí stav "vybito". Ve vozech s pořádným dobře navrženým termomanagementem by to neměl být větší problém.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze