Tesla nejprodávanějším autem světa, jde jí však po krku BYD

7
Tesla nejprodávanějším autem světa, jde jí však po krku BYD
Fotografie: Tesla
  • Trh nabíjecích automobilů znovu rekordně roste, rostou ale i klasické hybridy
  • Tesla Model Y je nejprodávanějším autem světa napříč kategoriemi
  • Prodeje nabíjecích aut vyrostly za březen 2023 meziročně o 28 %

Rok 2023 je na celosvětovém trhu podle cleantechnica.com ve znamení rychle akcelerujícího nástupu čínských automobilek. Mezi nabíjecími automobily je jim v tuto chvíli schopná konkurovat pouze Tesla. Výmluvný je pohled na březnový žebříček, v němž patří v první dvacítce evropským automobilkám jen tři pozice, přičemž tou nejlepší je 9. místo pro Volkswagen ID.4 (15 530 prodejů). V žebříčku sice figuruje i 14. Volvo XC40, u něj je ale míra evropskosti sporná, navíc se vyrábí v Číně pod taktovkou domácího koncernu Geely. Pro úplnost dodejme, že 13. místo ulovil Volkswagen ID.3 (11 674 ks) a 18. pozici Audi Q4 (10 142 aut). Kromě Volkswagen Group si tedy Evropa ani neškrtla.

Zcela opačná slova míří k Tesle. Model Y se totiž se 145 306 registracemi stal s velkým odstupem globální jedničkou všech kategorií a porazil i dlouhé roky neohroženou Toyotu Corollu. Tady lze sice namítnout, že velká část produkce vzniká v Evropě, avšak zdaleka to není většina a kromě toho jde o čistě americkou automobilku. Přestože největší objemy vznikají v Číně pro tamější trh. Aby byla radost větší, 2. místo utrhl Model 3 (57 581 prodejů) od stejného výrobce. Ten už byl sice předstižen desítkami spalovacích modelů, nicméně mezi nabíjecími auty je druhý se stále pohodlným náskokem. A to přestože se jej prodalo o dvě třetiny méně proti Modelu Y. To je tedy první oslnivý výsledek cenové války, do statistik promluvilo i legendární šturmování Tesly na konci kvartálu. Uvidíme, kam se pohnou v dubnu a především, jak dlouho vydrží být Tesly takto levné. První mírné zdražení už přišlo.

Nedobrovolné snižování cen ale nakoplo i čínské výrobce, kteří se vzepjali k zatím ještě neuvěřitelnému výkonu, zejména raketově rostoucí koncern BYD. Ten totiž v globálním žebříčku obsadil 3., 4., 5., 6., 10. a 12. místo, ani tak však v kumulativních prodejích všech vozů Teslu neporazil, i když zaostává už jen o vlas. To se také bezpochyby brzy změní, protože BYD aktuálně zvyšuje výrobní tempo v řádech meziročních vícenásobků. Třetí místo každopádně patří středotřídnímu SUV Byd Song, který sice nabízí poněkud generický design, ale zato neuvěřitelnou paletu pohonů od čistě zážehových přes dva plug-in hybridy s různými kapacitami baterií až po čisté elektro. A také moderní platformu BYD 3.0 s moderními nožovými bateriemi.

Do top 20 promluvily ještě značky GAC (11. místo), Geely (15. pozice), o místo níže Denza, 17. a 19. místo si zajistil Changan a 20. je MG4 (9 247 registrací), které se právě nyní začíná prodávat i v Česku. Krystaličtější důkaz o zaspání zbytku světa v elektromobilitě snad ani nelze předložit. Otázkou zůstává pouze, zda čínské automobilky přežijí cenovou válku ve stejném počtu jako nyní. Podle všeho to vypadá, že Říši středu čeká velká koncentrace automobilového průmyslu. Stejně jako se to stalo před sto lety v Evropě a v USA.

Pořadí značek víceméně odpovídá výše napsanému, Tesla je však první tentokrát jen o kousek. Druhý pochopitelně BYD, čímž také končí šestimístné kumulativní prodeje celých značek. Třetí je totiž možná nečekaně BMW, jemuž se zjevně vyplácí politika široké nabídky a nižších cen oproti spalovacím alternativám, jeho celkové prodeje jsou však proti BYDu takřka pětinové. I to je ale na prémiovou značku úspěch. Víceméně spokojený může být i 4. Volkswagen, stejně jako 5. GAC, kteroužto zkratku už bychom si také měli pamatovat.

Tady už se Evropa prosazuje, protože 9. je Volvo (i s výše zmíněnými pochybnostmi o jeho evropskosti) a 13. Audi. Do hry také konečně vstupuje Stellantis s 16. Peugeotem a 18. Jeepem, na 19. místě máme první japonskou vlaštovku v podobě Nissanu a na 20. Ford jako nejvýše postaveného amerického výrobce elektromobilů, který se nejmenuje Tesla.

První kvartál 2023

Pořadí prodaných nabíjecích modelů se za první čtvrtletí podobá statistice za březen, je tu však několik důležitých rozdílů. Především Tesla Model 3 i přes masivní slevy vykázala meziroční růst prodejů jen o 4 % a opět dosvědčila, že už potřebuje facelift jako sůl. Však ji také v žebříčku bez větších problémů předhonil BYD Song, zatímco Model Y zůstal neohroženou jedničkou. Umístění obou Volkswagenů jsou horší než za samotný březen, což dává jistou naději na další zlepšování. Novinkou jsou hned dva modely v Evropě téměř neznámé automobilky Li Auto na 19. a 20. místě, které vytlačily MG.

Pořadí značek za první kvartál dalo jasně vyniknout potenciálu BYD. V něm totiž porazil Teslu o 100 000 aut, tedy o čtvrtinu. Pozorujeme rovněž nástup korejských značek Kia a Hyundai operujících kolem 15. místa a také ambiciózní čínské Nio, které na 19. místě těsně porazilo Ford. A také další čínskou automobilku s názvem pro Evropana jen těžko zapamatovatelným – SGMW. Měli bychom si jí ale začít všímat, protože celkově prodala za první kvartál 81 634 nabíjecích aut, což znamená globálně 5. místo a chuť vydat se na 4. Volkswagen.

Diskuze ke článku
Randula Libor
Randula Libor
Promiňte, ale opravdu myslíte vážně tohle: "Uvidíme, kam se pohnou v dubnu a především, jak dlouho vydrží být Tesly takto levné"? Slyšeli jste v redakci o projektu Highland nebo Juniper? VW Group je na tom ještě dobře, ale co třeba Stellantis...Trošku mně to připomíná svět mobilů :D
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 16. 5. 2023 16:39
Když čtete poprvé, že je Tesla nejprodávanější auto světa, tleskáte, ale nakonec prodala jen 700ti aut, když podruhé, zase tleskáte, zase ale prodala jen milion aut. Když to čete potřetí a zase prodala jen 1250tis aut, už to prostě smrdí.

Nadpis říká, že je Tesla nejprodávanějším autem světa, ale článek mluví jen o nabíjecíchc autech, jak to teda za to čtvrteltí sakra je?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze